Profesor Peter Drucker je možda najveći, verovatno najpoznatiji, a van svake sumnje najstariji živi teoretičar upravljanja preduzećima. Da ne bude zabune, upravljanje je ono što i mi odskora zovemo „menadžment“. Nisam sasvim siguran da li ovaj pomodni i rogobatni neologizam doprinosi preciznosti jezika, ali po svemu sudeći, uspešno zasenjuje prostotu. Bilo kako bilo, taj ću termin, mada nerado, koristiti i ja.
Povodom svog devedeset petog rođendana (dobro ste pročitali), profesor Peter Drucker je dao intervju britanskom Financial Times-u i taj intervju je objavljen 16/11/04. Tom prilikom je stari profesor komentarisao tzv. MBA programe – menadžment kurseve koji su postali, poslednjih godina, izuzetno popularan oblik postdiplomskog školovanja. Iz SAD se trend otvaranja menadžment škola velikom brzinom preneo i na ostatak sveta. Od mladih i ambicioznih ljudi sve se češće očekuje da u svoju akademsku biografiju uvrste i jedan takav postdiplomski kurs.
Deo te pomodne menadžmentomanije se preneo i na nas. Fakulteti za menadžment i odseci za menadžment u okviru “starih” fakulteta niču kao pečurke posle kiše. Ova se disciplina sa postdiplomskih kurseva spustila na nivo redovnih studija. Kako to kod nas obično biva, reklo bi se da smo čak isprednjačili, a slutim i još ćemo. Mogli bi, zašto ne, otvoriti i fakultet za menadžment fakulteta za menadžment.
No, vratimo se profesoru Druckeru i njegovom intervjuu. Između ostalog, profesor kaže, da je podučavanje dvadesettrogodišnjaka menadžmentu čisto gubljenje vremena. Citirajmo profesora doslovno: “Možete ih (studente) učiti struci – računovodstvu ili nečemu drugom – ali ih ne možete učiti menadžmentu.” Nota bene – profesor govori o postdiplomcima – možemo samo zamisliti šta profesor misli o podučavanju tinejdžera menadžmentu.
Ovaj stav profesora Druckera korespondira sa mojim radnim iskustvom od nekih 27 godina u zemlji i inostranstvu. Za sve to vreme, jedva da sam sreo desetak ljudi velikog menadžment potencijala. Mislim, naravno, na potencijal za upravljanje velikim i složenim preduzećima, pardon, kompanijama. (Sreo sam nešto više, ali i dalje skroman broj talenata za upravljanje na nižim nivoima).
Istovremeno, sretao sam izvanredno inteligentne inženjere, pravnike, ekonomiste, matematičare, stručnjake za računare. Neuobičajeno mnogo je u nas bilo i sjajnih erudita, poliglota, ljudi koji su pratili sve što se dešavalo u njihovoj struci. Jedino je pravih menadžera bilo jako malo.
U čemu može biti problem?
Jugoslavija u socijalizmu nije previše marila menadžere. Srbija u socijalizmu, nekako još manje. U nekim periodima se država i direktno borila protiv menadžera. Pa ipak, smelo tvrdim, da onima koji su imali dara, ni socijalizam nije previše smetao da svoj potencijal iskažu. Problem je bio, što su i oni bez dara postajali direktori, skrivajući se lako iza samoupravnih i kolektivnih odluka, a katkad i iza partije. Neke stvari se kod nas nikako ne menjaju, ali je i ovo neka druga tema.
Rad u inostranstvu i susret za “zapadnim” firmama uverio me je da je i tamo situacija sa menadžerima slična i da se problem ne može svesti samo na sistem i ideologiju. Talenata je malo, pa i to može biti razlog zbog čega su neukusno, a nekada i besmisleno dobro plaćeni.
Verujem da se pravi menadžer rađa i da se teško može “napraviti” na fakultetima i u obrazovnim ustanovama. Proces pravljenja menadžera počinje u kompaniji, gde se prvo savladava zanat. Što je fakultet kvalitetniji, što bolje obrazuje (manje predmeta i dublje izučavanje), proces savladavanja zanata je kraći. Tek po savladanom zanatu, daroviti “zanatlija” počinje da razumeva ambijent i jasno uočava probleme i rešenja koja se odnose na oblast upravljanja.
Proces upravljanja, a pogotovo odlučivanja, nije egzaktna znanost. Odluke se nikada ne donose samo na bazi poznatih elementa koji bi ukazivali na samo jedno rešenje i jedan pravac odluke. U stvari, kada je sve kristalno jasno, to i nije menadžment odluka.
Fundamentalne i teške, dakle prave menadžment odlike, donose se na bazi nedovoljnih i/ili kontradiktornih informacija sa visokim stepenom rizika. (Sretao sam izuzetno inteligente i stručne ljude paralizovane pred odlukom. Sretao sam naravno i budale “kojim je more do kolena”, ali ovde nije reč o njima.) Dar, dobra intuicija koja bazira na promišljenom iskustvu i hrabrost da se preuzme rizik, to je uglavnom “ono” što čini menadžera. Ali ne samo to. Dodajmo talenat za organizaciju, dobro poznavanje psihologije i dobru procenu mogućnosti saradnika, kao i dar da se saradnici motivišu. Nema akademske institucije na kojoj se ovo može naučiti.
U vremenu u kome obrazovanje nije bilo etablirano kao globalni biznis, postojao je zdrav odnos prema obrazovanju menadžera. Taj odnos je i sada prisutan kod vrhunskih menadžment škola. U tom konceptu, velike kompanije identifikuju darovite pojedince sa menadžment potencijalom i šalju ih na obuku koja traje nekoliko izuzetno intenzivnih nedelja na nekom od elitnih svetskih univerziteta. Kompanija podnosi veliku žrtvu jer školovanje mnogo košta (više desetina hiljada dolara), a važan kadar je za to vreme van procesa rada, što takođe mnogo košta. Žrtva se najčešće isplati, jer takva obuka pomaže darovitima da sistematizuju svoje znanje, da ga prošire i unaprede novim tehnikama i informacijama. Tu je pravo mesto menadžment školi i tom se konceptu nema šta zameriti. Bitno je uočiti da proces kreće tako što kompanija identifikuje talenat.
S druge strane, koncept fakulteta za menadžment je pomalo zbunjujući. Krenimo s kraja, od titule koju student dobija kada diplomira. Titula “diplomirani menadžer” je isto toliko groteskna koliko i oglas za direktora- pripravnika. Da ne pominjemo kakva je degradacija poslati diplomiranog menadžera npr. “internacionalnog menadžmenta” čak, (ne karikiram, jer titula postoji), da kupi nacionalni burek.
Nastavni programi, bar oni koje sam gledao, ponajviše baziraju na onome što se tradicionalno studira na Ekonomskom fakultetu, s tim da je oranica još šira i plića. Verovatna logika je da ne morate nešto poznavati u detalje, već onako, pomalo, otprilike, pa će biti dovoljno za vas menadžere. Koliko je logika verovatno, toliko je i pogrešna.
Napravio sam mali test sa mojim ćerkama koje su školovane u Engleskoj. Ni starija koja je završila fakultet, ni mlađa koja studira, ne poznaju nikoga ko je studirao, ili studira menadžment. Usput, na Oksfordu, koji je njihova alama mater, redovne studije menadžmenta ne postoje.
To naravno ne znači da se menadžment ne studira u Engleskoj, već samo da se ne smatra atraktivnim izborom za one koji izbor imaju. S druge strane, u Beogradu srećemo neverovatan broj dece koja studiraju upravo to. Bojim se da nešto ozbiljno nije u redu.
Amerikanci imaju duhovitu pošalicu koja bazira na tome da se ista reč koristi za šefa i poglavicu. Dakle – svuda samo poglavice, nigde Indijanaca. Tako i Srbiji ostaje da se pita, gde će i šta će sa toliko menadžera, jer će i mnogi vlasnici diploma sa tradicionalnih fakulteta aspirirati na menadžerske pozicije. Rizikujemo da ostanemo bez Indijanaca, ili da poglavice zapodenu ljuti rat.
Sve ovo ne znači da se na menadžment fakultetima ne može ništa naučiti. Šta se i koliko može naučiti, zavisiće od kvaliteta programa, studenata i predavača, o čemu ne mogu da sudim. Problem je što se kroz naziv i marketiranje pomenutih fakulteta i kurseva, kod studenata stvara lažna slika budućnosti, kreiraju nerealna očekivanja i što u tom ludilu, da se poslužim Šekspirom, ima previše sistema. Taj sistem je i osnovni izvor moje brige.
Za Makija – Matematika (finansijska, aktuarska, primenjena itd.) kao i statistika su naravno veoma korisne. Moja kritika se odnosi na upotrebu matematike tamo gde joj mesto nije i tamo gde matematika služi samo da bi pisani radovi izgledali učenije. Matematička znanja ne mogu puno pomoći u kreiranju ekonomskog rasta (na makroekonomskom polju), jer je ekonomski život previše komplikovan da bi se mogao modelirati. Uspeh se dešava metodom probe i greške, konsultovanjem ekonomske istorije i analizom iskustva, a ne matematičkom analizom. To je jasno pokazala i Velika recesija koja je kompromitovala školu racionalnih očekivanja i njene matematičke modele. Hvala na komentaru.
Nebojsa, kad smo vec kod teorije i kod Vase kritike pokusajima da se „obseni prostota“ grckim slovima i matematickim modelima, pitam se koje su po Vama nedvosmisleno korisna visa matematicka znanja koja su stvarno doprinela ekonomskom rastu, ako se ostavi po strani nedvosmislena korist od upotrebe elementarne algebre u knjigovodstvu i svakodnevnom zivotu. Hvala
За Марка Бојковића – Како је остало јако мало заиста важних јавних предузећа, потреба за врхунским менаџерима се (бројчано) смањила. Требало би прво проверити да ли у Србији заиста нема ни три, четири врхунска менаџера. Пре десет година, када сам писао текст, у Србији су радила бар два изванредна менаџера која сам познавао и која би могла да попуне директорска места у два најважнија предузећа у Србији. (Одавно немам никакав увид у српске кадрове, али не треба заборавити да странци успевају да пронађу добар кадар у Србији.)
Ако добрих кадрова ипак нема, ангажовао бих странце, или српске грађане из дијаспоре који имају јасну и провериву референцу. Али …
Не може се регрутовати врхунски кадар са смешно (демагошко) ниским платама за кључна места у великим предузећима. На такве плате могу пристати само они, који рачунају да ће се намирити на неки „други начин“. И коначно, за функционисање јавних предузећа је веома важан квалитет ресорних министарства.
Хвала на коментару.
„Izmedju ostalog, profesor kaže, da je podučavanje dvadesettrogodišnjaka menadžmentu čisto gubljenje vremena. Citirajmo profesora doslovno: “Možete ih (studente) učiti struci – računovodstvu ili nečemu drugom – ali ih ne možete učiti menadžmentu.” Nota bene – profesor govori o postdiplomcima – možemo samo zamisliti šta profesor misli o podučavanju tinejdžera menadžmentu.
Ovaj stav profesora Druckera korespondira sa mojim radnim iskustvom od nekih 27 godina u zemlji i inostranstvu. Za sve to vreme, jedva da sam sreo desetak ljudi velikog menadžment potencijala. Mislim, naravno, na potencijal za upravljanje velikim i složenim preduzećima, pardon, kompanijama. (Sreo sam nešto više, ali i dalje skroman broj talenata za upravljanje na nižim nivoima).
Istovremeno, sretao sam izvanredno inteligentne inženjere, pravnike, ekonomiste, matematičare, stručnjake za računare. Neuobičajno mnogo je u nas bilo i sjajnih erudita, poliglota, ljudi koji su pratili sve što se dešavalo u njihovoj strucu. Jedino je pravih menadžera bilo jako malo.“
Ево, након више од десет година од како сте објавили овај текст, да неко од политичара јавно каже истину да Србија једноставно нема квалитетне менаџере, да ни они који би дошли уместо смењених директора јавних предузећа са лошим пословним резултатима не би били бољи јер добрих једноставно немамо, не можемо да нађемо, па зато остављамо лоше да и даље управљају, упркос лошим резултатима:
(https://www.youtube.com/watch?v=ChMmrjjjX5A&t=51m43s)
[51:43-54:31]
Поштовани господине Катићу, можете ли нам рећи шта бисте Ви урадили на месту нашег премијера?
Да ли бисте:
1) Оставили лоше директоре јавних предузећа на њиховим функцијама јер је боље, у Србији, немогуће наћи?
2) Сменили их са положаја а уместо њих довели странце, како је то предложила водитељка, рачунајући да ћете изаћи на крај са „побуном у народу“ коју у том случају очекује премијер?
3) Урадили нешто треће? Ако је тако, шта бисте урадили?
Унапред се захваљујем на одговору.
За господина Катића – Адижесов клуб још увек постоји, а 2012. године су прославили 20 година рада.
Оно што је занимљиво је да неки наши академци стављају Адижеса раме уз раме са Дракером, којег помињете у чланку.
Својевремено (2012) је професор социологије Јово Бакић испитивао (будућег) председника Томислава Николића о менаџменту:
https://www.you tube.com/watc h?v=xDZco7TwN34
У том контексту је помињао Питера/Петера Дракера и Исака Адижеса као два најзначајнија теоретичара менаџмента.
За инг. Дејана – Адижес је био веома популаран у Србији деведесетих година, и колико се сећам у Новом Сада је била добра екипа која је промовисала његов метод. Ја нажалост никада нисам веровао у „методе“ и веровао сам, можда погрешно, да нема метода. Постоје даровити менаџери који су у стању да оптимално организују кадрове које имају, на тржишту на коме су. И данас верујем да се то не може научити. Мој стари текст https://nkatic.wordpress.com/2005/08/20/svuda-poglavice-nigde-indijanaca/ рефлектује мој однос према тој теми, и ни данас га не бих написао другачије.
Када је самоуправљање у питању, ни данас не могу да дам коначан суд. Мени самоуправљање није сметало у обављању менаџерских функција. Моја искуства нису лоша и чини ми се да се уз корекције тај систем могао учинити врло ефикасним. (Бранко Хорват је нпр. веровао у потенцијал самоуправљања.) Ово је превелика тема за коментар. Хвала на коментару.
За господина Катића – Ако можете у неколико реченица да саопштите своје опсервације о Исаку Адижесу. Искрено се надам да га не познајете, па ћете моћи отвореније да говорите.
Он не крије да је неолиберал, али не делује као неолиберал фридмановске провенијенције. Узгред, нико од људи који се баве теоријом и праксом менаџмента, укључујући и Адижеса, не помиње одговорну монетарну политику централне банке.
У прилогу дајем један Адижесов коментар:
„Написао сам докторску тезу у којој сам критиковао самоуправљање и описао зашто ће самоуправљење пропасти. Моја теза ,Индустријска демократија: југословенски стил‘ оцењена је као најбоља на универзитету и објављена као књига. Та књига је одјекнула, преведена на више језика и учинила ме славним.
После много година дошао сам до закључка да је читава моја теза била погрешна и немам проблем да то признам. (…)
Мој закључак је био да је самоуправљање био добар систем, али и промашена шанса Југославије. Пропало је због политичких разлога и марксистичке теорије – није признавано да капитал има вредност. Када капиталу не доделиш вредност, одлуке више нису економске него политичке. (…)
Други проблем је што је систем самоуправљања тражио групно, а не индивидуално предузетништво. (…) Када не постоји вођство, долази до анархије. Седео сам на састанцима радничких савета где су до два, три сата изјутра дискутовали и свађали се, и никако да дође до одлуке. То је била грешка, превише се отишло у партиципацију и ,поломили‘ су хијерархију. Или је и постојала хијерархија, али иза кулиса партије. Да се то решило, самоуправљање би било одличан систем. (…)
Оно што многи људи не знају, моја теорија и пракса менаџмента базирана је на самоуправљању. (…) Створио сам методологију како водити предузеће демократским путем, партиципантно. То значи базирано на самоуправљању – да организације не буду хијерархијски вођене.“
https://www.yout ube.com/wat ch?v=L8cdq2jRvYE (линк је „прекинут“ на две позиције)
Унапред хвала на коментару и посвећеном времену.
П.С.
Мислио сам да овај коментар сместим под „окриље“ чланка https://nkatic.wordpress.com/2014/05/19/secanje-na-sedamdesete/, пошто је тамо већ коментарисана економија СФРЈ.
Za Vladimira – Što se reputabilnih škola tiče, pogledajte ovaj link – http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/global-mba-rankings-2012/. Videćete da na spisku ima i odličnih evropskih škola.
Makroekonomija je više za ekonomske entuzijaste i one koji su više orijentisani ka nauci i teoriji. Tu se novcem nećete usrećiti, sem ako jednog dana ne dobijete kakav visok položaj u nekoj medjunarodnoj finansijskoj organizaciji, ili ako ne postanete tzv. glavni ekonomista kakve velike banke. U makroekonomiji je puno modeliranja i statističke analize. Danas gotovo da nema stručnog teksta u kome se ne pojavljuju kvantitativne analize, ponekad i na silu, da bi delovalo „naučnije“.
Konsultujte i svoje profesore u vezi sa pitanjima koje ste postavili meni. Još jednom, sretno.
Hvala Vam na odgovoru. Zapravo, ja osnovne studije zavrsavam u Italiji, na engleskom, tako da dalji nastavak studija nije uslovljen mestom. Racunovodstvo zaista nije opcija, iako sam svestan svih povoljnosti prilikom trazenja posla. Makroekonomija mi deluje interesantno donekle, pa ako biste mogli u nekoliko reci da mi objasnite na koji nacin je matematizovana i koje su opcije prilikom trazenja posla.Takodje,pitao sam se da li mozda mozete da mi preporucite neke evropske univerzitete koji su, sto se kod nas kaze-na glasu, vezano za struke koje ste spomenuli?
Veliki pozdrav, i hvala na vremenu i strpljenju.
Za Vladimira – Ako Vas ekonomija ne ispunjava, a na bazi onoga što se u Beogradu nudi, možete se usmeriti ka kvantitativnim finansijama, ekonometriji, operacionim istraživanjima, statistici ili aktuarstvu. Na ovim predmetima se možete preklopiti sa matematičarima i statističarima i tu je mali rizik budući da je njihova podloga verovatno bolja od Vaše.
Ako nemate averziju prema računovodstvu, to je izuzetno korisno i verovatno je najkraći put do dobrog posla.
Makroekonomija je takođe sve više „matematizovana“, pa je i to solidna alternativa.
Kako ne znam više o Vašim afinitetima, odgovorio sam Vam kratko. Sretan Vam nastavak studija.
Gdine Katic,
Zavrsna sam godina osnovnih studija ekonomskog fakulteta, ali bih voleo da dalje obrazovanje malo vise usmerim na matematiku, s obzirom da mi odlicno ide (iz svih matematickih predmeta na fakultetu imam najvise ocene) i s obzirom da me ekonomija kao nauka nije u potpunosti ispunila. Hteo sam da vas pitam za savet-u kojim visoko-obrazovnim profilima bih mozda najbolje spojio ove dve nauke?
Hvala unapred.
Hvala puno na savtu. Ja cu jos razmisliti da li cu upisati Ekonomski fakultet ili statistiku, aktuarsku i finansijsku matematiku na Matematickom fakultetu.
Procitala sam vecinu clanaka koje ste napisali i kroz Vase clanke sam se jako zainteresovala na ekonomiju. Svaka Vam cast!
Za Maju – Matematika i ekonomija su odlična kombinacija. Mislim da studenti bez dara za matematiku ne treba da studiraju ekonomiju. Bojim se samo da će Vam i ekonomija i matematika biti suvoparne, jer je to u logici studija. Ako ne volite puno da vežbate, možda bi Vam ekonomija bila lakša i ostavila više slobodnog vremena. Žao mi je što ne mogu da Vam dam konačan savet. Hvala na poverenju.
Imam jednu veliku dilemu pa bih zelela da Vas pitam za pomoc.
Ove godine treba da upisem fakultet i dvoumim se izmedju Matematickog fakulteta i Ekonomskog. Ide mi dobro matematika i brzo je razumem ali, iskreno, i ne volim nesto da je vezbam. Cula sam mnogo informacija da je Ekonomski fakultet pun suvoparne teorije i da mogu to da izbegnem ako zavrsim Matematicki fakutet pa odem na master na Ekonomskom. Moj krajnji cilj(cime zelim da se bavim u zivotu) jos nisam odredila ali bih volela da to bude neki ekonomski posao u kome ima dosta matematike:)
Ne postavlja se više pitanje da li ćete dotaći srž problema,već samo koje ćete sve segmente „blistave“ stvarnosti dotaći.
Impozantan je to spektar od „Zdravo društvo bolesnih ljudi“ do ovog teksta (ili obratno,jer sam ovaj sa zakašnjenjem pročitao).
Svaka Vam čast!