Velike državne teme valjaju se predizbornim skupovima i medijima, dok one „male”, o koje se građani dnevno sapliću i pod kojima posrću, čekaju neko bolje vreme. Kada Srbija uđe u Evropu i sačuva Kosovo, ovim ili onim redosledom, (godinu ili deceniju svako bira po meri optimizma), i to će možda doći na red – ako ne bude prekasno. Potpuni slom građanskog vaspitanja i discipline je tema koja bi se bar tada morala naći pri vrhu neveselog spiska. Problem pogađa svakog civilizovanog građanina, bez obzira na to da li je orijentisan „proevropski” ili „prokosovski”, da li je za naše ili njihove.
U Srbiji se gine i u gradskoj vožnji, a prelazak ulice (trkačke staze) često je avantura. Neurotičari koriste automobilske sirene kao terapiju ili lek. Narkomanija je više porodični, a manje društveni ili zakonski problem. Deo srpske mladeži radije se prihvata pištolja nego knjige – lakše je zakazati grupnu makljažu sa smrtnim ishodom negoli književno veče – a i učesnika će biti više. U najužem centru Beograda, vrli neimari prisiljavaju građane da hodaju kolovozom gurajući se sa automobilima – preduzeće koje popločava trotoare kao da ne zna da mora da obezbedi i označi lokaciju na kojoj radi. U gradu izgleda nema institucije koja bi ih na to podsetila.
Spisak prekršaja, i velikih i malih, koji se verovatno smatraju „malim” i zbog toga ignorišu, više je za feljton nego za kolumnu. Nedopustivo tolerisanje kršenja zakona stvara atmosferu napetosti i agresivnosti koja postaje „zaštitni” znak Srbije i njenih gradova, i dodatno razara društveno tkivo i kvalitet života. Građani se postepeno i fatalistički navikavaju na to bolesno stanje, pa to postaje nova „normalnost”.
Može biti da se iza tamnih stakala limuzina, ili iza leđa visokih telohranitelja ne vidi jasno srpska svakodnevica u kojoj se čvrsto poštuje još jedino zakon jačeg. Može biti i da političari ne žele da se zameraju huliganima, ludacima za volanom, siledžijama i primitivcima koji odavno dominiraju poslovnim životom, medijima, ulicom, školom, komšilukom, pa i porodicom. Konačno, među političkom i drugom „elitom” ima onih koji sve više liče upravo na taj deo društva i sa njim koketiraju, obezbeđujući sigurne glasove. Teško je boriti se protiv socijalne patologije koja buja, ako ste i sami njen deo.
U zavisnosti od ideološke orijentacije i preferencija, može se polemisati u vezi sa mestom, ulogom i odgovornošću države u vaspitavanju građana i kreiranju društvenih vrednosti. Kakva god da je polemika, ona državu ne može osloboditi odgovornosti za sprovođenje sopstvenih zakona. Slom građanske discipline počinje tamo gde država prestaje da vrši jednu od svojih najvažnijih funkcija, ili je vrši loše i selektivno.
Kao protivteža takvom državnom samozaboravu, u nekim zemljama Zapada je promovisana politika koja se najčešće naziva „nulta tolerancija”. Suština je jednostavna i obavezuje državne institucije da sprovode zakone do poslednjeg slova, ne ostavljajući im mogućnost da po volji ili proceni odabiru koja će kršenja zakona tolerisati, a koja neće. Logika je jasna – tolerisanje manjih prekršaja je početak puta koji se završava socijalnim haosom. Onaj ko nekažnjeno krši zakon, sebi i sličnima proširuje prostor „slobode” i pomera granice dopustivog. Koncept nulte tolerancije zahteva od organa vlasti da se drže zakona „kao pijan plota”.
Ova politika je u Švedskoj dala odlične rezultate u borbi protiv narkomanije i alkoholizma. Nešto mekša varijanta, primenjena u Britaniji, uglavnom je rešila problem fudbalskih huligana. Primena takve politike je doprinela da Njujork danas bude mnogo sigurniji grad nego ranije, a na istom temelju je Singapur izgradio verovatno najuređeniju državu na svetu.
Kritičari nulte tolerancije često umanjuju ili relativizuju uspehe takve politike, insistirajući na potencijalnim zloupotrebama. U društvima koja su već podeljena po različitim osnovama, ova politika može da postane instrument represije prema manjinama ili prema siromašnim delovima populacije. To je međutim problem države, a ne koncepta. Takve će države uvek naći izgovor za svoje represivno ili diskriminatorsko delovanje.
Upadljive socijalne bolesti i nedisciplina srpskog društva se ne mogu večito pravdati siromaštvom i teškim životom. Nigde se ne živi lako, ali se u civilizovanim društvima zakoni uglavnom poštuju. U Srbiji je sklonost ka nepoštovanju zakona endemska, i bila je jasno vidljiva i u periodima kada se živelo mnogo bolje nego danas.
Nulta tolerancija je najkraći, i verovatno najjeftiniji put ka pristojnom društvu. Srbija ima i zakone (takve, kakvi su), a ima i organe vlasti za njihovo sprovođenje. Sa politikom nulte tolerancije se može početi već sutra, pod uslovom da je to nekoga briga, pod uslovom da postoje vizija, inicijativa i odlučnost. Pomoglo bi i da političari shvate da male države ne stvaraju velike državnike (to danas više ne mogu ni velike), već samo uspešne ili neuspešne menadžere svakodnevnog života svojih sugrađana.
Komentari preuzeti sa Politikine Internet stranice:
—————————————————————————————
Зоран | 05/05/2008 22:17
Наши политичари не смеју у тој да заведу ред какав би требало да буде у држави, јер и они сами доста мућкају.
Milan | 05/05/2008 22:41
Ono sto je narod ocekivao i cemu se nadao posle
5.Oktobra osim materijalnog boljitka jeste bilo i ocekivanje ispunjenja neke osnovne ljudske pravde.
Kao kada posle teske bolesti ipak ozdravite i date
cvrstu rec da cete biti drukciji u stvari bolji,da
novoj sansi necete okrenuti ledja. Ali medjusobne
dugove trebalo je vratiti, usluge uzvratititi, ulozeno
naplatiti i mozda se to naziva ekonomijom. Za probleme
koje Srbija ima a jos tacnije Srbi kao narod to malo
pravde, jednakosti, solidarnosti, zajednistva i da kazem
sloge jeste pitanje opstanka. I na kraju ako imate vremena molim vas nesto o Beogradu, zasto je tako sebican zasto vise uzima nego sto daje.
Niki | 05/05/2008 22:53
Gospodine Katicu 100% ste u pravu. Sa tim problemima ce nova vlada morati da se uhvati u kostac jer samo tako mozemo da postanemo pravna drzava. Samo u ovom momentu, mislim pred izbore, necete izazvati zasluzeno interesovanje velikog broja citalaca zato sto je narod zaokupljen diskusijom kojim put treba Srbija da izabere na spoljno-politickom planu. Kada se to resi mislim da ce vas clanak biti vrlo aktuelan i siguran sam da ce naici na veliku podrsku.
evro dinar | 05/05/2008 23:14
Bravo za tekst… Da je neko ove probleme postavio na vrh predizbornih obećanja, verovatno bi bilo svejedno dal je evro il je srbo-ljubac… Nažalost naši političari odavno egzistiraju na glasovima upravo onih koje je gospodin Katić naveo. Svi oni se zaklinju u odredjene vrednosti koje im naravno odgovaraju u datom momentu. Toliko i o evropeizmu i o patriotizmu… Najpoštenije bi bilo reći…sram vas bilo sve…
MoMa | 06/05/2008 00:16
Problem nulte tolerancije je daleko od naše stvarnosti i vremena u kome živimo. U zemlji u kojoj se za ubistvo premijera ne može naći konsenzus političih stranaka, gde se umesto istrage traži ukidanje specijalnog suda, ne može se govoriti o nultoj toleranciji. Danas smo svedoci otvorenih pretnji ubistvom predsedniku države kao i neskrivenoj podršci. Stvara se atmosfera dvehiljade treće, pred atentat na Đinđića a vama smetaju radnici na trotoaru i „nevaspitana“ omladina. Ova kolumna podseća neke prethodne, zaopseniti prostotu ili ne videti šumu od drveta. Kamo sreće kad bi nam politika nulte tolerancija rešila sve probleme, kad riba od glave…
Marko | 06/05/2008 01:37
U pravu ste. Treba krenuti od svakog segmenta života, ma koliko se činio malim u odnosu na velike probleme sa kojima je država suočena. To su „sitnice“ koje čine život i postavljaju zdravu osnovu za pravedno uređeno i kulturno osvešćeno društvo. I na rešenju i krupnih i sitnih problema treba raditi paralelno. Jer, ako uvek tzv. manji problemi čekaju na rešavanje, mala je i šansa da će se ikad rešiti, a to je upravo ono što nas okružuje godinama unazad i održava atmosferu opšteg haosa.
„Zero tolerance“.
Страхиња | 06/05/2008 02:39
Господин Катић је потпуно у праву и нула толеранција сигурно неће донети одједном све бајно и сјајно, али од негде се мора почети. Ако Чеда није кажњен за прелаз преко улице мимо прелаза, то је проблем на који се стално мора подсећати. Тамо где се 0Т примењује знам да се не примењује одмах као драконска казна. Први прекршај се обично казни са скоро симболичном казном и више делује као пријатељско упозорење, да се сећате непријатности. Када се други пут због исте или сличне ствари нађете пред судијом, онда следују 15 до 20 пута веће, оштрије и скупље казне и обавезно надокнада штете оштећенима. Трећи пут када се појавите ради истих ствари ђаво дефинитивно носи шалу са собом и уз надокнаде свих могућих посредних и непосредних штета обавезно следи затвор, што повлачи цео низ накнадних последица које вам се ни у најлуђим сновима не исплате. Четврти пут је заиста мала вероватноћа да ћете то исто поновити јер онда већ морате да мислите и пензију да чекате у затворима. Када би се стихијски, бахато и безобразно понашали као у Србији верујте ми да одавно многих развијених земаља неби ни било. За Р
Misa Petrovic | 06/05/2008 08:09
Bravo, bravo, bravo.
Nebojsu za predsednika.
Pristojan covek koji zna da sastavi i napise smislenu recenicu.
….
Nedeljko Milaković | 06/05/2008 09:14
Небојша се не вози градским превозом па није споменуо џепарење. Сада је у Београду на вишем степену него икада раније, чак и у време ратова.Стиче се утисак да то нико организовано не сузбија. Путници који аутобусима из унутрашњости долазе у Београд говоре како их возачи упозоравају да се пазе док узимају пртљаг јер су у међувремену џепароши најактивнији и нарочито усмерени на женске ташне, које пресецањем ремена неприметно скидају и односе. Како је таквом путнику,у другој средини без докумената и новца, лако је замислити.(НЕДЕЉКО М.)
Stevan R | 06/05/2008 11:51
Odlichan chlanak.
Vera Beograd | 06/05/2008 11:56
Ovoga puta BRAVO g-dine Katic!
Bolje i tacnije se Srbija i Srbi ne mogu opisati!
Srpske demokrate,to je i vas rezultat,to je i vasa slika!
Upitajte se bar jednom,sta ste vi uradili da se ovakvo stanje izmeni?
Dali ste mozda bas vi gospodo uzrok takvom stanju u Srbiji?
Posto nisam tinejdzerka,secam se Srbije i pre VAS i VASE INTERPRETACIJE DEMOKRATIJE,i mogu vam reci da u Srbiji NIKADA NIJE BILO GORE!
Gospodo „politicari demokrate“ svi vi zajedno ste ODGOVORNI za ovakvu Srbiju.
Nadam se dacete ovaj kolumne g-dina Katica PROCITATI,i razmisliti kuda taj vas „STIL vladavine“ vodi!
Niki | 06/05/2008 14:35
U pravu ste gospodja Vera. Za njih bi trbalo organizovati nas „HAG“. Riba smrdi od glave. Ali za koga glasati kada su svi nasi politicari takvi. Mozda bi spas bio da nam Putin objasni kako je on „sredio“ stanje u Jelcinovoj Rusiji na koju me sadasnja Srbija potseca.
slobodan | 06/05/2008 18:38
apsolutno na mestu. postovanje zakona je kljucna stvar koja je potrebna u srbiji, vec dugo unazad. zbog toga nam i ide kako nam ide, jer se ne drzimo zakona, a ponajvise razne vlade i umni politicari. zar iko sumnja da riba smrdi od glave? u tome i jeste kljucna razlika izmedju nas i zapada, oni se ili vrlo svesno drze zakona (narocito u zapadnoj evropi) ili su naterani na to (recimo ‘afro-amerikanci’ u usa). dobro napisan tekst, nebojsa.
Sta da se radi? | 06/05/2008 18:50
Gospodine Katicu, imate li vi recept ili primer za to kako naterati politicare i njihove stranke da ne krse zakone, da budu primorani da donose zakone koji ogranicavaju njuhovu vlast i zloupotrebe, i da se oslobadjaju onih koji to rade? Zemlje koje ste pomenuli nisu dobar primer. Kako naterati sudove i policiju da imaju ne nultu nego manju toleranciju prema nosiocima vlasti koji krse zakon. Kad bude nulta tolerancija za njih, onda ima smisla govoriti o nultoj toleranciji za greske gradjana. Obrnuto nikako nece moci. To uvek ide zajedno. Ne dirajte vi nas a mi necemo vas.
Volter | 06/05/2008 21:55
Smatram da vam je ovo najbolji i najkonstruktivniji tekst do sada. Odlična ideja.
Stanislav Kalenic | 22/05/2008 02:34
Postovani Gospodine Katicu, Vi ste na nasu opstu zalost u velikoj manjiji (sigurno nekih 80% – sto je naravno paradoks, samo po sebi) – ali eto takva smo drzava. Vidim rekoste „Упадљиве социјалне болести и недисциплина српског друштва се не могу вечито правдати сиромаштвом и тешким животом. Нигде се не живи лако, али се у цивилизованим друштвима закони углавном поштују. У Србији је склоност ка непоштовању закона ендемска, и била је јасно видљива и у периодима када се живело много боље него данас“ – i mislim da je to kljucni deo Vaseg teksta ali mi Srbi nikako da priznamo da smo jako naklonjeni „socijalizmu“ koji neminovno vodi u tiraniju zvanu KOMUNIZAM. Ni jedan nas politicar, do sada nije javno izneo stav da smo sami krivi za opstanak komunizma. Da smo imali barem malo mozga morali smo se resiti te bede mnogo ranije. Ne moze postojati besplatno skolstvo, zdravstro itd. Sve je to ogromna sarena laza – a mi sami sebi opet jamu kopamo. Nije Srbija jedina kriva za sva ta idiotska krvoprolica ali smo krivi sto sami sebi glavu odrubismo, sto Dejtonom, sto nepotrebnim bombardovanjem sto losom rezolucijom 1244, itd. itd. Da smo nesto blizi Bogu i pravoslavlju znali bi da spasenje coveka zavisi od dva prethodna koraka: 1. priznanje krivice (ispovest): i 2. pokajanje (atonement), iskupljenje i na kraju oprostaj. Tek nakon toga moze doci do manjeg nepostovanja zakona i endemskih pojava masovnog krsenja zakona koje je odavno dobilo proprocije epidemije – stoga skolnost socijalizmu – a to moramo preduprediti po svaku cenu.