Srpsko društvo je, van svake sumnje, u stanju dugotrajne regresije. Iako vidljiva na svakom koraku, ta regresija je možda najuočljivija kroz fenomen nestajanja stida i kroz vladavinu opšteg beščašća.
U procesu civilizovanja društva, od Adama i Eve pa do danas, osećaj stida je imao jednu od ključnih formativnih uloga. Osećanje stida određuje naš odnos prema drugima, prema moralnim normama i društvenoj etici. Što je opšti osećaj stida prisutniji, društvo je civilizovanije. (Može se, naravno, „psihologizirati“ o odnosu stida i neuroze, ali Srbija nije Japan, pa nema opasnosti da višak stida može ugroziti mentalno zdravlje građana.)
Civilizovano društvo počiva na osećanju stida možda i više nego što počiva na zakonima. Kada stida nema, nema ni jasne granice između dobra i zla. Bez stida nema ni osećaja krivce, ni kajanja, ni časti. Ako su građani imuni na stid, zakoni ne mogu urediti društvo niti ga mogu civilizovati.
Proces civilizovanja društva počiva i na efektu ugledanja, isto onako kako se odvija i proces odrastanja i vaspitavanja. Deca posmatraju i slušaju roditelje, i tokom odrastanja stiču svest o stidu. Pristojnost, maniri, samokontrola, stid i moralne norme se uvek prvo pojavljuju u prosvećenijim slojevima, a potom se prenose naniže. Ta ključna vaspitna uloga elite danas nestaje, i to nestaje njenom krivicom. Primitivizam i bahatost više nisu “privilegija” najnižih slojeva društva. Reč je o maniru koji je veliki deo elite usvojio i obilato ga koristi u svakoj prilici i svakim povodom.
Podrazumevalo se da su seks ili golotinja deo privatnog prostora jer su direktno vezani za praiskonski osećaj stida. Ne zbog zakona, već zbog osećanja stida seksualni čin se ne obavlja na ulici, niti pred decom, niti se ulicom hoda nag. Ovaj elementarni osećaj normalnog se danas gubi i slaba je uteha da je reč o globalnom fenomenu. Pola Srbije omađijano i bez stida gleda programe u kojima se nove “zvezde” javno brukaju kršeći sve tabue pristojnog društva. Tu paradu jada i vulgarnosti po svoj prilici gledaju i roditelji, rođaci i prijatelji novih zvezda, i čini se da se tu niko ne stidi. Naprotiv. Kao da je glad za novcem iznad svakog moralnog obzira i kao da može da opravda sve oblike ponašanja.
Zakoni ne kažnjavaju laganje, sem kada se laže na sudu – osuda je prepuštena društvu i njegovim moralnim normama i standardima. Danas se u javnom prostoru laže bestidno, laže se kao da nema sutrašnjeg dana. Nema ni straha, ni nelagode što će te laži zauvek ostati zabeležene u medijima i/ili na internetu.
Osećanje časti, tesno povezano sa osećanjem stida, polako nestaje. Javne ličnosti se rutinski, dnevno i gotovo ritualno samoponižavaju, izgovarajući besramne poltronske rečenice, dodvoravajući se ljudima od moći. Urednici, novinari, analitičari, umetnici ili profesori koji bi morali biti u mišijoj rupi zbog onoga što su izgovorili, ili zbog onoga što nisu izgovorili a morali su, gordo šetaju gradom ili trče od studija do studija.
Ne, ovde nije reč o političkoj borbi, o podeljenoj Srbiji i ostrašćenim ideološkim i političkim razlikama koje su možda malo, onako balkanski, izmakle kontroli. Ovde je reč isključivo o ćaru. Iza svakog samoponiženja, iza svakog sramnog nastupa, iza svake izgovorene laži su interesi i trag novca.
Na srpskoj političkoj sceni (a nije bolje ni na globalnoj) patologija je jasno vidljiva, i sve je očitija kako se ide ka vrhovima vlasti. Patološke ličnosti u pravilu nemaju osećaj stida. Ali, teško je poverovati da su svi oni koji uporno demonstriraju manjak stida sociopate, ili psihopate. Pre će biti da je samo reč o ljudskim krpama, a to se ne može lečiti.
Među onima koji jasno uočavaju šta se na sceni događa, među onima koji lucidno kritikuju sadašnji trenutak, mnogo je onih koji su bili tolerantni prema “svojima“, a sami se ponašali nečasno u javnom prostoru i ćutali kada su morali da govore. Može biti da su sve to radili odmerenije, civilizovanije, elokventnije, ali to ne menja suštinu stvari. Ovo što danas gledamo nije počelo juče, niti će nestati sutra – ovo je samo metastaza dugog procesa socijalnog propadanja. Srpska žaba bestidnosti je, čini se, skuvana i tom smo loncu svi dodavali svoj začin. Dobro, ne svi – vi niste.
http://www.nspm.rs/hronika/naslovne-strane-srpske-stampe-21.-januara-2022.-godine.html
Možda nije u „duhu vremena“ – samo je „Srpski telegraf“ ocenio da vest zavređuje stavljanje na naslovnu stranu – ali izgleda da jeste u „duhu mesta“:
https://www.republika.rs/hronika/hronika/335606/jovan-ivic-samoubistvo-ukleta-zgrada
Kako god, ponoviću: „Live and let live.“
P.S. (https://www.youtube.com/watch?v=qOJ0lUSBI14)
Sapienti sat. Well, hopefully…
За Бојана – Као што рекох, коментар Немирног је само иницијална каписла – новогодишња петарда која је имала ту (зло)срећу да прсне усред буренцета барута. А то буренце је Катић, овај његов текст о „умирању стида“, односно мој однос према Катићевим идејама изложеним у овом тексту (и у неким другим његовим текстовима на неекономске теме, али у овом посебно). Видите, као што такође већ рекох, Катић за мене јесте ауторитет, не само на економске теме. Кад год су моје мисли – и осећања, али то је само друго име за још неартикулисане мисли – у супротности са Катићевим, ја се запитам да ли негде грешим, да ли је Катић можда у праву, а ја не. Тако је било и са овим текстом, према којем сам од почетка осећао извесну нелагоду, можда би најтачније било рећи: гађење. Воњао ми је некако овај Катићев хвалоспев стиду, јер воња ми сам стид. Воња ми на манипулацију, на присилу, на наметање прво родних (још у обданишту), а затим и друштвених улога (у школи и надаље); ерго, воња ми на неслободу, на робовање наметнутим улогама и друштвеним очекивањима… Како год, коме одговара да му стид буде мерило добра и зла, од воље му, или њој, немам ништа против – само нека не очекују и не намећу другима да и њима стид буде мерило. „Live and let live“, јер „live“ je ионако супротно од „evil“, зар не?
За Марка Б. – Немирни није рекао да је Карлеушина бестидност грознија од овог чина. Тај закључак сте Ви извели, без мени јасног утемељења. Стид је емоција, осећање. Убиство је акт. Стид сам по себи не имплицира убиство. У неким облицима стид може бити токсичан или нездрав. Између осјећања стида и убиства постоји празан простор, простор наше индивидуалне одлуке.
Послужићу се аналогијом цитата Виктора Франкла: „Између подражаја и одговора постоји простор. У том простору имамо моћ одабрати свој одговор. У нашем одговору лежи наш раст и наша слобода.“
За Небојшу Катића
Извињавам се на мојем споријем капирању, али заиста ми нисте (били) јасни. Ја сам овај Ваш текст („Умирање стида“) разумео – и још увек га тако доживљавам – као хвалоспев стиду, једином моралном оријентиру („Kada stida nema, nema ni jasne granice između dobra i zla.“ – то су Ваше, не моје, речи, ја сам их само цитирао), и истовремео као ламент над његовим нестанком („умирањем“).
С друге стране, ја не мислим, не осећам, да је стид једини, нити најважнији морални оријентир. Само што ја нисам баш много сигуран ни у своје мишљења, ни у своја осећања… Како год, иницијална каписла за ову размену мишљења о сомборском масакру био је згражавајући коментар Немирног о новогодишњем дочеку са „малтене голом Карлеушом испред скупштине“, те пуштањем Jingle Bells по одбројавању до поноћи. (https://nkatic.wordpress.com/2021/12/29/cenzura-zabrane-i-porezi-odmah-objavljeno-u-dnevniku-politika-od-29-12-2021/#comment-28111) Напросто, ако је Карлеушина бестидност грознија од ове трагедије у Сомбору, онда стварно… Каква год била, кога је Карлеуша убила? Па ако већ ћутиш о Сомбору, онда бар ћути и о Карлеуши… Али пошто није ћутао, изиритирао ме је да ја проговорим, о Сомбору. И пошто сам стекао утисак – поготово након Вашег текста „Цензура, забране и порези – одмах“ – да и Ви сматрате да нема већег проблема у Србији од „умирања стида“ те пратећих (епи)феномена, мој коментар о сомборском случају поставио сам под овим текстом, покушавајући мојим коментарима на ову тему истовремено да проверим да ли сте можда ипак у праву Ви, а не ја. (Колико нисам сигуран у своје, толико поштујем Ваше мишљење. Колико год Вам се не чинило да је тако, моје обраћање Вама са великим почетним словом „В“, уместо малим („в“), није увек иронично.)
Напослетку, шта знам… да сам неки романтик рекао бих да је већи проблем од умирања стида умирање љубави, али добро… Како год, нећу Вам више досађивати, бар не на ову тему.
За Марка Б. – Мислио сам да сам био јасан. Иако не знамо генезу лудила и оно што је претходило сомборском случају, само поремећен човек, или човек у тренутку растројства може да убије своје дете. То се свакако односи и на убиства у име части. Она су и гора, јер су то увек убиства са предумишљајем, иако су корени управо у (културолошком) стиду за који Ви мислите да би требало да пружа неку заштиту. Убиства због „заштите части породице“ у Британији се догађају бар једном месечно. Говори се и да их је више, али да телa не могу да се нађу и да деца нестају, или их убијају у иностранству. Срећом, у Србији се та врста осећања стида изгубила. Да није, крв би лила на све стране.
За Небојшу Катића
Нисте ми ништа одговорили, па претпостављам да сте сагласни (дајете ми Ваш „tacit approval“) да само луд родитељ, у ма којој култури, може да због стида од губитка породичне части убије своје женско дете „када прекрши каноне“.
Другим речима, само родитељу који има осећање стида биће јасна граница између добра и зла („Kada stida nema, nema ni jasne granice između dobra i zla.“), али ће се само луд родитељ определити за „добро“ (заштиту породичне части) уместо за „зло“ (заштиту живота сопственог детета)?
@Ivan – „Оно што брине је да држава и њене службе нису дорасле овако тешким искушењима које нам време намеће. Оправдано стрепим од оног пометенја које тек долази.“
У потпуности делим вашу зебњу, Иване…
У сваком случају, хвала вам на врло разумном одговору (при томе мислим на цео ваш одговор, не само на цитирани део). (Наравно, онај ваш Госа би вероватно нашао хиљаду мана и овом вашем коментару… но то је већ сасвим друга прича.)
За Небојшу Катића
„Свако ко има децу, ћерке поготово, зна да само луд човек може да почини злочин попут сомборског. (…)
Дешава се у неким културама да се због стида од губитка породичне части убијају женска деца када прекрше каноне.“
Претпостављам да су ти родитељи, из тих „неких култура“, а који убијajу своју женску децу „када прекрше каноне“, такође луди, баш као и овај наш сомборски ћерко-убица, човек из наше културе (а не тамо „неке“ друге)?
@Marko B.
Питање за Небојшу Катића, Ивана и све друге, ако су заинтересовани:
Да ли се можда некако могло апеловати на осећај стида починиоца овог језивог злочина у Сомбору, и тако избећи ову стравичну трагедију?
Мој одговор;Таблоиди само погоршавају и трују информативну сферу и грађане још више увлаче у тамне деструктивне пределе подсвести где пребива неконтролисано агресивна тегоба.
За овако морбидан злочин имамо сувише мало података да би се извео уверљив одговор.Овде је сплетено много негативних околности које су узроковале страдање ближњих.
Добро сте приметили да је сина поштедео. То много говори о његовом стању дуга и урачунљивости.
Е сад се вратимо на Ваше питање.
Па апеловати на осећај стида као феномена верујем да није. Стид се јавља после учињеног дела. Кад та еруптивно разарачка енергија искуља из починиоца злочина.
Могли су, на пример свештеници,кроз исповест злочинца, пре трагедије, апеловати на последице греха почињеног злоделом.То је неко од познавалаца злочинца требало да се ангажује и покуша спречити трагедију.
Сад долазимо до кључне тачке ескалације где се рађа зло.
Ту имамо два важна актера. Приви је јединка која је починила злочин а друга су државни органи које народ плаћа управо да спречава таква дела.
Особа извршилац је вероватно познат властима и институцијама које су задужене за ту област друштвених девијација. Државне службе од судија, тужилаца па до психијатара, терапеута, психолога и још море службеника који се баве нашим животима и судбинама. Једноставно у његовом картону, историје болести. вероватно има уписан опис његовог менталног стања.
Тако да је мој закључак језиво онеспокојавајући. Оно што брине је да држава и њене службе нису дорасле овако тешким искушењима које нам време намеће. Оправдано стрепим од оног пометенја које тек долази.
Уз поздрав прилажем и један изузетан спев Владике Николаја, који кроз песничку форму опомиње нас, али на жалост нико на то не обраћа пажњу.
Пажљивим преслушавањем себи можете приуштити одличан терапеутски час примања истине кроз религиозну песничку симболику прозорљивог Владике. Оваквој уметничкој форми је изузетно допринео Војислав Билбија дајући јој модернистичко рухо које и младом уху прија.
(https://m.youtube.com/watch?v=n0MuXAepJTU)
За Марка Б. – Свако ко има децу, ћерке поготово, зна да само луд човек може да почини злочин попут сомборског. Што се стида тиче он може „да врши притисак“ на живе, али мушкарац из Сомбора се убио.
Стид може имати супротан ефекат од овога који сугеришете. Дешава се у неким културама да се због стида од губитка породичне части убијају женска деца када прекрше каноне.
За Небојшу Катића, и читаоце блога
1. „Злочин у Сомбору је могао да почини само човек који је сишао с ума.“
Нисам у то убеђен. Много више злочина (не)дело је људи без менталног поремећаја (оних дакле који нису „сишли с ума“):
„Zamisliste ovakav scenario! Dogodilo se čudo; svima koji nose dijagnozu nekog mentalnog poremećaja simptomi su iščezli preko noći. Kako bi se to odrazilo na stopu kriminaliteta, u prvom redu na broj krivičnih dela s elementima nasilja? Najsažetije moguće: Usledio bi pad, tako minoran da ne biste mogli biti sigurni imate li posla sa statističkom greškom ili realnim efektom.
(…) ljudi koji nose dijagnozu mentalnog poremećaja češće trpe nasilje nego što su njegovi vinovnici[1]. Izuzmemo li bolesti zavisnosti[2], mentalni poremećaji, sami po sebi, ne mogu se povezati s vanrednom agresijom[3].
Ovakva ocena važi i za najozbiljnije mentalne poremećaje – psihoze. (…) Naime, verovatnoća da vas ubije šizofreničar iznosi jedan u 14.3 miliona[4], što će reći da je tri puta manja nego mogućnost da smrtno stradate od udara groma, odnosno, kako meri statistika američkog pravosuđa, najmanje deset puta manja od verovatnoće da budete žrtvom „normalnog“ ubice.“
https://mindreadingsblog.wordpress.com/2014/07/02/kultura-mizoginije-muska-prava-i-zenske-obaveze/
2. „Не пратим с пажњом црне хронике, али увек погледам наслове у домаћој штампи јер они говоре о духу времена.“
Захваљујем на овом упуту. Наиме, из наслова у домаћој штампи за четвртак, 30. 12. 2021, дакле дан после злочина, видљиво је да злочинац није „затро“ своју породицу – на шта сам иначе погрешно наишао у неким коментарима – јер видимо да је нпр. поштедео свог сина (највише детаља на насловној страни Блица):
http://www.nspm.rs/hronika/naslovne-strane-srpske-stampe-30.-decembra-2021.-godine.html
3. „Не верујем да је реч о човеку који је био велики познавалац Римског права, па мало промашио век.“
Ни ја не верујем да је злочинац био познавалац Римског права, али га то свеједно није спречило да поступи као прави римски „pater familias“, суверени господар живота и смрти своје супруге и потомака. Па је тако некима пресудио (супрузи и двема кћерима), док је сина оставио у животу.
За такав његов поступак није међутим било ни потребно да познаје Римско право. Узор је могао наћи и у нашим славним косовским јунацима, Југ-Богдану и његових девет Југовића, који су очито били спремни на сличне грозоте:
„Плану Јуже, како огањ живи,
Викну Јуже ђеце деветоро:
„Повадите ноже деветоре,
„На комате кују искидајте.“
Силна ђеца баба послушаше,
Те на своју сестру кидисаше,“
Узгред, с обзиром да је злочинац бивши полицајац, није немогуће да је и он сам својеврсни „косовски јунак“, ововремени, учесник ратних дешавања на Косову 1998-99. године. У сваком случају, чињеница да је након злочина пресудио сам себи – не желећи да га поново мрцваре по затворима, највероватније доживотно – говори да није „мало промашио век“, да је био свестан у којем веку живи и какве су законске консеквенце за (не)дело које је починио.
4. Питање стида
Наши оновремени косовски јунаци, Југ-Богдан и његових девет Југовића, имали су осећај стида, на који се могло апеловати, те који их је сместа спречио у извршењу (не)дела на које су се, како смо видели из претходних стихова (наведених под тачком 3), били намерачили. О њиховом стиду говоре, наиме, наредни стихови, који иначе директно следе претходно наведеним:
„Ал’ је не да Страхинићу бане,
Шуревима ријеч говораше:
„Шуре моје, девет Југовића!
„Што се, браћо, данас обрукасте?
„На кога сте ноже потргнули?
„Кад сте, браћо, ви таки јунаци,
„Камо ножи, камо ваше сабље,
„Те не бисте са мном на Косову.
„Да чините с Турцима јунаштво,
„Десите се мене у невољи?“
Питање за Небојшу Катића, Ивана и све друге, ако су заинтересовани:
Да ли се можда некако могло апеловати на осећај стида починиоца овог језивог злочина у Сомбору, и тако избећи ову стравичну трагедију?
За Марка Б. – Не пратим с пажњом црне хронике, али увек погледам наслове у домаћој штампи јер они говоре о духу времена. Злочин у Сомбору је могао да почини само човек који је сишао с ума. Не верујем да је реч о човеку који је био велики познавалац Римског права, па мало промашио век.
Marko B.-Civilizovano društvo počiva na osećanju stida –
Nastavljate – S tim u vezi, interesuje me Vaše mišljenje da li bi do takvog stravičnog zločina došlo da je zločinac imao u sebi osećanje stida?
Ovo vaše pitanje je zaista izazovno –
Pošto ovo pitanje nije upućeno meni nego gospodinu Katiči, evo ja prekoreda, kao ono gunđalo iz punlike, ustajem i dajem svoj sud o ovome.
Uzrok i posledica !?
Stid je povezan sa povlačenjem, bežanjem i budućim izbegavanjem stanja koja uzrokuju stid i rizik od posledica, to se trebalo očekivati od prelepe mlade Yutjuberke.Dok je krivica jedinke povezana sa sazrevanjem i učenjem o promeni ponašanja u budućnosti,
Ostavimo zemaljske zakone, koje donsi grešni čovrk.Ostavimo se Rimskog Prava i prihvatimo se Božije reči ne ubij, mada ovde ubistvo nije direktno.
Kažeš – Civilizovano društvo počiva na osećanju stida?!
Ponovo se upitajmo – kako se rađa stid?
Dostojevski duboko i pronicljivo analizira pitanja moralne odgovornosti i slobodne volje, I on, Dostojevski odgovara, tek u njihovom sukobi se rađa stid od učinjenog – Zločin i Kazna,
Setite se – kao deta kad nešto uradi a majka zapreti – šta si to uradio sram te bilo, stidi se.. Stid je posledica osećanja krivice.
Pojam krivice je podložan racionalnom aršinima ovozamaljskih zakona dok stid stanuje u zoni podsvesne grže savesti.
Stid i griža savesti to su osećanja, kada osoba uradi nešto nemoralno, ali među njima ima bitne razlike. Dok stid obuzima celo biće, krivica se pojavljuje kao osećanje kada se učini nešto pogrešno, koje zakoni sankcionišu.
Odgovorio sam, da kod pomenutog momaka naznačenog krivca, stid je nastupio posle činjenja ‘zlodela’.Greh je što momak nije procenio granicu do koje imže da ide. Ali čovek po svojoj prirodi često uživa u mučenju žrtve.
Yutjuber je imao jake predatorske nagone koji su ga potsticali i naslađivali pri slamanju volje mlade devojke, koja je neoprezno stala na crtu izazivaču, sve u nadi da i ona nađe sebi mesto u ovom surovom svetu.
Moja lična dilema ili zagonetka je, zašto devojka nije prekinula to opštenje i povukla se jedno vreme, da se strasti stišaju. Ona je odabrala drugi put samouništenja to je ubedljivo najgore rešenje po sve učesnike te seanse.
Pitanje – Težak zločin u Somboru
Ljudi koji čine ovakve zločine imaju potencijalni nagon PSIHOPATE.
E sad koji su razlozi njihovih zločina prema najmilijima?
Raspad porodice je najčešći okidač , zatim finansijske teškoće .
Pa verovatno veliki splet negativnoh okolnosti kojih danas imamo na pretek.
Vidim da se prvi put oglasio i zaštitnik građana.Traži da se stvar ispita detaljno.
Videćemo.
Ja toliko,
Kato,
Bas si profeta! Ovaj tvoj tekst je primereni komentar za novogodisnji koncert srpske “dive” Jelene Karleuse ispred Skupstine ! Bilo je kao u bordelu!
Jadni ti smo mi srpski poreski obveznici za cije pare se prave ovi “spektakli”
On Sat, Jan 1, 2022 at 10:10 PM Nebojša Katić – Iz drugog ugla wrote:
> Marko B. commented: „“Srpsko društvo je, van svake sumnje, u stanju > dugotrajne regresije. Iako vidljiva na svakom koraku, ta regresija je možda > najuočljivija kroz fenomen nestajanja stida i kroz vladavinu opšteg > beščašća. […] Civilizovano društvo počiva na osećanju stida “ >
„Srpsko društvo je, van svake sumnje, u stanju dugotrajne regresije. Iako vidljiva na svakom koraku, ta regresija je možda najuočljivija kroz fenomen nestajanja stida i kroz vladavinu opšteg beščašća.
[…]
Civilizovano društvo počiva na osećanju stida možda i više nego što počiva na zakonima. Kada stida nema, nema ni jasne granice između dobra i zla. Bez stida nema ni osećaja krivce, ni kajanja, ni časti. Ako su građani imuni na stid, zakoni ne mogu urediti društvo niti ga mogu civilizovati.“
Poštovani gospodine (ili druže, tovariš… već kako Vam najviše godi) Katiću, vidim da sa pažnjom pratite crnu hroniku u Srbiji, te Vam nije promaklo ni samoubistvo mlade jutjuberke Kike (pomenuli ste ga u tekstu „CENZURA, ZABRANE I POREZI – ODMAH“). Siguran sam, stoga, da ste upoznati i sa jezivim zločinom koji se pre nekoliko dana dogodio u Somboru. S tim u vezi, interesuje me Vaše mišljenje da li bi do takvog stravičnog zločina došlo da je zločinac imao u sebi osećanje stida?
Naime, očgledno je da ga sama zakonska zabrana, uvedena u savremenoj pravnoj regulativi, nije sprečila da izvrši ono na šta je po klasičnom rimskom pravu imao pravo. Podsećanja radi, prema rimskom pravu on bi po osnovu principa „patria potestas“ (https://www.britannica.com/topic/patria-potestas) imao pravo da izvrši smrtnu kaznu nad dve mlađe ženske osobe, dok bi nad starijom to isto pravo imao po osnovu „manus“ principa (https://www.britannica.com/topic/manus-Roman-law). Zakonski, dakle, sve bi bilo u redu, nikakvog krivičnog dela ne bi bilo.
Očito je, stoga, da same zakonske norme, čijom je promenon, tokom vekova, takav jedan čin svojevoljnog izvršenja smrtne kazne nad drugim licima postao zakonom kažnjiv, nisu bile dovoljne da ga spreče u izvršenju tog (ne)dela. Ali da li bi ga možda sprečilo osećanje stida, da ga je imao? Da li bi sa osećanjem stida imao nekakav moralni kompas koji bi mu jasno ukazao da to što namerava da učini jednostavno nije dobro, da je zlo, veoma, veoma, zlo (pa makar po zakonu i imao pravo)?
У праву сте господине Катићу. Претерао сам, иако ми није била намера да вређам господина Синишу Ковачевића. Извињавам се господину Ковачевићу ако је прочитао мој претходни коментар. А извињавам се и вама господине Катићу, што сам прекршио правила ваше интернет странице. Молио бих вас да обришете мој претходни коментар, ако је могуће. Захваљујем.
За Предрага Маринковића – Нерадо сам пустио Ваш коментар јер одудара од „филозофије“ блога. Критика је фокусирана на личност која не чита мој блог и нема прилике да одговори својим коментаром. Замолио бих и Вас и друге посетиоце блога да о томе поведете рачуна.
Preneto sa sajta „Politike“:
феликс1956
@аутор. Изузетно занимљив чланак, г-дине Катићу. На жалост и веома тачан у својим запажањима. Из ваше биографије видим да смо гимназије и факултете похађали у исто време. Ја сам дипломирао на Електротехничком факултету у Београду. Памтим време моје младости, када ова средина, Србија, а и тадашња Југославија нису имали толико много људи са „ђоном на образу“. Иначе, сарађивао сам са делом фирме чији сте фин. директор били-„Енергопројект-Урбанизам и архитектура“.
casni
Uvijek je zadovoljstvo citati ili slusati g-dina Katica! Steta sto su ovakvi ljudi natjerani u emigraciju i nisu ukljuceni u uredjenje nase drzave!
|
Саша
„владавину општег бешчашћа“ Када људе почну учити да живе на овим просторима хиљадама година а не, како је то неко смислио, да су дошли ниоткуда онда ће људска подсвест прорадити и схватити да је та њихова земља света и да људи који их окружују су њихова браћа и сабраћа. То је у мени срж проблема који се подхитно мора мењати а већ се мења.
|
J
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida. (Frojd)
|
Marin 3
Oprostite mi na slobodi, ovdje sam ostavio dosta komentara na čemu zahvaljujem Politici. Volim doći na ovaj sajt, iako bi me se mnogi moji prijatelji Hrvati odrekli; dolazim jer južno od Beča, a ne znam dokle tu crtu povući na jug nakon gašenja Vjesnika, ne može se pronaći tiskani dnevnik s ozbiljnim člancima i kvalitetnim pismom (naravno, poanta je u jezičnoj kvaliteti) i novinarima te kolumnistima koji imaju standard u pisanju i izvještavanju iako se ne slažem u svemu. Zavidim Srbiji ovdje.
|
Neki Neko
Poštovanje, gdin Marin. Dobro je da ste među čitateljima i komentatorima. Iz mog iskustva, držim da ‘ kršćanstvo ‘ ne može biti/dati rešenje za sadašnji stadijum civilizacije, osim ( ograničeno ) u sferama morala. Krivotvoreno i pogrešno razumeto, batrga se u kolopletu drugih religija… F.Dostojevski je rekao da će ‘ stid spasti svet ‘ – pa, videćemo…Ko preživi, pripovedaće, ako bude imao kome.
Matko
Isto tako, želim reći autoru članka da je sve fenomenalno zapaženo, spoznato i izrečeno, i vrlo aktuelno! Marin u svom prvom, pohvalnom komentaru, ipak preteruje kada problemu „umiranja stida“ pripisuje univerzalne „dimenzije prostora“ (i vremena!?). Nije tako! Svako ko je živeo u Jugoslaviji, a doživeo ovo što nazivamo DANAS i SADA, zna da NIJE TAKO BILO! I tada smo „uzimali“ mnogo toga sa zapada. A za stanovnike istočne Evrope važili za „amerikance“ po slobodama i standardu života! I morala!!!
|
Marin
Ipak, ne znam za Srbiju, ali u Hrvatskoj je u zadnjih 5-6 godina snažno porastao kršćanski duh ozračja među mladima što donekle ulijeva nadu da stvari mogu ići nabolje. Hrvatska, naime, svjedoči jednom pravom duhovnom preporodu mladih pa naprimjer nije rijetkost da sastavi kršćanske glazbe napune zagrebačku Arenu sa 30.000 do 40.000 mladih. Uveli smo smo i procesije tijekom velikih kršćanskih blagdana s tisućama ljudi u najvećim hrvatskim gradovima, uključujući i ZG. Možda stvari idu nabolje.
Marin
Matko, vaša definicija jug. standarda je ipak malo nategnuta. Ako baš hoćete, SFRJ je bila država Trećeg svijeta, a države te istočne Evrope klasificirane su kao države Drugog svijeta, ne bez razloga. DDR je bio privredno daleko najrazvijenija država komunističkog bloka, a SFRJ je bila pri dnu. Što se tiče morala tog doba, slažem se da je tada, unatoč komunističkoj diktaturi u SFRJ, javni moral bio manje degradiran nego što je danas. Poanta je da što idemo dalje, postaje sve gore.
Aleksandar
Čestitam, dugo nisam pročitao tačniju ocenu procesa koji nam se dešava. Poštovanje g. Katiću
|
Цмок То
20 godina koje su STID pojeli..i sada oni ne znaju..za stid.
|
Douglas Bader
Polazeci od postulata da je kapitalizam postavljen na ljudskim manama i porocima, a socijalizam na vrlinama, onda i ne cudi sto stid, kao vrlina, nije vise afirmativna kategorija.
|
Milenko Pavlovic
Kako onda objasnjavate postojanje stida u feudalizmu, ili mozda promovisete feudalizm kao afirmativnu instituciju koju odlikuju uglavnom vrline?
Боривоје Банковић
У земаљама које називамо „западом“ пристојну већину је у неком тренутку надгласала лајава и бесна мањина, а пристојност је цинично названа лажним моралом. Ово се прелива у сва друштва која их копирају, па и у наше. Господин Катић је у праву. У Милошевићево доба смо се и згражавали због гологузих силиконских певаљки, а данас једва да се чује по која осуда беспризорних који пред камерама за ситан новац продају душе и тела и пуне ступце жуте штампе својим прљавштинама. Као и обично, право у мету.
|
Matko
@Boris&Borivoje Ni moji komentari (nekim čudom!?) najčešće ne prolaze pa sve ispada nekako nedorečeno. Ali, nema veze i nije važno! Biće još prilika. Ja priznajem da sam verovatno preterano „subjektivan“ (pa ipak sasvim u pravu!) kad je Miloševićeva zaostavština u pitanju, a kako je to još uvek tabu tema u Srbiji, ostaje mi da se nadam nekim boljim vremenima za razmenu mišljenja. Nadam se da ćemo svi doživeti nešto tako pa predlažem da upamtimo ovaj članak (i naročito njegov naslov) za ubuduće.
Boris
@Боривоје Банковић Napisao sam nešto slično, ali mi komentar nije prošao. U glavnom, to je to. Kriv je onaj ko je zapalio kuću da uzme pare od osiguranja, nije kriv onaj kome se ideja svidela, pa je sedeo i čekao da izgori umesto da uzme kofu da gasi. Uvek su krivi su oni drugi. Turci, monarhija, komunisti, Sloba i Mira, Vučić. To g. Katić i kaže za one koji hoće da čitaju. Matko nikad nije kriv.
Zorica
I sta sada, hoce li to ikada neko napisati?
|
Mehmed Rakovac
Bogu hvala da postoje normalni ljudi koji mogu napisati DOBRO (U početku bijaše riječ!) i medij kojim se to može dostaviti na konzumiranje nama, običnim ljudima. Kada god, zasićen političkim nadmudrivanjima i nadgornjavanjima, pomislim da je neko zavario poklopac na ovoj našoj balkanskoj septičkoj jami, pojavi se umno jak čovjek i dobrim riječima odškrine svjetlosti da uđe u ovaj tamni vilajet. Sve čestitke autoru teksta
|
Pavle
Prvobitna poruka donekle moze imati smisla, ali se ona potpuno gubi u ovom neizdrzivo pretencioznom tekstu. I jos da primetim, vrlo je zanimljivo da ljudi koji zive van Srbije najvise vole da komentarisu situaciju u zemlji. Neki bi rekli da se sa iseljenjem to pravo gubi 🙂
|
Догодине у Призрену
Ко се исели из Србије нешти изгуби а нешто добије. Ко се исели из здраве памети губи све.
darija
Pavle@ Kostruktivna kritika je uvek pozitivna i dobrodosla, ako je od dobronamernih,kao u ovom tekstu , pod uslovom da ima ko da cuje. Neko „iseljenjem“ dobija a neko gubi,materijalno i intelektualno, ali niko ne gubi pravo glasa bez sudske presude. Nedostatak medjusobnog postovanja i razumevanja, jedna je od poruka teksta.
Raca Milosavljevic
… svaka cast za tekst … i dobro je napisano,tako je na globalu … i to zlo smo uvezli zajedno sa na silu uvezenom demokratijom …
|
Dragan
Očigledno nisi bio van granica Srbije, na zapadu ovakvih stvari i nema,nego ljudi,pa i ti verujete šta vam se servira a to da je sav nemoral došao sa zapada.Živim u zapadnoj zemlji već dugo i veruj mi da ovakve gadosti,što na tv-u što na ulici nisam video.
Milica
Ima mnogo normalnih koji ne mogu da dodju do izrazaja od onoga sto se plasira. Da, ima mnogo normalnih. Nije sve tako crno i depresivno kako se cini.
|
Боба
Српске жабе су скуване скоро да прихвате све, не само бестидност нажалост. Скуване су да поверују да је боље да не размишљају својом главом, не верују у себе, верују да је све „страњско“ боље па и то да странци треба да све преузму што и чине. Срећом ту је парламент, он ће једино остати српски, макар номинално.
|
Nikola
Koliko je tekst suštastven, a Vaš komentar banalan.
може да биднепре 6 дана
Увек када сретнем дете да уме да се застиди, одушевим се. То је први показатељ доброг домаћег-кућног васпитања. Премда, у данашње време, тешко је срести основца који има осећај стида.
|
Милан М. Мишковић
О моћи новца у друштву, данас прогнани, К. Маркс је у “Економско филозофским рукописима” из 1844. писао: „Као таква моћ која изопачава, новац се појављује и према индивидууму и према друштвеним везама које претендују на то да за себе буду биће. Он претвара верност у неверност, љубав у мржњу, мржњу у љубав, врлину у порок, порок у врлину, слугу у господара, господара у слугу, глупост у разумност, разумност у глупост“.
|
primetih
M.Miskovic@ Odlican komentar, ali zbunjuje prezime.
pacijent
I ja sam. Bojim se da smo svi, a da toga nismo ni svesni. Neki se još opiremo.
|
Јој,Сербијо, под шљивама…
Овако бих исто и ја написао. Ретко добар чланак. Тешко друштву у ком се у потпуности изгуби осећај стида…
|
Kataklizma komunizma
Dobro da probamo ovako ~ na zapadu su svi lazovi. Je li sada bolje?
kako se oni zovu kod nasпре 5 дана
Stid preso u ponos, a laz se zamenjuje istinom. Ako samo spomenete dokazivanje istine pred nekim organima reda, tad se tek svi okrecu protiv vas i lazno svedoce sa prkosom i ponosom“kome ces ti da pretis sudom“, a sud je mesto za dokazivanje istine, bar nekad bio. Nije tacno da na zapadu svi lazu, lazu lazovi i to svi znaju, i ne smatra se pozitivnim ni lepim vaspitanjem , a za lazi se i odgovara pred sudom, samo je kod nas to javno dozvoljeno .
električar
Da, reč je upravo o ljudskim krpama …
|
Marin
Kolosalan komentar! Tekst koji se mogao pročitati prije 100 godina, koji se može i treba čitati danas, a i sutra. I jednako će biti vrijedan i poučan. I odnosi se na sve „prostorne dimenzije“ svijeta. Sve pohvale, gospodine Katiću, na ovom tekstu.
|
Novak
Odličan tekst. Strašno jeste, biće nažalost gore. Problem je što nema izbora, što nam se svet smeje a nas baš briga, što narod toliko puta izvaran neće više lažovima da veruje, što nam je svejedno da mladi koji vrede odlaze negde što dalje, što se svi ponašaju kao da imaju neku rezervnu zemlju u koju će otići kad se nakradu, gde će se ponašati moralno, civilizovano….Ovaj narod (a i zemlja) je u fazi nestajanja i to uz turbofolk, razne zadruge, parove, pinkove i svi happy. Mrak.
|
Miodrag Stojkovic
Стид и новац иду заједно, само имају реципрочну вредност.
Sta kaze harvardski expert,isto je izgovorila Hilari.Mizerni nemaju skole,na kompu znaju samo da twituju.
Sada su postali bestidni.Rekose oni sto stida nikad nisu imali.
Svet i Srbija ponovo imaju rast,a svi samo o kataklizmama.Kako u rastu ima 1,800,000 na granici siromastva,nepoznato je akademcima a nekmoli bednicima.
Trebalo je baba da ode kod Predsednika ili neku obrazovnu instituciju – i uradi isto sto na vasaru.
Jako lepo napisano… Samo bih pored stida dodao jos i nestajanje osecanja sramote. Povezano, ali ipak dovoljno razlicito. Mislim da ovo prvo prethodi drugom…
Pogled iz drugog ugla
UMIRANJE STDA ili ti uzročno posledična veza između – univerzalnog zakona nužde ( uriniranja) i stida.
Uriniranje je malo bezobrazan izraz za oslobađanje organizma od viška tečnosti. Evo već sam se postideo, a istovremeno me unutrašnji nagon istine tera da ga izložim, mada će verujem izazvati mnogo negativnih reakcija. Svaku kritiku primam koja u sebi sadrži jako obrazloženje, ne na moj kometar nego na subjektovu oluku da se to učini. Odnosno da li je žena imala drugo rešenje osim da se olaksa, a pri tom stidi i pocrveni.
Ovako je bilo:
Miholjdan prođe i bi vašar u srpskoj palanci. Okupi se svet da kupi potrepština za nadolazeću zimu. Ide narod gore dole. Gleda meri razgleda i kometariše. Stvar ne bi bila toliko neobična, ali jedan događaj izazva pažnju naroda.
U jenom kutku velike poljane tu pored puta ženska starija osoba oslobodi se donjag dela odeće čučnu i poče da urinira.Prolaze ljudi gledaju i nije im svejedno. Jedan vremešni cikica stade podiže stap i reče:“ Pa dobro bre zašto to radiš ovde pred ovolikim narodom?“. Zena mirno završi nuždu, ustade navuče odeću, a u međuvremenu jasno odgovori dedici. „E moj dragi gospodine ne dao bog da i tebe natera nuža ovako kao mene i ti bi isto to morao da uradiš. Vidiš li ti da na ovom polju nema nigde ni jedan WC. Pa se sam upitaj gde ovoliki svet vrši nuždu kad ga ona natera?“.
Dedica ne odgovoru nastavi svoj put a narod ćuteći i dalje prolazi.
Meni osta dilema i pitanje. Jer jači stid ili izvršiti nuždu u nenormalim uslovima?
Jel u pravu dedica ili nužditeljka?
U ovom oporom životnom primeri se jasno ocrtava ona čuvena Kantova aporija koju život nameće objektivnoj stvarnosti jer se nekad ne mogu izbeći.
Gospodine Katiću, neću vam zamerite ako ovaj primer kršenja stida iz nužde ne objavite. Ali mislim da je lep primer da ponekad ne možemo izbeći stid.
Moralna čistoća je često samo maska kojom čovek prekriva lice krijući svoj ego.
За колегу Катића и Љиљану … Нисам читао Фрејову књигу, али њени главни закључци ми дјелују логично. Да, у граду сиромаштво и беспослица води у декаденцију. Можда је на селу другачије, јер је на земљи тешко бити беспослен? У Њемачкој су постојале групе у 19 в. које су се бориле против стварања великих градова?
Желим да вам предочим три интересантна примјера на тему „стид-економија“ у којима сам „директно“ учествовао. Мјесто радње је Српска – Босна и Херцеговина.
ПРВИ ПРИМЈЕР
Од 2001.г. до 2018.г. у Српској законска затезна каматна стопа је била цца 18% , а у Федерацији БиХ 12%. На моју иницијативу која је трајала четири године (2014-2018.), смањена је. Грађани Српске су платили стотине милионе конвертибилних марака због ове нелогичности. Да ли се ико због овога стиди? Цијелу причу о овој економској аномалији и српској варијанти хомо економикуса можете прочитати на линку http://www.bife.ba/2018/09/03/uvod-u-postove-o-zateznoj-kamatnoj-stopi-u-srpskoj/
ДРУГИ ПРИМЈЕР
На основу мојих пријава Омбудсмен БиХ (на српском заштитник грађана) доноси саопштење (фебруар 2018.г.) да су политичка именовања на јавне функције неуставна и незаконита и позива да се кривични аспект ових радњи испитају. Међутим, политичка именовања на јавне функције се настављају несмањеном жестином. Да ли се неко због овога стиди? Саопштење Омбудсмена БиХ о зачареном кругу негативне селекције је на овоме линку
https://ombudsmen.gov.ba/Novost.aspx?newsid=890&lang=SRhttps://ombudsmen.gov.ba/Novost.aspx?newsid=890&lang=SR
ТРЕЋИ ПРИМЈЕР
На Видовдан 2018. г. Српска емитује петогодишње обвезнице на Бечкој берзи по 4,7%, а могла је то учинити по максимално 2,9% у Бањалуци (БЛСЕ). Разлика у камати је „само“ 9 милиона евра. Уговорени услови емисије онемогућују рефинансирање дуга по нижој каматној стопи. Да ли се неко због овога стиди? Цијелу причу можете прочитати на http://www.bife.ba/2019/03/14/vidovdanska-predrasuda-rodne-grude/
РЕЗИМЕ
Колега Катићу, у праву бијасте када написасте да нисмо сви убацивали зачине у смјесу наше бестидности.
Међутим, не треба клонити духом и капитулирати – православље је религија вјечног оптимизма.
Одсуство стида, а самим тим и одговорности, је логична посљедица битисања у балканској варијанти првобитне акумулације капитала, за коју су грађани гласали на првим вишестраначким изборима.
Треба указивати на економске и моралне аномалије у писаној форми – ту се слажем са вама.
На пацијенту је да одлучи да ли ће пристати на лијечење, или не.
G. Katiću, mislim da u svakom društvu, pa i srpskom, postoji mali procenat, da ih tako nazovem, „bestidnih“ ljudi. Razlika između nekad i sad je što živimo u početnoj akumulativnoj fazi liberalno-demokratskog poretka koji nam u toj fazi generalno donosi mnogo više prava od odgovornosti. Odgovornost se javlja u zrelim fazama ovih poredaka. Ako društvo posmatramo kao klatno nekada smo bili suviše lijevo, sada smo suviše desno, potrebno je vrijeme da jedno društvo dođe u ravnotežu. Ako sadašnjem trenutku dodamo nevjerovatan tehnološki progres u medijima komunikacije i inače ljudsku sklonost ka lošim/crnim/nesrećnim informacijama i sadržajima, nemojte se čuditi zašto imate osjećaj da je bestidnih sadržaja i ponašanja danas mnogo više nego nekada, a mislim da zapravo nije tako ili nije bar toliko zabrinjavajuća situacija. Za razliku od nekih prošlih vremena kada su se reprezenti ovakvih stilova života držali daleko od državno kontrolisanih medija, danas je upravo ta degenerisana manjina medijski favorizovana u cilju povećanja gledanosti/čitanosti, odnosno u trci za profitom. Ipak. postoji jedan detalj u liberalno-demokratksom poretku početne faze koji je jako vidljiv i drugačiji u odnosu na nekadašnje okruženje, a to je da je omogogućio izuzetnu društvenu prohodnost ka vrhu političke piramide koja upravlja državom, što ostavlja katastrofalne posljedice. Ovaj partitokratski ambijent, praćen narušenom ekonomijom i institucijama sistema, omogućio je velikom broju bestidnih mediokriteta da vrlo brzo dođu na sami vrh političke piramide. Primjećujem da ljudi od integriteta i obzira u velikoj većini vrlo brzo odustaju od puta koji ih vodi ka političkom vrhu, jer prosto ne mogu da izdrže navedenu „konkurenciju“. Zašto i da li je to dobro je drugo pitanje i zahtijeva dužu elaboraciju, ali je tako. Ne bih dalje zamarao, iako je tema vrlo inspirativna.
————-
Владица Станојевић из крагујевачких напредњака рекао је да се не зна ко ће бити кандидат СНС-а ……немам амбиција али ако градјани желе и ако председник Вучић каже ви сте тај, ја сам ту
————————————-
………….ajde sada vi intelektualci analizirajte
…nesto se ne moze opisati,bar ne mogu ni dobri pisci,blogeri
PA ZAR OD 700 000 ILI BAR 20 000 U KG progresivnih nema malo manje …….
ne postoji pristojan izraz za ovu vasu srednju klasu i intelektualnu elitu
Kakvi su to ljudi sto stida nemaju – Bolji nego ovi sto ga imaju. U uslovima tranzicije uvek se menja moral. Kod nas je tranzicija stalna ( od sredine 80-ih) i moral je tekuci ili nepostojeci. Takve su i klase, elita, ekonomija i stanovnistvo je vec odavno fluidno. Los sistem pravi stalnu krizu resursa i nepostojanje prava. U uslovima gde se svi glozimo za parking, zdravstvo, skolu, gradjevinsku dozvolu, drzavni posao, pilice u Lidl-u svaki stid prestaje.
Sa izumiranjem nase zajednice, koje je sigurno, desi ce se jos jedna tranzicija i sa njom promena morala. Desi ce se kriza radne snage. Doci ce neka nova migrantska populacija i sa njom neki novi moral. Verovatno mesavina kineskog, indijskog i severno-africkog profila. Nisam siguran da ce ta buduca Srbija biti bolja od ove danasnje. To se desilo i na Zapadu nesto ranije. Kod nas ce se zamena populacije desiti velikom brzonom i vrlo uskoro.
@ vizantinac – Велики инквизитор је овде „негативац“, он објашњава своје погрешно виђење света.
Razumno opravdajte to pogrešno viđenje !?
Bjelinski (ako se ne/varam) legendu smatra jednim od najboljih i najdubljih poniranja u antropološku raspravu o čoveku.
On lepo primećije i pita se – zašto Hrist samo ćuti. Inkvizitor postavlja prokleta pitanja i sam daje odgovore, racionalno neoborive.
Nedavno je i rimski Papa svedočio Putinu – da mu je Dostijevski uvek pri ruci.
@vizantinac-Једини изабрани народ је јеврејски народ и биће то до свршетка века.Других изабраних народа нема
Po Tori je tako.Međutim Hrist propoveda, kršeći Mojsijevo učenje, da si svi ljudi izabrani koji su na božijem putu i obećava im carstvo Nebesko.
Međutim moje tvrdnja „nebeske Srbije“ je proizišla,malo šaljivo moram reći, iz ideje o nebeskom narodu, izvučene iz jednog od ključnih mitova srpske nacionalne mitologije, a to je pojam „nebeske Srbije“ koju tvrdi’ nacionalisti često neodgovorno koriste.
P.S.
Katiću i ostalima se Izvinjavam što sam skrenuo sa teme stida.
@ Vizantinac
„Велики инквизитор је овде „негативац“, он објашњава своје погрешно виђење света. Достојевски, уствари критикује Ивана и идеје које заступа.“
Da li je baš tako?Šta znači Hristov poljubac “ devedesetogodišnjih beskrvnih usana“ Inkvizitora?
Teško da bilo koji čovek može ući u trag Božijoj mudrosti.Jedino,možda,da proba preko umetnosti,koja je bliže Bogu nego religija.Da pokuša da shvati neke naznake Božije promisli.
Jov 38:1-2, “Tada odgovori Gospod Jovu iz vihora i reče: “Ko je to što zamračuje savet rečima nerazumno?””
https://wwwyu.com/biblija/18jov038.htm
“Руси од ’17-90. су срцем прихватили комунизам као идеју мрака. Та идеја је оличење бестидности, јер их није био срам да учине било шта, зарад идеје коју су заступали. Накнадна „стидност“ заснована на почетној бестидности не може бити истинска. Даље, Немци, идеју национал-социјализма су ипак прихватили срцем и здушно, никада се не бунећи против ње. Сада, не можемо рећи за Немце да су задојени том или неком другом рушилачком идеологијом. Очигледна промена, из регресије у прогрес.“
Roman “Vaskrsenje“ od Tolstoja.Opisuje „stidno“ i „divno“ stanje u Carskoj Rusiji.Poslednji roman Tolstoja u kome je iskazao prezir prema moralnom posrnucu u Rusiji i kojim je gotovo eksplicitno prorekao revoluciju.Zbog ovog romana su ga eskomunicirali iz crkve.
Poruka romana je da koliko god da je “zima“ teška i koliko god ljudi zbog svojih interesa pokušali da onemoguće dolazak „proleća“,ono će naći načina da dođe.
Iz greha i bezstidnosti rađa se vrlina i stidnost,možda ne kao što smo očekivali,čista i savršena vrlina,već prema uslovima vremena i života,pomalo ukaljana i ružnjikava,ali je ona definitivno suprotnost onome što joj je prethodilo.
Što se tiče nacista oni su bili odgovor na moralno posrnuće Vajmarske Nemačke
Možda i mi imamo naš Kabare sa sveznajućim i sveprisutnim klupskim organizatorom…
https://www.blic.rs/zabava/milomir-maric-negira-incident-u-parovima/kcsvcxq?utm_source=blic_kat_it_sidebar&utm_medium=sidebar_najnovije_info
@Ivan- Тема овог дијалога је стид, а сви ћемо се сложити да стид спада у сферу духовности. О стиду не можемо да разговарамо користећи графиконе, табеле, бројеве, већ мисао о духу, јел’, разговарамо о питању из духовне сфере. Елем, по мојим сазнањима, Хришћанство је највише бавило питањима стида и најбоље и најдетаљније га познаје и тумачи. Зато и ја дискутујем о теми са хришћанског становишта, друго становиште не познајем. Прихватам и друго становиште, али ми неко мора указати на њега.
Međutim ja bih se vratio na Dostojevskog i na ‘Legendu o velikom inkvizitoru’. Tačnije prigovor Inkvizitora Hristu,kad mi govori – Zašto si došao da samo smetaš. Jer čovek je isuviše slab da te sledi.
Велики инквизитор је овде „негативац“, он објашњава своје погрешно виђење света. Достојевски, уствари критикује Ивана и идеје које заступа. У суштини и лик Димитрија приказује покајање бестидника и прелазак у „стиднике“
-„Противстав – Народ увек даје сагласност на немогуће, надајући се да га неће баш он спроводити, тако да се не може очекивати да народ који је пун заблуда и незнања буде, осим у ретким случајевима, разуман и паметан кад бира и нешто одлучује.“- народ даје сагласност када се одвоји од „памети“ и крене да следи нешто непознато а заводљиво, које није прошло тест народног кушања. То се деси кад „стидност“ замени бестидносшћу, па кад дођу последице, опет се врати на „стидност“. И никад то није цео народ, јесте мањи или већи део, али никад није цео.
-„Противстав – Ниједан народ не може се спасити сам ограђујући се од других. Или се спасавајмо заједно, или заједно пропадамо.
П:С:
Е овај други против став не важи ако смо стварно ‘ИЗАБРАН НАРОД’ ?!
-Једини изабрани народ је јеврејски народ и биће то до свршетка века. Других изабраних народа нема. Сви смо изабрани, јер је Господ свакога позвао. То је основна разлика јеврејске религије и хришћанства сада. Спасити се може свако, сам или са народом, само ако је уз Христа спаситеља.
-@Jovan T.- Pitanje za sve, je l’ postoji neko društvo koje je u relativno skorije vreme (20. vek) bilo u stanju regresije pa se ipak izvuklo iz tog stanja?
– Тешко је дати прецизан одговор на ово питање, али мој покушај да будем „паметан“ је: Руси од ’17-90. су срцем прихватили комунизам као идеју мрака. Та идеја је оличење бестидности, јер их није био срам да учине било шта, зарад идеје коју су заступали. Накнадна „стидност“ заснована на почетној бестидности не може бити истинска. Даље, Немци, идеју национал-социјализма су ипак прихватили срцем и здушно, никада се не бунећи против ње. Сада, не можемо рећи за Немце да су задојени том или неком другом рушилачком идеологијом. Очигледна промена, из регресије у прогрес.
Кмери, иста прича… Колумбијци из Медељина и сл. Могуће је да има још примера, али их ја не знам. Углавном, мислим да су то примери да се неко друштво у скоријем времену извукло из регресије.
И Срби су на том путу, не треба у то сумњати. Можда се не види, тј. можда ми не видимо, али Господ то види.
Поздрав и још једном хвала г. Небојши и дискутантима на тексту.
@Jr
Ви сте тражили да се наведе цитат из Јеванђеља
Ја сам цитирао тражени навод – Јеванђеље по Матеју и ту је дискусија завршена.
Све лингвистичко новоговорне натукнице типа „monotonim čistuncima“ су ван релиогиозног дискурса, и за мене су беспредметне за даљу расправу.
@Jovan T. Ooo pa blago meni! 🙂 Imam tu čast da ćete se Vi u… zloduhu kolektivizma, solidarnosti i srpstva (sve nazori zločinačke ideologije u ovom ili onom obliku) založiti za mene, ali eto ne propuštate priliku da potkačite što se kaže… a povodom… tog nekog jelte smisla 🙂 Al’ dobro šta da se radi… Ko zna, možda postanete moj omiljeni komunista? 🙂
@Ivan A to… Znači, ne govori Gospod o „monotonim čistuncima“ je l’ tako? 🙂 Vidite, veoma je važno da precizno govorimo kada govorimo o savršenoj veri.
Ne kaže ni da su „duhovno posrnuli i izgubljeni dragoceniji od pravednika, već se govori o takvima koji se pokaju tj. koje Gospod nađe.
Niti kaže da su dragoceniji.
biblehub.com/luke/15-7.htm
Pored toga, u tom delu Gospod govori farisejima kroz pouke i nakon te i još jedne priče o deset drahmi dolazi jedna od najlepših pouka Gospodnjih o bludnom sinu (Luka 15, 11-32). Duhovno značenje i istinski osećaj te priče je odlično predstavljen u filmskom remek-delu „Isus iz Nazareta“
http://www.youtube.com/watch?v=w7c-XY695hk
@jr Postoji nekoliko parabola o tome.
Što se tiče SS ja ću se u duhu kolektivizma, solidarnosti i srpstva založiti za vas, mada i vi pišite koncizno i sa više smisla!
Jr
„И, Нови Завет јасно говори да су духовно посрнули и изгубљени драгоценији од монотоних чистунаца. “
Dokazi?
Прича о изгубљеној овци (грешнику) је једна од најпознатијих Исусових прича. Прича говори о пастиру којем се једна овца изгубила и он оставља све остале да би је нашао.
Јер Син човечији је дошао да спасе што је изгубљено. Шта вам се чини? Ако неки човек има сто оваца па једна од њих залута, неће ли оставити деведесет и девет у планини и поћи да тражи залуталу? И ако се догоди да је нађе, заиста вам кажем да јој се радује више но оним деведесет и девет које нису залутале.
— Еванђеље по Матеју, 18:12–14 (превод Емилијана Чарнића)
„И, Нови Завет јасно говори да су духовно посрнули и изгубљени драгоценији од монотоних чистунаца. “ Dokazi?
Pre će biti da je samo reč o ljudskim krpama, a to se ne može lečiti.
@vizantinac > време велике бестидности долази у друштва која имају и велику стидност.
Историја садржи многе примере световних јунака, као и светаца, који су се истицали греховима пре него што су се истакли врлинама. И, Нови Завет јасно говори да су духовно посрнули и изгубљени драгоценији од монотоних чистунаца.
@Jovan T.- Pitanje za sve, je l’ postoji neko društvo koje je u relativno skorije vreme (20. vek) bilo u stanju regresije pa se ipak izvuklo iz tog stanja?
Док сам још читао чланак, сетио сам се једног релевантног случаја: „Through the valley of the Kwai“ – Ernest Gordon (1963).
Meni je posebno interesantna inherentna veza izmedju (ne)strucne uprave i ovog globalnog (dakle ne kuvaju se samo Srbi, ako je neka uteha) fenomena nedostatka stida. Nije dovoljno znati, potrebno je i odoleti pritiscima bahatih mocnika, a za to pored znanja treba imati i karaktera. To znaci da je odvajanje strucnog obrazovanja od moralnog vaspitanja (sto se de fakto desilo) ne moze odvojiti, i da je strucnu upravu jednostavno nemoguce uspostaviti na samom znanju i nezavisno od morala. Hana Arent je totalitarni subjekat otprilike definisala kao ravnodusnost prema razlici izmedju fikcije i cinjenice. Nezavisno od, iz ove perspektive naivnog skolskog suprotstavljanja toboze slobodoumne liberalne demokratije totalitarnim sistemima fasizma i komunizma, izgleda da je globalizacija odnegovala upravo ovakav subjekat koji je sa zaboravom vaznosti ove razlike izgubio i svaki stid; i to ga odnegovala na jedan kranje skriven i podmukao nacin, u svojim projektima globalne kontrole sluzeci se cinicno i oportunisticki upravo moralnim narativom, na taj nacin verovatno trajno diskreditujuci samu ideju morala. Globalisticka, tehnoloski supermocna a moralno potpuno nezrela i nerazvijena elita izgleda da je svojom cinicnom sumnjom u djavola na kraju ovoga ipak prizvala. Kriza globalizacije i postglobalizacijska klasna borba odvijace se ne samo s one strane dobra i zla, vec i na jedan krjnje nestrucan nacin. Dolazi vreme linc gomila……
O eliti
Elita u nekom društvu se formira neprekidnom preplitanjem dve suprostavljene grupacije. Jena koja sposobnost gomilanja finansijske moći i druga koja stvara ideje za distribuciju te moći i koja za posledicu ima uvećavanje kapitala.To se najbolje odražava kroz uspešnu politiki i procenu budućnosti jedne zemlje. Kavu politiku kreiraju vladari u senci te elitae takva je i uređenost te zemlje.
Uzimam za primer prvu struju moći novca nju pretstavlja, na primer američki milijarder Voren Bafet a druga kreativana strane neka bude osnivač fejzbuka Mark Zuckerberg. Da bi pretpostavljeni sitem funkcionisao stabilno brine recimo vizionarn i kreator megapolitike Henri Kisindžer.
Sve u jednom, uspešna politika uz primenu oštrih mera moći kad zatreba, teza antiteza i sinteza.
Pokušao sam da napravim šematski model najbliži istintoj stabilnosti jenog kompleksno funkcionalnog sistema.
E da li bolju šemu imaju naši biznismeni i polititički ideolozi to već ne znam, ali očevidno je da nedostaju ideje šta raditi. Svi čekaju da se desi čudo. Ali bogami slaba fajda a najskuplji reurs vreme nam nepovratno ističe.
Za Mirka – Društvenu elitu čine oni koji imaju najveću moć i najveći uticaj u društvu. U tom smislu, po definiciji, elita uvek vlada društvom. Kakva je ta elita, koliko je kvalitetna, sposobna, odgovorna, čestita itd. drugo je pitanje. Hvala na komentaru.
Ima samo jedan mali problem u spominjanju Elite…..Retka su drustva i drzave koje je vodila Elita Moje skromno misljenje je da nazalost kod nas nema ni E….od Elite
@vizantinac
Vaš komentar se kreće u sveri hrišćanske dogmatike.
I tu naravno nema polemike jer sama dogmatika je zatvoren ‘sistem’.
Međutim ja bih se vratio na Dostojevskog i na ‘Legendu o velikom inkvizitoru’. Tačnije prigovor Inkvizitora Hristu,kad mi govori – Zašto si došao da samo smetaš. Jer čovek je isuviše slab da te sledi. To slično govori i Niče.
Ava Justin u Filosofiji F.M. Dostojevskog tumači dogmatiku – kao cilj kome čovek treba težiti i on to naziva Hristocentričnost. Gde je Hrist u centru čovekomog životnog sazrevanja.
E život danas, na žalost, negira sve dogmate. Život živi se otprilike istragao svim duhovnim ućenjima i sve više iskazuje onaj najosnovnih nagon za čistim opstankom bez bilo kakve pomisli na pokajanje, stid, greh, spasenje.
Plašim se da smo neodgovorno već prešl Rubikon.
To jednostavno i sam život potvrđuje.
Sami vidite da dnevno samoubilački strada dosta ljudi dižući raku na sebe i uništavajući onu osnovnu ćeliju društva, celu porodicu. Tu ne računam međusobne obračune raznih interesnih grupa.
Ono što zapanjuje, da je narod zašao u kolektivnu depresiju i ovo stanje prihvatio bez pobune.
Sami znate, to nas istorija uči, da su ljudi bez pobune ćuteći olazili na masovna stratišta u kolonama, uvereni da je nekad i životna prečica podnošljivija od patnje.
Jezivo zar ne?
Pozdrav
. . . da je tekst napisao neko drugi,imao bi smisao parola sa onih poznatih takmicenja – “ pomoc gladnima “ , “ mir u svetu “
. . . ali , nije sve tako pojednostavljeno – sto je za jednog stid,za drugog je ljudsko,ekonomsko,politicko pravo
. . . dezulovic je rekao drugim povodom – na pitanje da li smo nesto naucili , “ nismo i necemo „
Кад је Адам прекршио Господњу заповест и начинио први грех, за казну је изгубио бесмртност и изгнан је из раја. Након изгнања, спознао је своју наготу, осетио стид и прекрио је. Тад је настао стид. Стид је први осећај који је човек упознао и директна је последица греха а као што је познато, грех као чин је прво супротстављање твари- творцу, створеног човека-Створитељу. Стид је увек жалац који нас опомиње кад се супротставимо Творцу и кад чинимо грех. Грех је побеђен другим Адамом, Господом нашим Исусом Христосом, који васкрсао из мртвих, и који нам даје могућност да и ми победимо грех и да повратимо бесмртност кроз васкрсење.
Зато мој и оптимизам доброг дела нашег народа, није без покрића, није сулуд, него реалан, видљив, искуствен и остварив.
Стид је сензор нашег греха, и он нас упозорава на грех. нема човека који нема греха, и нема човека који не осећа стид. Свако макар једном у животу осети стид, најчешће и зажали због узрока стида, а земаљски живот морамо да посматрамо од почетка до краја. И зато колика год да је бестидност, на крају увек превлада стид.
Не можемо да посматрамо само део човековог живота, који је можда бестидан, као мерило одсуства стида, већ читав живот човека, а у њему ипак негде на крају превлада стид.
Колика је мера бестидности у односу на стидност, о томе ће веђ неко други да одлучи, неко без греха…
Моја парафраза мисли Ф.М Достојевског је да ако нема стида, онда нам је све дозвољено. Поуздано знамо да ниједном племену, нити појединцу у племену није све дозвољено, без обзира на колико је племе бестидно.
Даље, беспризорна бестидност неког племена, може бити потпуно нормално и морално понашање за друго племе. Зар нисмо сведоци тога?
Зато стид, као последицу греха морамо да меримо у односу на еталон који превазилази људско и племенско вредновање стида. Не могу људи сами себи да буду мерило било чега, па ни стида. Еталон је нешто много више, то је Творац и према њему се меримо.
@ Ljiljana
Ne mogu da se složim sa upotrebom tog omalovažavajućeg izraza – populizam.Po toj logici ni jakobinci nisu bili istinska politička snaga već „posebno izraziti populisti“.Mislim da ne možemo razumeti suštinu političkog bez razumevanja dela Karla Šmita.
Takođe,rekli ste:“ Populističke su sve one politike koje se obraćaju prvenstveno donjim i nižim društvenim slojevima obećavajući brzu vertikalnu društvenu mobilnost.“
U programima „populista“ tipa AfD
https://www.afd.de/
ili Dveri,nema priče „brzoj vertikalnoj prohodnosti“,već o vraćanju dostojanstva svim profesijama,što nije isto.
Mislim da je snaga tzv. populista u njihovoj sposobnosti da razumeju srž političkog – podelu po liniji prijatelj-neprijatelj.(videti pod Karl Šmit)
@Kum
Izvinjavam se jer kucam „usput“ sa telefona, pa možda mi komentari nisu promišljeni dovoljno.
„Sa dna kace“ mislila sam na ljude sa dna raspodele primanja – Siromašne radnike i nezaposlene.
Populističke su sve one politike koje se obraćaju prvenstveno donjim i nižim društvenim slojevima obećavajući brzu vertikalnu društvenu mobilnost. U demokratiji, populizam postaje aktuelan onda kada je nejednakost dohotka već izrazito velika i kada su donji i niži društveni slojevi već postali većinski. Na to sam mislila kada sam napisala da je populizam (Tramp, Vučić ako hoćete) simptom, indikator nečega što se već dogodilo, a ne naznaka sunovrata.
Čini mi se da to što Lazarevac ima relativno bolju strukturu zaposlenosti od nekih drugih gradova na periferiji nije presudno. Frej ovaj fenomen (moralne dekadencije) vezuje za gradove koji su nastali kao industrijski centri (gde su „blue collar“ radnici bili većina do skoro), a koji su kao posledica tehnološkog napretka (smanjenja potrebe za niže kvalifikovanom radnom snagom) i globalizacije, prerasli u urbane getoe (gde je većina nezaposlena ili ima nesigurno zaposlenje ili su im primanja nedovoljna da obezbede životni standard srednje klase. Roditelji su bili radnička srednja klasa, a njihova čak i zaposlena deca ne mogu u takvim sredinama da dostignu sličan standard). Skoro pa cela Srbija, izuzev tradicionalnih ruralnih krajeva i centralnih beogradskih opština potpada pod taj opis.
@Gdin Katić
Što se tiče nemoralnosti elite, nisam sigurna na koju elitu ciljate. Kompradorske elite koje često i odlično definišete na blogu po svojoj suštini ne mogu biti moralne. Deo intelektualne elite možda zaista živi bolje od prekarne većine, ali su konstantno na ivici srednje klase i opstanak u istoj suštinski zavisi od dodvoravanja ovim drugim „elitama“… Kao i kroz vekove ranije, jedino je seljaštvo postojani nosilac tradicionalnog morala… Ali kao što znate i seljaštva skoro da pa više i nema.
Hvala još jedanput na vrlo interesantnom i provokativnom tekstu.
@ Ljiljana
Ne mogu da se saglasim sa Vašim stavom o obaveznoj (mada sigurno da određena veza postoji) uzročno-posledičnoj vezi nezaposlenosti i siromaštva sa raspadom porodica i moralnih vrednosti.
Lazarevac je prestonica narkomanije Srbije,istovremeno ogroman broj ljudi iz ove opštine radi u Kolubari i prosek plata im je daleko viši nego u ostatku Srbije.Oni nisu materijalno ugroženi,ali često imaju izražene porodične i moralne poteškoće.
Čini mi se da je izraz populizam uz pripadajuću imenicu ( ubaciti po želji,npr. partija,orgnizacija i drugo) paušalan i premešta fokus sa suštine problema na diskreditaciju onoga ko uočava problem.Voleo bih da pojasnite na šta konkretno ciljate kada upotrebite izraz populizam.
Možda ni izraz “sa dna kace“ niste upotrebili u baš najsrećnijem kontekstu.
Ako je neko siromašan i slabo obrazovan ne znači da će biti i moralno nizak,a ne važi ni obrnuto,da bogat i obrazovan mora biti i častan.
Za Ljiljanu – Frejova knjiga je jedna od zapaženijih knjiga koja se pojavila u poslednjih godinu dana. Videli ste i da se danas lako može povući paralela sa vremenom industrijske revolucije i stanjem u kome se našla radnička klasa. U bedi stid umire i to je jasno. Manje je jasno zašto se bestidno ponašaju i oni koji ne žive bedno. Hvalana komentaru.
Trenutno čitam knjigu koja se zove „The Technology Trap: Capital, Labor, and Power in the Age of Automation“. Autor Carl Benedikt Frey navodi empirijske studije koje su dokazale povezanost između dugoročne nezaposlenosti i raspada porodične strukture i moralnih normi u urbanim radničkom sredinama. Nekada su se takve obzervacije mogle primenjivati isključivo na crnačke i slične manjinske getoe dok je danas pojava široko rasprostranjena u Americi. Gde god je tehnologija ili globalizacija uznapredovala tako da je veliki deo radnika ostao bez posla, rezultat su urbane „pustinje“ iz kojih se „mozgovi“ odlivaju, a oni koji ostaju upadaju u tešku dekadenciju sa mnogobrojnim društvenim devijacijama… Kriminal, droga, promiskuitet, samohrani roditelji itd. „Sram“ je u takvim sredinama misaona imenica.
Čini mi se da je Srbija kao globalna kapitalistička periferija još jedan primer pomenutog globalnog fenomena. White trash su samo posledica, ne uzrok ekonomskog sunovrata… Populističke politike su isto emipirijski indikator da je nejednakost u društvu već postala prevelika, da je srednja klasa već sužena, a oni „sa dna kace“ po definiciji padaju na razna obećanja redistribucije a najčešće se prodaju za sitan car… Oduvek i svugde je tako
Možda u Japanu nije… Ali Japan je oduvek, čini mi se bio statistička anomalija
@vizantinac -Ово време велике бестидности мени говори да смо у великој
борби и сигуран сам у победу нашега народа.
Противстав – Народ увек даје сагласност на немогуће, надајући се да га неће баш он спроводити,тако да се не може очекивати да народ који је пун заблуда и незнања буде, осим у ретким случајевима, разуман и паметан кад бира и нешто одлучује.
@vizantinac – Осталим народима поручујем да сагледају стање њиховог
стида и да се замисле над својом „борбом“.
Противстав – Ниједан народ не може се спасити сам ограђујући се од других. Или се спасавајмо заједно, или заједно пропадамо.
П:С:
Е овај други против став не важи ако смо стварно ‘ИЗАБРАН НАРОД’ ?!
За византинца – Хвала на лепим речима и оптимизму.
Да би одредили да ли смо као народ у прогресу или регресу, морамо прво да утврдимо у односу на шта или кога смо у регресији или прогресији?
Истина, народ је у тешком стању, али том тешком стању је претходила још тежа мука. У претходних 100 година водили смо 8 ратова, као оружаних сукоба, на својој територији, значи одбрамбених. Сваки пут, сваки противник је био тада најјача сила. И сада водимо ратове, без оружаних сукоб, али ратове (специјалне, ограничене, ниског интензитета и сл….).
Шта нас држи у тим ратовима и зашто побеђујемо? Један од битних разлога је и још увек значајно присутан осећај стида. Стидимо се ми и предака и потомака, стидимо се да их не будемо достојни и да се они нас не постиде. Ми се стидимо стида.
Јасно је да специјалним ратом, покушавају да нас обестиде, да бисмо изгубивши стид, а тиме и осећај греха, прихватили грех и тако изгубили душу.
Е па баш тако неће моћи, ми смо некидан прославили 800 година аутокефалије наше Цркве и 800 година осећамо стид због греха и тај осећај стида ће трајати и наредних 800 година. Свакако да ћемо пролазити кроз бурне фазе и биће нас и овакви и онаквих, али ће нас бити и биће нас са осећајем благотворног стида.
Велики духовни оци кажу да велика искушења иду само на велике врлине и увек онолико колико се може издржати. Верујем светим оцима и верујем да време велике бестидности долази у друштва која имају и велику стидност.
Велика мука, тражи велику борбу а она рађа победу.
Ово време велике бестидности мени говори да смо у великој борби и сигуран сам у победу нашега народа. Осталим народима поручујем да сагледају стање њиховог стида и да се замисле над својом „борбом“.
Хвала г. Небојша на изванредном тексту, о коме ћемо много размишљати и коме ћемо се много пута враћати.
Tekst je prilično sumoran, međutim ja bih ipak ostao u optimističnom tonu. Naprosto, mislim da osećanje stida i dalje itekako postoji u srpskom društvu; o tome svedoči npr. i reakcija Fakulteta za medije i komunikacije, koji je, nakon pritužbi javnosti, odstranio iz nastave bestidnog Zorana Ćirjakovića. Naime, već sam pisao letos o tome u mom komentaru teksta „Reči i topuzi“:
https://nkatic.wordpress.com/2006/12/06/reci-i-topuzi/#comment-17736
a sada je stigao i epilog:
http://www.nspm.rs/kolumne-slobodana-antonica/odstrel-zorana-cirjakovica-%E2%80%93-moc-kompradora-i-autosovinisticke-elite.html
Dakle, ima nade, osećaj stida još je živ u Srbiji!
„Основни појам сваког живог обичаја је част. Све друго – верност, смерност, храброст, витештво, самоконтрола, одлучност – све је већ укључено у тај појам. А част је ствар крви, не разума. Част сталежа, породице, човека и жене, народа и отаџбине, част сељака, војника, чак и бандита – значи да живот једне личности има извесне вредности, да има историјски ранг, одстојање, племство. Поседовање части значи скоро колико и поседовање расе.
Супротност томе су терситске природе, душе из кола, гомила, >>згази ме, али ме пусти да живим<<. Поднети увреду, заборавити пораз, кукати пред непријатељем – то су све знаци безвредносног живота који је постао излишан.“
Тако је говорио Освалд Шпенглер.
@Jovan T.
Hvala na priloženom tekstu.
Načela koja su ovde izložena zaslužuju ozbiljnu analizu i njihovu adaptaciju na našu stvarnost. Dosta stvari ovde je neporecivo. Stvar je u tome koliko mi imamo snage, zdrave pameti i kreativnog duha da neka načela implementiramo na nažu tužnu zbilju. Pa sad se upitah – o čemu razmišlja ovih naših 16000 doktora nauka i još mnogo intelektualaca svih fela, a da se ne bave ovim izazovima – Kreiranjem nove stvarnosti.
Moje skromno mišljenje je ovo.
Ako zamislim ljudsku jedinku kao jedinku ograničenih intelektualnih kapaciteta. Što je po Kantu tačno.Onda su današni probelmi po svojoj kompeleksnosti prevazišli racionalna rešenja. Rešenje možda možemo naći, ali će ih moderni čovek odbiti. Jer niko neće da se odrekna progresa.
I da zaključim ponovo sa Kantom:
– Tamo gde je političko rešenje nemoguće nastupa rat kao produžena ruka politike.
Jeste mračno ali otprilike neizbežno.
Pozdrav,
Za Milu – Moja rezignacija je posledica godina – staračko gunđanje. A što se ekonomskih tekstova tiče, to malo ko čita. Hvala na komentaru.
@Ivan Što se tiče cikličnih teorija zanimljiva je i ona Pitera Turčina, preporučujem sledeći tekst
http://www.arheofutura.rs/najnovije/dzared-dajmond-i-piter-turcin-dve-teorije-drustvenog-kolapsa/
G. Katiću, svojevremeno je E. Benfild (Edward C. Banfield) posle boravka u jednom gradiću na jugu Italije napisao knjigu „Moralne osnove nazadnog društva“, možda bi i vi mogli da napišete sličnu knjigu? Mislim da se na ovo delo osvrnuo R. Patnam u svojoj studiji o društvenom kapitalu.
Za one koji nisu čuli za ovo delo, rad se o tome da na jugu Italije svako gleda isključivo interes uže porodice a sa drugima je na ratnoj nozi.
Interesantno je da u Italiji odanost porodici ima negativne posledice dok je na Dalekom istoku sasvim drugačije.
Mislim da u Srbiji nije ovakva situacija ali bilo bi dobro da nas analizira neki sociolog.
Za Nebojšu
Hvala na dopuni gospodine Katiću.
To je isto divan primer. Ovde je važan osvrt na neizbežne dinamično – ciklične istorijske promene,rađanje, rast, propast.
Heraklit kaže– „rat je otac svemu i svemu gospodar, i slikovito primećuje – da bi zemlja bolje rađala mora se duboko preorati.
E sad je druga komponenta,odnosno naša istorijska odgovornost, kao bića po sebi. Kako ćemo rešiti svoje probeleme. Očevidno je da smo sami sebi upali u protivurečnost. I evo stvar počinje da bude sve očitija. Mi nemamo nikakvu ideju za neutralizaciju protivurečnosti već svakog dana sve više se u narodu akumulira gneva do verovatno, ako se ovako nastavi, veome opane i nekontrolisane eksplozije.
Poroblem je što narod ne shvata osnovne principe nefunkcionisanja državnog aparata. Drugo državni aparat je totalno zaribao. Treće niko neće da izađe i obavesti narod o veoma teškom stanju u društvu. Kad bi neki autoritat, ako ga još imamo,sugestivno objasnio stanje i otvoreno rekao šta nas očekuje. Narod bi seo razmislio i sutra trezvenije vratio stid na svoj obraz.
Zaključujem da su problemi prevazišli našu moć kolektivne spoznaje realnosti.
Hvala na kometaru,
Nebojsa zasto i ti rezignirano prihvatas opsti osecaj bezizlaznosti i bespomocnosti koji je nadkrilio srpsko drustvo? Nasa zajednica regresira vec punih 30 godina. U vrtlogu geopolitickih interesa izlupasmo se kao stara kanta. Nije lako napraviti salto mortale i izgubiti 100 godina istorije i sve cemu su se nadale I zasta su ginule generacije. Pa opet smo zivi!
Posle svega sto se izdesavalo sada mi je jasno zasto je moja baba Milja govorila sve je dobro samo da ne bude rata!
Takav ti je zivot na Balkanu!
Besramno zapostavljanje opsteg interesa sveprisutno je u srpskom drustvu. Divljacki kapitalizam u perifernoj I prokazenoj drzavi ne moze a da na javnu scenu ne iznese najmracnije strane ljudske .
Za vrednosti, moralne, politicke ekonomske drustvo mora da se izbori I da se stalno bori jer jednom dostignuto ne odrzava se samo od sebe.
Nastavi da pises o pitanjima ekonomske politike i globalnim trendovima kako bi ljudi u Srbiji razumeli sta I’m sve desava i sta je ekonomske nuznos a sta reketiranje rezima.
Da se ne stidimo sto ne razumemo drustvo u kome zivimo!
Za Ivana – Japan je posle II svetskog rata bio u očajnom stanju, materijalnom ali i duhovnom. Srećom po Japan, osećaj stida nije bio izgubljen ni u najtežim vremenima. Hvala na komentaru.
@Jovan T.- Pitanje za sve, je l’ postoji neko društvo koje je u relativno skorije vreme (20. vek) bilo u stanju regresije pa se ipak izvuklo iz tog stanja?
Pa to je barem jednostavan odgovor.
Istorija po Heraklitu i Hegelu ima svoj ciklične promene. Te promene imaju isto tri svoja važna istorijska prelaza.
Prvi je kad svest jednog prlemena, kasnije naroda, a sad civilizacije shavati da više ovako neide.
Pa društvo samo sebi postavi univerzalne društvene principe živeljenja i većeina ljudi ih prihvati i počinje da živi po tim primcipima. Tu je ulogu nekrmalna stvar to društvo u nekom trenutku doživi svoj procvat i maksimum. Tada istorijski ciklus počinje da opada jer društvo iscrpi svoja uverenja i iste i započinje kriza.Ta kriza kad iskaže sve svoje protivurečnosti izbija rat ili lokalni sukobi, koji ponovo neutrališu sve protivurečnosti pa počnu kreirati nove ideje na starim iskustvima i sve tako do novog sunovrata. Sve je podložno promenama osim same te promene.
E u 20-om veku lep reimer je Oktobarska Revolucija. Ona stvara jenu od najvećih imperije do danas. Trajala je oko pola veka, pa se urušila.
E dalje će se videti. Sve ključa ali u tum porođajnim mukama se mora roditi novi svet. Ko dočeka pisaće.
Jednostavno zar ne.:-(
Za Jr – Ne, Vaš poslednji komentar nema veze sa temom teksta. Hvala na komentaru.
Zar nije i drugi komentar vezan uopšte za temu stida u našem javnom govoru u Srbiji?
Za Jr – Zamolio bih Vas da se na mom blogu držite tema o kojima pišem. Koliko vidim, Vi imate blog i imate prostor na kome se možete baviti temama koje Vas interesuju. Hvala na razumevanju.
Ponovo jedan odlican i prosvetljujuci tekst o vremenu kome smo svedoci i autor se ,ovom prilikom,smelo udaljio od svoje tematike ,ekonomske teorije i prakse, i dao anemnezu drustvene svesti u Srbiji kao i u svetu (sa ,verovatno,ponekim izuzetkom.U mom porodicnom a i sirem socialnom okruzenju vladalo je ubedjenje da izrecena neistina (izbegao sam da je nazovem laz) moze da se prihvati sa ironicnim osmehom kod pogresne vremenske prognoze ili mozda neocekivanih sportskih rezultata ali sve drugo se smatralo krajnje neprimerenim i mnogo vise od toga.Doduse od tada je proslo 60-ak godina i dogadjaji i istorija se ubrzavaju.Da li je sve pocelo sa procesom odumiranja Boga kao pojma i vrhunskog arbitra pravde i nepravde ili je taj proces tek tada postao ocigledan?
@Jovan T. Jooj zamalo da zaboravim… Izvin’te što tražim od tako dobroćudnog čoveka toliko ali da li znate kada je na KGB/UDBA programu zločinačka propaganda o Australiji? Videli smo već na raznim portalima laži o Indiji, (Južnoj) Africi i Severnoj Americi tj. Indijancima pa – kada je na programu drugova i drugarica da se laže o tome šta su „zli Britanci“ radili u Australiji? Molim Vas da pitate drugove ako imate neke kontakte tamo ili da kažete Vi sami ako znate, da bih mogao nešto novo da naučim 🙂
Za sada, evo samo jednog svedočenja, a vezano za stalnu komunističku propagandu protiv Slobodnog sveta: „U toj misiji opat nam je pokazao ženu koja je nedavno ubila i pojela svoje novorođenče. Kada smo je pitali kako je to mogla da uradi, odgovorila je: „Samo sam pojela jedno“ i pokazujući na drugu ženu rekla je „Ta jandu žena je pojela troje“ Još posedujem fotografije žena iz Misije Bigl zaliva koje sam sama napravila i na njima nisu samo dve pomenute žene, nego i druge koje su takođe ubijale i jele svoje bebe.“ (Dejzi Bejts, pismo od 5. marta 1928. godine)
trove.nla.gov.au/newspaper/article/57041911
O zločinačkoj komunističkoj propagandi u vidu filma „Rabbit-proof fence“ treba novi film snimiti 🙂
za Jovana T
Rusija je bila u stanju regresije od devedesetih.
Francuska izmedju dva rata.
Medjutim, to su kultoroloski snazne drzave. Imperije.
Srbija nema sanse.
Nasa propast je slicna propasti Zulu kraljevina u Africi.
Dimitrij Orlov je pisao o propalim drustvima.
Na kraju nestaje bas stid. Ljudi vrse nuzdu ispred kuce, an svaki nacin gledaju da prevare bliznje. Srbija je blizu toga.
@Jovan T. Auu…. šok za šokom! Drugi po redu Vaš komentar meni a nijednog ličnog napada!? Šta Vam je? Molim Vas recite mi da je samo grip a ne nešto ozbiljnije? 🙂
Gospodina E. ne znam ali ću pokušati vremenom da sričem te komplikovane reči jer tako to mi „krezubi, zatucani, nepismeni klerofašisti“ radimo za razliku jelte od… uglednih ljudi tj. drugova i drugarica kao što ste Vi… Ono jes’ da obično sledbenici zločinačke ideologije nemaju šta da kažu al’ ajd’ sad – ko još to gleda… 🙂
Nego, kada ste već tu… Da li znate možda nešto o komentarima na onom blogu gde se upoznasmo? Da li su mi zabranjeni komentari ili je neki tehnički problem? Rekao bih da sam već sada ostvario jedan od svojih životnih ciljeva tj. najveći broj zabranjenih komentara na raznim portalima što glavnih, što „alternativnih“ medija, a da nijednom nisam ni opsovao a kamoli vređao, pretio ili pozivao na nasilje 🙂 Još biste mogli, kada već nastupate toliko dobroćudno, i da se zauzmete za mene tamo ako sam zabranjen? 🙂
Pitanje za sve, je l’ postoji neko društvo koje je u relativno skorije vreme (20. vek) bilo u stanju regresije pa se ipak izvuklo iz tog stanja?
Što više idemo u budućnost to se svet više degeneriše, sumnjam da se bilo šta može učiniti, ali sa druge strane niko ne zna budućnost…
pre stida je nestala pravda,npr.
Тексту се нема шта замерити, дијагноза социјалне патологије је тачна. Иако се на овом блогу углавном објављују текстови са економским темама, волим када аутор мало зађе и у друге области, због тога што је економија неодвојива од других друштвених наука. Ја бих додао да скоро сваки народ заиста има власт онакву какву заслужује. Власт је резултат воље народа исказане на изборима и његово огледало. Код нас неће бити довољна промена власти. Мораће се мењати оно што је најтеже. Менталитет. Мораће се искоренити зло и примитивизам који су се накупили у овом народу и који су се разлили као отров пре неки дан када је испред суда вређана породица погинулог радника. Што је најгоре, то су радиле његове колеге. Да ли постоји нешто одвратније? Стидим се ове земље и несрећан сам што је делим с таквим људима. Ако су могли ово да ураде за неку бедну надницу коју примају у фабрици, шта би тек били у стању да раде за мало више пара? Да ли људско биће може ниже да падне? Шта може бити јадније од овога? Онај ко је у стању да вређа људе који су на трагичан начин изгубили сина и брата, у стању је да учини и свако друго зло.
@Jr jao i ovde ste stigli 😃
Jedva čekam da Vi i g. Epistemologija ukrstite tastature.
Što se tiče teksta, očigledno je da nam je potrebna radikalna sveprožimajuća revolucija vođena od strane moralne avangarde. Ljudi su kao plastelin i lako se oblikuju.
Lično mislim da je problem u liberalnom vaspitanju i nepoštovanju roditelja. Samo pogledajte Daleki istok, oni imaju koncept koji se na engleskom zove filial piety, na tome se zasniva stabilnost društva.
Dobar tekst. Veoma značajna stvar je stid. Stid koji čuva društvo i javni govor i nastup je dobro, uopšteno opisan. Ne znam da li ste gledali dobri ljudi odličan film „The edge“? Moj omiljeni citat odatle je:“Jednom sam čitao zanimljivu knjigu gde kaže da većina ljudi koji se izgube u divljini, oni… umru od stida. Da… Vidite umru od stida. Šta sam učinio pogrešno? Kako sam mogao da se nađem u ovoj situaciji? I tako… sede tu i… umru, zato što nisu učinili jedinu stvar koja je mogla da im spase život. – A koja je to stvar Čarlse? – Razmišljanje.“
http://www.youtube.com/watch?v=9PRZW0C6-ms
Tako da, stid može biti veoma koristan za društvo uopšteno gledano. Međutim, loši ljudi mogu da koriste posramljivanje i da računaju na stid kako bi ućutkali otpor njihovom nasilju. Mogu to da koriste na nivou društava ili pojedinaca. Primera radi, posramljivanje Hrišćana kroz stravične komunističke laži o istoriji, naročito pitanjima „zlodela“ Crkve, kolonijalizma, ropstva i sl. je naročito otrovno. Na nivou pojedinca pitanje ucenjivanja političara i drugih javnih ličnosti uopšte ovde odmah pada na pamet. Tim posramljivanjem se obeshrabruju oni koji jesu ili mogu biti u poziciji da nešto promene nabolje.
Ono što treba da bude veliko otkriće u životu svakog čoveka, a naročito mladih je da sve ono što su uradili a na šta nisu ponosni – nije njihova krivica. To je rezultat psihološkog rata. Čak verujem… isključivo rezultat tog strašnog nasilja prema slobodnim ljudima… i kroz pokoljenja… Taj rat najviše dolazi od zločinačke, komunističke ideologije kao i od zločinačkog saveza Dve Kule – komunizma i islamizma a radi uništenja Hrišćana, belaca i evropskih kultura.
Mislim da se po pitanju stida, posramljivanja i borbe za slobodu govora i druge – pouke Pravoslavlja pokazuju kao savršene za primenu u javnom govoru.
Medjutim, mi samo gledamo. Nemo gledamo kako tonemo. Kao ljudi sa Titanika.
Najstrasnija je ta izvesnost spiralnog kretanja.
Nasa elita je beskorisna i bezvredna. Oni su skoncentrisani na putovanja, jeftino potrosacko djubre itd.
Pogledajte recimo engleskog princa. bez obzira sta mislili o njihovim kolonijalnim ratovima, princ je bio pilot, tamo, u Avganistanu, ma kako da su ga stitili.
Sinovi srpske elite obicno beze prvi. Od Rade Pasica do Marka MIlosevica, ne ulazeci u to o kakvim se ratovima radi.
Nasa elita je beskorisna. Oni veruju da neko treba da ih placa ako znaju engleski bez naglaska, ako su lepi ili ako znaju imena skupih robnih marki.
Zato mi umiremo kao drustvo. Tu granicu smo vec presli. Stida zaista vise nema. Zato toliko volimo neoliberalni kapitalizam.
Ostaje nam samo da pobegnemo i prikljucimo se nekima koji jos nisu pali toliko ili padaju sporije.
Mi smo jednostavno kukavice.
Stid je evolutivno uslovljen paradoks,
Ono što nas razlikuje od životinje je što znamo da pocrvenimo.
Kad se postidimo bežimo od greha na obalu plemenitog ja.
Ali dijalektika stida ima i naličje.
Na primer – ako se stidite da devojci kažete da je iskreno volite, onde nema emocija, a ona ih onda potraži kod drugog 🙂
Stid zamire jer je elita ukinulo patrijahalno društvo i uspostavilo gradžansko (tvrdo dž).
Gradžansko društvo je deo (de)populacione politike elite.
U gradžanskom društvu, porodica je stvar prošlosti. U nekim naprednim društvima se ukida mama i tata i uspostavlja roditelj.
Otac je marginalizovan u gradžanskom društvu. On je nosioc zla i svega lošeg iz prošlosti. Prošlost u kome je otac ratovao i delio narode. Deliti narod znači narušavati jedinstveno tržište i uspostavljeni monopol.
Ali i uloga oca iz prošlosti će polako biti brisana iz narodnog sećanja, jer neće više biti ni istorije u školama.
https://www.b92.net/kultura/vesti.php?yyyy=2019&mm=10&dd=01&nav_category=1864&nav_id=1598450
Nebojsa, novac omogucava dusevnu inerciju i lenjost i olaksava pojavu reaktivnosti koja dolazi njihovim narusavanjem. Navedite mi bar jedan ocigledan primer da je novac bilo koga ucinio boljim covekom, ali ne tako sto se privremeno smirio culnim ili hemijskim zasicenjem uz pomoc necega sto se kupuje za novac.
Bravo
Rekao bih, pravi tekst u pravom trenutku.
Srpsko drustvo je propalo, unisteno drustvo koje vise ne razume osnovne moralne norme.
Mislim da se ovde vide prave posledice neoliberalizma + lokalni zacini.
Pogledajte sa kakvom mrznjom se narod obrusava na one koji se bune zbog bezakonja. Recimo na taksiste.
Сажето а ипак детаљно.Као и увек,сјајно.Мени се чини да је недостатак стида више изражен код „елите“,него код обичног света.Мој је утисак да међу нижим слојевима друштва има више оних,који имају изражен осећај части и поноса.Наравно,многи одустају и крећу линијом мањег отпора,па се продају за мрвице са стола владајуће касте.Предуго све ово траје у Србији.Право је чудо да уопште још увек има часних људи,међу обичним светом.
Још једном свака част за сјајан осврт на метастазу нашег друштва.