Srbija je tek na početku ozbiljne dužničke krize, i pre ili kasnije, panične reakcije deviznih štediša krajem 2008. mogle bi se ponoviti. Država se mora za ovo pripremiti, počevši od razgradnje šizofrenog valutnog sistema u kome građani zarađuju i troše u dinarima, a štede i zadužuju se u evrima.
Prema poslednjim raspoloživim podacima, ukupan spoljni dug Srbije dostigao je 22 milijarde evra (oko 32 milijarde dolara) i nastaviće ubrzano da raste. Ovoj ogromnoj sumi treba dodati i deviznu štednju građana koja prelazi pet milijardi evra budući da u sagledavanju devizne pozicije države nema razlike između dugovanja koje sistem ima prema strancima i obaveza koje ima prema građanima.
Kada građani povlače devize iz banaka, devizne rezerve se smanjuju, baš kao i kada uvoznik plaća robu, ili kada dužnik izmiruje svoje obaveze prema inostranstvu. Ako bi se napustio dvovalutni sistem, buduće dužničke i valutne krize ne bi bile dodatno dramatizovane povlačenjem devizne štednje na jednoj strani i propadanjem deviznih dužnika na drugoj.
Građani štede u devizama oslanjajući se na iskustva iz osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka, kada se štednjom u devizama amortizovao svaki inflatorni udar i tako čuvala kupovnu moć. Od 2000. situacija se promenila i promene deviznog kursa dramatično su zaostajale za rastom cena. Kupovna moć evra u Srbiji je bar prepolovljena, čime je prepolovljena i realna vrednost štednih uloga. Štednja u evrima nije zaštitila građane od visoke domaće inflacije. Svojim evrom građanin iz meseca u mesec može kupiti sve manje robe.
Za štednju su bitna tri elementa: visina inflacije, visina prihoda od štednje i sigurnost štednje. Ako je država u stanju da inflaciju drži pod kontrolom, ako građani na svoju štednju mogu ostvariti dinarski prinos iznad stope inflacije, razloga za štednju u devizama nema. Kupovna moć građana u zemlji će biti očuvana, dok će njihova kupovna moć u inostranstvu biti određena kursom dinara koji bi morao reflektovati stvarnu snagu i produktivnost domaće privrede.
Štednja u lokalnoj valuti je i sigurnija. U trenutku finansijske panike, centralna banka može emitovati sopstvenu valutu i sprečiti kolaps banaka i propadanje depozita, onako kako to danas rade sve centralne banke sveta. Takvu sigurnost država nikada ne može pružiti za štednju u devizama.
Da bi stimulisala štediše da svoje devize konvertuju u dinare država mora preuzeti inicijativu i ponuditi građanima dinarske hartije od vrednosti, čiji će prinos biti vezan za stopu inflacije i biti par procenata iznad nje. Time bi se olakšalo i unutrašnje kreditiranje budžeta za kojim će Srbija imati potrebu od sada do večnosti. Kada država građanima ponudi kvalitetne vrednosne papire, banke i svi ostali finansijski igrači im moraju ponuditi iste ili bolje uslove. Ovaj koncept nije beza mana, ali je svakako bolji i sigurniji od evroiziranog sistema koji uništava Srbiju ili od eventualne prinudne konverzije deviznih depozita u dinare, u slučaju nužde.
Pored stimulisanja dinarske štednje potrebno je istovremeno destimulisati štednju u devizama, koristeći pri tome ne samo monetarne već i poreske mere. Morala bi se prekinuti suluda praksa po kojoj banke plaćaju visoke devizne kamate u ekonomiji koja (gledano u celini) ne stvara devize, već ih samo troši. U uslovima hroničnog platnobilansnog deficita, devizne kamate građanima se efektivno mogu isplaćivati samo novim zaduživanjem države. Takav luksuz Srbija sebi ne može priuštiti.
Po istoj logici odavno je trebalo ukinuti kredite sa deviznom klauzulom građanima koji prihode ostvaruju u dinarima. Isto važi i za privredu – preduzeće koje nema devizne prihode ne može se devizno zaduživati. Današnja praksa je hazard čije se posledice na kraju prevaljuju državi. Srbija se zadužuje kako bi punila devizne rezerve kojima štiti precenjeni dinar i tako kratkoročno spasava dužnike i socijalni mir, dugoročno uništavajući privredu. Ovakvom politikom najviše gube devizne štediše, a potom i svi građani koji plaćaju porez. Oni će, nema ko drugi, otplaćivati kredite koje država danas uzima.
Dvovalutni monetarni sistem kakav danas postoji u Srbiji je neodrživ. S druge strane, zavodljiva alternativa prelaska na evro je opasna za zemlju koja nije članica evrozone i nije „pod kišobranom” Evropske centralne banke. Ideja je još opasnija za države sa hroničnim (i ogromnim) deficitom trgovinskog bilansa. Za Srbiju je još uvek najbolje rešenje da rehabilituje dinar i vrati ga u centar finansijskog sistema.
За Марка Бојковића – Прво, нејасно је како је могуће да се главница увећава ако кредит није индексиран. Дакле, било би боље не журити са закључцима.
Друго, можемо само погађати шта би се десило са девизним кредитима да НБС није потрошила преко 4 милијарде евра да би успорила пад динара. Држава се задужила и тиме су порески обвезници на себе преузели део дужничког терета. Можемо само погађати и шта ће се догодити када дође до депресијације курса и колико ће се држава још задужити. Хвала на коментару.
„odavno je trebalo ukinuti kredite sa deviznom klauzulom građanima koji prihode ostvaruju u dinarima.“
Naravno, mnogo je bolje kada se građani zadužuju bez devizne klauzule, baš kako je to još pre devet godina uradio Rasim Šabović, klijent Privredne banke Beograd:
http://www.blic.rs/Vesti/Ekonomija/344400/Devet-godina-vraca-kredit-a-dug-dupliran
За Радета – Држава није радила то што сам предлагао. Ни држава, ни јавна предузећа нису емитовала обвезнице и нудили грађанима као алтернативу за депозите. У то време, НБС је кроз камате на репо операције засипала банке парама и то је феномен који Ви помињете. У репо папире су могле улагати само банке, не и грађани. Како је курс био готово фиксан, огромне динарске зараде су се лако ковертовале у девизе.
О погубној монетарној политици и феномену репо операција на којима су банке баснословно зарађивале сам писао много пута, нпр. https://nkatic.wordpress.com/2009/04/15/bankarski-raj/ , https://nkatic.wordpress.com/2008/12/02/prosto-kao-matematika/ . Хвала на коментару.
Da bi stimulisala štediše da svoje devize konvertuju u dinare država mora preuzeti inicijativu i ponuditi građanima dinarske hartije od vrednosti, čiji će prinos biti vezan za stopu inflacije i biti par procenata iznad nje. Time bi se olakšalo i unutrašnje kreditiranje budžeta za kojim će Srbija imati potrebu od sada do večnosti. Kada država građanima ponudi kvalitetne vrednosne papire, banke i svi ostali finansijski igrači im moraju ponuditi iste ili bolje uslove. Ovaj koncept nije beza mana, ali je svakako bolji i sigurniji od evroiziranog sistema koji uništava Srbiju ili od eventualne prinudne konverzije deviznih depozita u dinare, u slučaju nužde.
Господине Катићу,
држава је ово радила током мандата господина Јелашића. Наиме, тада је каматна стопа на државне хартије од вредности износила до 27%. То су тада искористиле стране банке, продавале евре и улагале у ове сигурне хартије. После пола године би добијале назад новац са сулудо високом каматом и конвертовале га назад у евре. На тај начин су из Србије извукле стотине милиона, можда и преко милијарду евра. Банке су кроз сигурну инвестицију дошле до великог профита. а тадашњи гувернер је на том радном месту зарадио вилу од пар милиона евра.
Za Miodraga Ivanovića – Ne dajem finansijske savete čitaocima bloga i to nije njegova svrha. Pokušavam da, koliko umem i mogu, pomognem čitaocima da razumeju ekonomsku stvarnost i da potom, svako za sebe izvede zaključak. Bilo bi nekorektno i neprofesionalno da od ovog principa odustanem. Žao mi je što ne mogu da izađem u susret Vašem zahtevu.
Uzgred, ne smeta mi da budem kritikovan i čitaoci bloga ne treba da se ustručavaju da to i čine, kada se ne slažu sa mojim stavovima. Od kada blog postoji, svaki komentar je objavljen i nijedan nije cenzurisan. Hvala na komentaru.
Било би добро када бисмо од г-дина Катића добили и неки конкретнији одговор на питање шта да раде обични грађани како би се финансијски осигурали од евентуалних финансијских и валутних сломова. Ако није добра штедња у динарима, и ако не ваља ни штедња у девизама (замислићемо за тренутак да је свеједно да ли се штеди у швајцарским францима, у еврима или у доларима), шта је онда добро? Решење би могле да буду некакве инвестиције, али у шта инвестирати 50 евра (да не кажем 5000 динара) које можда неко може тешком муком да уштеди? Говорим наравно о нашим суграђанима који имају просечна / исподпросечна примања и који се не разбацују куповином робе луксузне потрошње, већ једва (или „скоро једва“) „састављају крај с крајем“…
Пазите, не бих волео да аутор ова моја питања доживи као критику, пошто заиста уживам у његовим текстовима. Ипак, имам утисак да они који су заинтересовани за питања личних финансија имају огромних проблема да нађу савет применљив у нашој држави…
Хвала!