Srbija je jedna od najslobodnijih država Evrope. Njeni stanovnici imaju retku i dragocenu privilegiju da sami odlučuju da li, i u kojoj meri, žele da poštuju zakone. Ta privilegija nije karakteristična samo za podanike, već i za one koji zakone sprovode. I oni imaju tu hvale vrednu slobodu da odlučuju hoće li zakone uopšte sprovoditi.
Građani, koji imaju sreću da žive u okolini Tašmajdana, mogu svakodnevno da vide veliki broj pasa koji razdragano jurca parkom stvarajući atmosferu ugodne živosti kojom se manifestuje ljubav prema životinjama i njihovoj nesputanoj slobodi. (Iako u parku postoji ograđen prostor namenjen isključivo za vežbanje pasa, vlasnici pasa ga izbegavaju.) Povremeno dolazi do incidenata, kada, na primer, kakva vesela, malo veća kuca, skoči na dete skamenjeno od straha. To se ne događa često, a i kada se dogodi, vlasnik psa će objasniti roditeljima da se njegov ili njen pas samo igra. Ponekad se psi i potuku a vlasnici žestoko posvađaju, ali ni to nije česta scena.
Češća je pojava da se jureći po parku psi „olakšaju“ podalje od svojih vlasnika koji u tom trenutku to ne vide, ili im je baš tada zvonio telefon, ili su u žaru razgovara s drugim vlasnicima bili pomalo dekoncentrisani ili … Ne, ovde nije reč o primitivizmu nekih vlasnika kojima je gadno da čiste iza svojih ljubimaca, već je reč o pehu i sticaju loših okolnosti. Konačno, to što vlasnici nisu pokupili, pokupiće na svojim cipelicama ili pantalonicama deca koja se igraju u parku. Uzgred, vlasnici pasa su najčešće fini ljudi, koji ponekad, u svojim razgovorima u parku rezignirano ukazuju na primitivizam Srba i na činjenicu da je Srbija haotična zemlja u kojoj niko ne poštuje zakone.
Ukratko, na Tašmajdanu je, manje-više sve u najboljem redu, osim jednog trivijalnog detalja. Detalj je što postoji zakonska regulativa, vrlo stroga, koja nalaže da psi na javnim površinama moraju biti na povocu, dok veliki psi moraju nositi i zaštitne korpe. Ako bi se neko prevario pa vlasnicima pokušao da ukaže na zakon, susreo bi se, sva je prilika, s neobičnim anatomskim fenomenom. U Srbiji postoji deo populacije, ima ih i među vlasnicima pasa, čiji je jezik duži od podlaktice. Pri tome, ova anatomska anomalija obično je praćena i slabijim sluhom, pa oni koji pate od ove deformacije govore mnogo glasnije nego što je to normalno.
Čitalac je možda u pravu kada misli da je ovo cepidlačenje o marginalnim temama. Da li je moguće gospodine Katiću, da je ovo najveći problem Srbije, da li je moguće da vi nemate ni o čemu pametnijem da pišete već ste se okomili na ljude koji vole pse? Vama ne smeta što se u Srbiji divlje gradi, što bahatost i korupcija cvetaju, što delovi policije rade za kriminalce, što se primitivizam izliva sa stranica štampe, s TV ekrana, iz Skupštine? Ili još dramatičnije – zar danas, kada cene luduju i ljudi jedva preživljavaju, danas kada je svet na ivici opstanka i atomskog rata, vama smeta što psi slobodno trčkaraju po parku?
Naravno, problem pasa koji nisu na povocu, kako to zakon nalaže, mali je problem u velikoj slici tragičnih događanja. Ali sledeći takvu logiku, svaki problem se može marginalizovati. Znate ono: šta je to prema večnosti, prolaznosti i tragici ljudskog postojanja, problemu singulariteta, itd?
Ovaj tekst je samo ilustracija fenomena građanske nediscipline s jedne strane, i ravnodušne tolerantnosti vlasti, s druge. (Tašmajdanski park je u centru Beograda, pa komunalna policija može da ne vidi ovo kršenja zakona samo ako žmureći prolazi kroz njega.) Vlasnici pasa nisu ni fudbalski huligani ni partijska vojska, pa da sistem ne može da se obračuna sa “svojima”. Neće biti ni da su vlasnici podmitili nekoga iz vlasti pa da se time može objasniti ovo tolerisanje nepoštovanje zakona. Ne, ovde je reč o kulturološkom fenomenu po kome organi vlasti slobodno odlučuju koje zakone će sprovoditi a koje neće, a građani odlučuju koje će zakone poštovati a koje neće.
Primitivizam i nedisciplina su korozivni. Oni polako nagrizaju društvo i prodiru sve dublje u njega. Bahata manjina vremenom postaje sve mnogobrojnija i agresivnija i počinje da dominira društvom namećući svoja pravila ponašanja. U tom procesu počinje se s malim prekršajima koji postaju sve veći i opasniji. Za one građane koji se odupiru tim primitivnim trendovima život postaje sve mučniji, bilo da su izloženi asocijalnom ponašanju bezobzirnih komšija, ili glasnoj muzici iz kafića, bacanju smeća kroz prozor, itd. Ta suma “malih” prekršaja i bahatosti dramatično obara kvalitet života u gradu.
Pre nekih 14 godina sam na stranicama „Politike“ objavio tekst pod naslovom „Politika nulte tolerancije“, zalažući se da se svi zakoni striktno poštuju bez obzira da li je reč o malim prekršajima ili o velikom kriminalu. Vlasti su se od tada menjale, ali je fenomen endemskog nepoštovanja zakona i tolerisanje takvog ponašanja ostao isti.
Ali nade konačno ima. Srećom, sada, kada je Skupština Srbije ispunjena ljudima koji su tamo zahvaljujući svom intelektu, obrazovanju, elokvenciji, visokoj kulturi i uopšte svakovrsnim vrlinama, nema sumnje da će se stvari iz korena promeniti a Srbija uljuditi.
„Malo je kultura i naroda koje su uspele da formiraju gradove u kojima je život higijenski,udoban i civilizovan.To su narodi koji su stotinama godina gradili,uređivali i popravljali urbane strukture koje su trensformisali u gradove istovremeno se prilagodjavajući životu u njima.Mi nemamo uređene urbane strukture imamo Velika sela .“
(Ljiljana Stanojević, 30/10/2022 u 21:20)
„На страну непоштовање закона, тренд са псима је уочљив и на западу ЕУ. Ово што помињете за дјецу није уопште занемарљиво, ти добри пси су ми више пута истраумирали дјецу док су били мали тако да сада не можемо нормално да шетамо улицом у доба када се пси изводе. Прошле године смо шетали кроз један парк и пас је отео дјетету сендвич из уста. Док ми је дијете вриштало од страха, елегантно обучена и преспремна бакица аристократског поријекла са агресивним црвеним ружом на уснама ми је објашњавала како је парк слободан за псе. Шта то значи, да треба да забранимо кретање дјеце, да их склонимо из парка? Шта би било да сам јој ја отео торбицу као што је нама пас отео сендвич? Пси свуда врше нужду и власници покупе остатке ако су баш на видљивом мјесту и други гледају… стандардно се ништа не купи али ако на ливади пустите мало дијете да врши нужду кад мора, чекају вас осуђујући погледи.“
(Bojan, 29/09/2022 u 01:21)
„За имењака: моје искуство се није односило на матицу већ на Холандију, у којој живим, гдје стање није ништа боље, а можда је и лошије него у Србији.“
(Bojan, 30/09/2022 u 01:01)
Eh ta mučena Holandija, koja ne samo da je članica, nego je i jedan od osnivača EU (tj. Evropske zajednice za ugalj i čelik, pa dalje redom)… I sve uzalud: džaba joj taj „pečat normalnosti“, kako ga onomad nazva Ivan Grozni (https://tinyurl.com/2f57fb9y), kada su i dalje u njoj, umesto gradova, samo (manje ili više aristokratska) Velika sela… 😦
Urbana mesta su onakvi kakvi su i ljudi koji ih grade ,uređuju i naseljavaju.Malo je kultura i naroda koje su uspele da formiraju gradove u kojima je život higijenski,udoban i civilizovan.To su narodi koji su stotinama godina gradili,uređivali i popravljali urbane strukture koje su trensformisali u gradove istovremeno se prilagodjavajući životu u njima.Mi nemamo uređene urbane strukture imamo Velika sela .
Vlasnici pasa su jaka, organizovana i glasna interesna grupa. Kao taksisti, advokati, navijaci, agencije za bezbednost… Bolje ih je imati uz sebe nego sprovoditi zakon.
Meni su ovakvi i slični problemi bili među ključnim motivacijama da emigriram. Neverovatno me je uznemiravao nered, a više od toga nedostatak kazne za one koji pravila ne poštuju, dok ja koja ih opsesivno poštujem na prvi pogled nemam nikakve koristi od toga.
Al onda me je korona zatekla van Srbije. Sa svakim suludim pravilom, po kom te niko ne pita zašto bi ti trebalo da si izuzetak, sam više želela da se vratim u Srbiju (npr. šetam se u 10 noćilu u zatvorenom kompaundu u kom ni pre korone nikad nisam srela nikoga u šetnji, ali me zaustavlja policajac koji iz kola megafonom viče da stavim masku. Ili kad sve komšije oko mene uhode i prijavljuju ako je nekome neko došao u posetu posle meseci besmislenog zatvaranja). Polako mi je postajalo jasno da sam ja za Srbiju. Da sam trajno oštećena nepoverenjem u državu kao takvu i da posledično ne želim državu koja baš do slova prati zakone. Želim arbitrarnost. Želim komunalca i policajca koji nisu dovoljno dobro plaćeni da rade svoj posao već to čine samo kad im neko iznad pripreti. Želim minimum Zakona tako da postoje komunalne službe, postoje zakoni, ne ubijamo se po ulicama, ali se toliko razumemo da znamo da se samo igramo države. To je naš društveni dogovor. I eto od tog shvatanja sam u Srbiji srećna. Ugazim i ja u pokoje govance često, ali mi je jasno da sam sama ključ problema. Cena života u društvu bez neke veće ideologije do potrošačke, što je problem i istoka i zapada.
Sve tačno 100%. Oni koji kao čiste ostave prvi sloj. Svaki dan prolazim Krunskom do Andrićevog Venca. To je horor od kerova, malih, srednjih, velikih. Bez blama vlasnici dopuštaju da overavaju i obeležavaju fekalijama automobilske gume, zidove, fasade. Njima je to simpatično. Domaće životinje su humane, one to obavljaju u prirodnom ambijentu i imaju svrhu. To što rade u gradu sa kućnim ljubimcima nikakve veze niti sa himanošću niti sa logikom.
Svaki dan do posla prolazimo kao kroz lavirint gradskim urbanim ulicama pod zaštitom, kao da je njihov izmet pod zaštitom spomenika kulture. Problem je što je ovde ostavljeno na savest mnogo toga ljudima koji nemaju niti moral niti savest. Kako da se javi savest da meni ili vama smeta njihov izmet ako oni nemaju savest. Za ljubimce treba uvesti obavezno osiguranje polisu, porez na ljubimce u stanovima plus dodatni trosak odrzavanja. Zasto da onaj cistac cisti iza vlasnika, a zasto ja to da placam dok bi za isto vreme covek cistio zapusene kisne resetke od lisca. I za kraj, vlasnicima, ne cistite vi nista iza vasih ljubimaca koji seru po ulicama, to sto nekakve kese koristite to je samo jedan deo, sve ostalo ostane na dnu zalepljeno, jedino da sa tom kesom ponesete i domestos.
Tema je odlicna Katicu, a ima jos jedna posto ste iz tog kraja. Kućica Belgijske ambasade na sred trotoara u ulici Krunska. Slika i prilika naseg grada. Nisu hteli unutra vec je na trotoaru da ne mogu ni invalidi ni stari ljudi ni deca ni kolica da prodju. Moj predlog da to bude tacka zapisavanja od Tasa do Andr.Venca.
За г. Катића,
Кључна питња у вези вашег текста су:
1. Зашто комунална полиција не реагује по службеној дужности и не забрани да се пси водају без повоца,без корпе на њушци … ?
2. Зашто грађани не пријаве очигледно кршење позитивних правних прописа?
Мислим да се ствар једноставно може ријешити слањем једног јединог поднеска комуналној полицији, са указивањем на врсту проблема.
Правна држава се изграђује кроз сарадњу органа управе и држављана те државе.
Текст је одличан, а ако некога мотивише да пријави „радње паса и њихових власника“ онда је испунио своју мисију.
Ако све остане по старом онда је ово само још једна „Ламента над Београдом“.
Поздрав,
Драган
@Vladimir
Ne znam šta je bilo za vreme Nušića Domanovića, al nekako mi ovo novo vreme ima previše satire i sarkazma, a malo dela.
Ipak je zanimljivije u Hyde Park-u 🙂
https://smarts.thestreet.com/all-smarts/was-there-nearly-a-lehman-moment-this-week
Kakvi pobogu kučići, kakvi bakrači pa se većina u komentarima uhvatila toga?
Aman, zar baš niko nije registrovao poslednji pasus… jer on podjednako, naravno, ne u ovom smislu koji se ovako formalno i sarkastično nudi (slatko sam se nasmejao) već u antipodu svega navedenog, važi za unazad mnogo saziva i samim tim na izvršnu vlast koju formalno bira u NAŠE ime jer smo mi, jeliti izabrali NJIH, odnosno, važi sa većinu NAS…
“Ali nade konačno ima. Srećom, sada, kada je Skupština Srbije ispunjena ljudima koji su tamo zahvaljujući svom intelektu, obrazovanju, elokvenciji, visokoj kulturi i uopšte svakovrsnim vrlinama, nema sumnje da će se stvari iz korena promeniti a Srbija uljuditi.”.
Ne vidim poentu iznošenja činjenica koje se neće promeniti, čak naprotiv, biće samo još gore, bez da se bavi razlozima. Nekako je Zijah sve mnogo bolje pojasnio.
Koliko se ulagalo u društvenu nadgradnja toliko se i dobilo nazad. Nema potrebe da se lamentira. Čovek kad je ostavljen da se sam bavi sobom ima razne mogućnosti.
Ja verujem da većina zna za entropiju, a ljudsko društvo je klasičan entropijski sistem, koji je samo u teoriji apsolutna nula. Problemi uvek nastaju kada trošite energiju na pogrešne stvari, jer prirodno stanje je haos, a ne red. Mi nemamo energije za mnogo bolje stvari, a ne za odgovornost prema drugima i svojim kučićima.
Ja sam pozvao ovde da se malo bavimo problemom, njegovim potencijalnim rešenjem. Zgražavanje nije rešenje, baš kao i kažnjavanje. Tačnije aktuelni stadijum ovog problema se ne rešava kažnjavanjem.
Ne znam da li se neko seća kako je opozicija pozivala na ne plaćanje računa, a onda kad je uzjahala na vlast ljude terala u siromaštvo zbog tih dugova. Znači Srbi i kazna baš i ne idu. Ja nekako cenim da je mnogo bolje naći neki način udariti Srbinu u sujetu, jer problem kučića je mnogo više problem snobizma. Druga varijanta je malo teža podrazumeva kolektivni duh koji lakše izlazi na kraj sa odbeglim ovcama. Kolektiv je nešto što smo mi zaboravili, relikt odvratnog socijalizam, komunizma…
A da kolektov sve može ma koliko bio mali, bedan u kontekstu današnjeg globalnog trenutka, evo jednog relativno nebitnog članka u kontekstu ovog bloga.
https://mozzartsport.com/fudbal/vesti/union-berlin-samo-jos-fudbal-prica-bajke-koje-je-moguce-ziveti/432092
Пре него овде, видео сам и прочитао текст на ФБ. Видео сам тамо и неке од коментара и би ми занимљиво како људи имају објашњења и оправдања својим поступцима, описаним у тексту г. Катића.
Текст почиње описом „слободе“ схваћене кроз селективно разумевање и примену закона, правила понашања, као и неких друштвених норми. Описане ситуације са кућним љубимцима су једна од манифестација „минорних“ и „небитних“ прекршаја. Бацање свакаквог смећа, од пикаваца до беле технике, апсолутно свуда. Заузимање јавних површина тезгама, трафикама, фрижидерима испред тих трафика, тако да не остаје места за пролазак пешака тротоарима. Даље иду надзиђивања, надограђивања и нелегалне градње…
Уз дозволу аутора блога, још један угао гледања на ствари – клик, минут и 50 секунди:
(https://youtu.be/yN0IFw7uriI?t=1274)
Odličan članak. Primera građanske nediscipline ima u mnogo. Još jedan primer. Srbija uvozi struju. Skupo je plaća. Svakog leta vidimo prodavnice (Maxi, Idea…) u kojima radi klima dok su vrata prodavnice širom otvorena. Drugi primer, moja supruga radi u državnoj upravi. Dobili su dopis da moraju napraviti plan uštede energije. Na primer smanjiti upotrebu lifta, gasiti svetla u hodnicima… Zaposleni se preporuka nisu pridržavali ni dva dana. Rade liftovi, klime pored otvorenih prozora… Javašluk gde god da se okreneš
Pa to su one najvrednije, neprijatne istine. Stuacija je ilustrativna za nase ponasanje u puno sirem smislu, sto se i iz komentara vidi. Losa vremena, uz to, cesto naglasavaju ljudske slabosti.
Imam utisak da mi svaki propis postavljen od strane drustvenog autoriteta dozivljavamo kao arogantan pokusaj da nam se diktira i da nas se ponizi. U sprovodjenju, to ume i biti tako, pokatkad. Ali nas covek cesto tako razmislja, verujem, zato sto polazi od sebe. Sam je arogantan.
Od recenog, sve se da resiti lakse od ovog poslednjeg.
Текст ме је асоцијацирао на ову причу :
Пре десетак година, аутор књига о психолошкој манипулацији Neil Sanders је на презентацији своје књиге поменуо случајеве где су млади људи у образовним установама, или на регрутацији, остављени да чекају у ходнику пола сата, сат, или више… са очекиваним последицама по атмосферу и ментално стање. И, десило се да се аутор или његов пријатељ побуне, отворе нека врата, затекну пар одраслих који беспосличе
— Шта је ово, ово не личи ни на шта!
— Честитамо, младићу, што сте то приметили.
— Када ће почети испитивање / тренинг ?
— Већ су почели.
— Како….
— Тако…
За имењака: моје искуство се није односило на матицу већ на Холандију, у којој живим, гдје стање није ништа боље, а можда је и лошије него у Србији. Разлике међу земљама постоје.. имам искуство и са Аустријом и тамо постоји виши ниво културе у управљању псећим отпадом и понашању власника. Могуће је да то има везе и са величином градова и густином насељености.
Што се тиче условљавања трећеразредних ЕУ политичара, најчешћи аргументи заснивају се на тзв европским вриједностима, с тим што мало ко у ствари може да јасно формулише шта су то европске вриједности, а још мање да их повеже са контекстом у коме се намећу. Довољно је само да поменете израз „европске вриједности“, да некога етикетирате, и тиме је све речено.
Тешко је одредити шта тај термин у ствари обухвата. На Википедији помињу филозофе Хабермаса (2005) и Маккормика (2010). Сумаризација њихових теза ми нема неког смисла и мислим да њихове тачке не представљају један смислен и конзистентан систем примјењив у ширем географском и културном контексту. Мени више личе на набацану гомилу личних идеала и стремљења.
Срећом ЕК је успјела да кратко формулише скуп вриједности којима теже и које се могу наћи на овом линку, засноване на формулацијама из Лисабонског „устава“: https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/principles-and-values/aims-and-values_en
Ова листа није ништа „специјално“. Сви ови концепти постојали су одавно, прије него што је ЕУ створена.
ЕУ не полаже никаква ексклузивна права на нити је измислила нпр „владавину закона“, „слободу“ или „једнакост“.
Ако погледате листу, видећете да су већина термина доста апстрактни и да многе од тих тачака испуњава већина држава свијета. Нпр. представничка демократија није никакав посебан изум ЕУ.
Последње две тачке су нешто компликованије. Примјетићете да тачка која се односи на владавину закона референцира ЕУ уговоре. Они ту у суштини сматрају да ЕУ уговори/легислатива (њихово прихватање) представља једини цивилизацијски модел који се треба следити. Сви остали су варвари. Због тога када кажу да негдје не постоји владавина права, то у ствари значи да се на тој територији не примењује ЕУ право. Смарати да је ЕУ право једино цивилизацијски исправно манифестација је нарцизма, па можда можемо рећи и нацизма/расизма, који неким ЕУ друштвима и нису толико страни.
Последња тачка, људска права, су често шкакљиво питање и камен спотицања. Ту референцирају ЕУ повељу о људским правима, а што се даље надовезује на јурисдикцију Европског суда правде. Када неко из ЕУ каже „људска права“ ту се у ствари мисли на правни поредак изведен из ове повеље од стране ЕС за људска права.
Србија је дио овог механизма, који је иначе врло популаран међу нашим људима (упоредите број пристиглих и прихваћених поднесака по државама: https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=press/country&c= )
Да закључим, и повежем са поштовањем животињских права – ЕУ вриједности су један апстрактан скуп појмова који се дијелом заснива на пракси тзв судске диктатуре односно тенденцији судске власти да се мијеша у послове законодавне власти и да на основу креативних интерпретација принципа намеће један субјективан поглед и мијења уставну и законску праксу чланица. То је у неку руку у сукобу са тзв. демократским принципом, јер се уставотворна и законодавна власт премјештају из руку народа у крило олигархије.
Условљавања која се Србији намећу нису везана за некаква цивилизацијска достигнућа, јер ЕУ није никаква цивилизација по себи, већ су једноставно још један у низу (политичких) инструмената који се користе за гажење слабијих и пљачку. Избор ударне тачке, попут геј теме или животињских права, је само ствар постављања оквира јавног дискурса у њиховој стратегији дјеловања.
Koliko sam samo vremena proveo na terasi sa cackalicama i decijim patikama… Uz ovu modernu psecu hranu koja garantuje meksu probavu koja dopre i do najsitnijeg zareza na djonu… A ako slucajno opomenes ponosne vlasnike da za svojim ljubimcem treba da pociste ocas posla te proglase zlocincem koji eto ne voli kuce, a ko ne voli kuce ne voli ni ljude i pripada nekoj nizoj klasi covecanstva….
Ja sam iz Novog Sada i ovde sam mnogo puta video da se i pitbul terijeri istrcavaju po centru grada uz opasku vlasnika ‘nece on’. Kao da neko nema prava da ne voli pse, da se boji pasa, da se brine da ce pas lose reagovati na deciju reakciju. (Ja, inace, pse volim i moji psi zive pusteni na selu u dvoristu. Ni ogrlicu im nisam stavio. Zive, sto ja kazem, psecim zivotom…)
Glede autorovog komentara po pitanju sprovodjenja zakona mene brine ovaj novi zeleni fasizam koji nam se elitisticki namece iz nekih centara moci. Kao sto se nekad islo u Moskvu po misljenje tako se sada ide u Brisel ili gde jos. Namecu nam se teme koje nama nisu bitne, izdaju nam se direktive koje nemaju smisla, sijaset preplacenih cinovnika non-stop nesto smatraju i ukazuju. Dosli smo do toga da izjava svakog EU poslanika se ovde prenosi kao jako vazna vest. Ljudi koje nismo birali i koji umesto da se bave problemima svojih biraca bave se nama. Zato i mislim da je doslo do erozije zakona i ozbiljnog shvatanja istih. Kada zakon potekne iz drustva, iz zajednice koja ga sama bez kodifikacije i intervencije u 99% slucajeva postuje jer to tako oseca i kada se zakon donosi da se i onaj 1% prilagodi zajednici, onda se taj zakon i postuje. Kada neka grupa ljudi elitisticki ‘progura’ (prihvacen termin za donosenje zakona) neki zakon koji se kosi sa zdravim razumom 90% stanovnistva, onda se takvi zakoni i ne postuju. To je ono kada kazu da zakon postoji, ali ne postoji politicka volja da se on sprovede. Zasto je onda i donosen? Odgovor – EU to trazi od nas…
Za kraj, secam se i nekih sociologa koje su gurale izmene porodicnog zakona i neke odredbe branile da ‘zele da promovisu odredjeni tip ponasanja’. Zele da donesu zakon ‘da apeluju na ljude’. Tipa, nece svaki prekrsaj biti kaznjen, necete svi biti krimilanci pri prvom prestupu, ali bi bilo lepo kada bi se vremenom svi prilagodili… Kakav je to onda zakon koji je preporucljivo postovati, ali bas necemo biti strogi??? Odsustvo poznavanja same sustine sta zakon predstavlja.
Vrlo čudan tekst koji izaziva vrlo pomešana osećanja. Na stranu što nijedan iole normalan i pristojan čovek nema šta da mu zameri. Sve je u sridu… Naprosto se čovek upita koji korak na putu ka još većem stepenu civilizovanosti smo promašili, pa smo krenuli u suprotnom smeru od naših predaka.
Lično, imam uvek otpor prema komentarima naših ljudi iz belog sveta na slične teme. Ne sumnjam ja u dobronamernost gospodina Katića, niti većine dotičnih emigranata na ovu temu, istina malo posumnjam nekad u malodušnost, sarkazam prema neandrtalcima koji ostadoše.
I zato me uvek kopka jedna čudna sklonost tog vrlog novog, kulturnog, modernog svetа kome težimo.
Ima jedna čudna sklonost zapadne civilizacije (onog dela koji se trudi da nameće njenu filozofiju, njene ideale – političare, biznismene) u koju su ti naši pobegli pred naletom ekonomskih i kulturnih nedaća sa kojim su se suočili u svojoj kolevci.
Naime, nisam primetio da nam je iko nametao sankcije za slične nekulture, bacanje smeća, kučiće koje izlučuju izmet na javnim površinama itd itd… Slovima i rečima, nek me isprave ako grešim, nikad nisam čuo, pročitao da nas je neko uslovio bilo čim u pristupanjima zapadnoj civilizaciji po ovom osnovu. Nekako većina kulturnih uslovljavanja koje su nam nametali je imala neke čudne sklonosti da od nas pravi još veće idiote, malograđane (Nebojšina dogodovština je klasičan oblik). U konkretnom slučaju kućnih ljubimaca, jako je bitno neugrožavanje njhovih životinjskih prava. Nekako nisam primetio da nam je neko „zavrtao“ uši zato što kake stoje po parkovima.
Ja bih voleo da malo prodiskutujemo na tu temu, jer naša poslovična srpska nekultura je odavno poznata, apsolutno nesporna. Smatram da je daleko bitnije da se ovaj fenomen malo bolje pojasni umesto zgražavanja svako malo kad se skokne u maticu.
Tekst je u skladu sa Teorijom razbijenog prozora, koja objasnjava nastanak i sirenje vandalizma u socijalnom okruzenju. Uspesno je primenjena u Njujorku 90tih (nulta tolerancija za grafite u podzemnoj zeleznici, a nakon toga i druge manje prestupe). Nakon primene stopa kriminala (i ozbiljnih zlocina) je znacajno opala u ovom gradu.
“Pozdrav iz Canade”
(Saša Vučak)
“Kakvi smo, dobro nam je.”
(Milan)
“Kad si pomenuo Kanadu, evo setio sam se, imam jednu prijateljicu koja tamo radi i naša deca, sad ovi izbeglice odu, i ona mi priča da se to desilo. Tamo su razni testovi, pa se zaokružuje, ima tri odgovora. Naši ovi se sete, genijalni – jer mi smo hajdučki narod – on zaokruži sva tri odgovora, a profesor ima čitač elektronski, on samo izbacuje 100%, 100%, 100%. Kad je postalo toliko masovno, onda su oni provalili.”
(Miodrag Zec)https://pescanik.net/put-u-nezaborav/
Kakvi smo, dobro nam je.
Postovani….
Drustveni fenomen koji ste opisali u tekstu Je odlican primer ignorisanja pravila i zakona. U stvari, tu se pocinje, a zavrsava se sa Perom koji radi u urbanizmu u opstini Zlatibor I koji uz malu,” I moja deca moraju na letovanje”, naknadu,dozvoli da se od onakve lepote napravi ruglo.
Divljanju se mora stati na put I drustveni moral se mora vratiti u javni zivot….to je kljuc svega.
Cekamo sledeci tekst…
Pozdrav iz Canade
На страну непоштовање закона, тренд са псима је уочљив и на западу ЕУ. Ово што помињете за дјецу није уопште занемарљиво, ти добри пси су ми више пута истраумирали дјецу док су били мали тако да сада не можемо нормално да шетамо улицом у доба када се пси изводе. Прошле године смо шетали кроз један парк и пас је отео дјетету сендвич из уста. Док ми је дијете вриштало од страха, елегантно обучена и преспремна бакица аристократског поријекла са агресивним црвеним ружом на уснама ми је објашњавала како је парк слободан за псе. Шта то значи, да треба да забранимо кретање дјеце, да их склонимо из парка? Шта би било да сам јој ја отео торбицу као што је нама пас отео сендвич? Пси свуда врше нужду и власници покупе остатке ако су баш на видљивом мјесту и други гледају… стандардно се ништа не купи али ако на ливади пустите мало дијете да врши нужду кад мора, чекају вас осуђујући погледи. Већина мојих познаница без дјеце/мужа има пса/псе, једна ми је и сама признала како је то облик компензације за дјецу.
За Немирног – Мени се чини да сам већ написао превише текстова о лошим друштвеним феноменима. Што се ташмајданског феномена који описујем тиче, ту није реч о мушкој и младој популацији, већ је реч о свим узрастима, и где жене преовлађују.
Претпостављам да је намерно узет овако тривијалан проблем како би се указало на нешто веће. Али, бојим се да не видим јасну везу између бахаћења дела младе, претежно мушке београдске популације која воли псе и важнијих ствари на које алудирате. Поседовање пса, а нарочито великог пса, је код њих обично знак игнорисања неких личних проблема.
Можда је ипак требало написати коју реченицу више о битнијим стварима, с обзиром на то колико су оне на глобалном нивоу постале јасн(иј)е.
Немојте ми ово узети као критику, већ само као предлог.
Odlican tekst koji verno oslikava mentalitet i drustvene anomalije. Ipak, najbolji deo teksta je sarkasticni zakljucak.
Za g. Katića,
Nažalost ono što ste videli ili doživeli u B.G je samo vrh ledenog brega. Što se više ide u unutrašnjost Srbije bezakonje, samovolja , nedostatak bilo kakve kulture je sve veći a najgore je kod nas na jugu. Mi živimo u bezinstitucijalnom društvu, ništa ne funkcioniše komunalne službe, policija, inspekcija, itd… ama baš ništa. Pri tome ne možete nikome da se žalite. Potpuni društveni slom, čini mi se da funkcionišemo samo na osnovu animalnih instikata i to kao bezoblična masa. Nije ni čudo da ima ovoliko i ovakvih zločina.
Da dođete malo na jug pa da vidite šta je blato.