Ispod površine monumentalne ekonomske krize „koja samo što nije prošla”, tvrdoglavo se pomaljaju nova žarišta – Island, Dubai, Grčka, a pristižu i nova – Španija, Irska, Portugal, Istočna Evropa i ko sve ne. Koren krize je svugde isti – želja da se troši više nego što se može, da se živi samo za danas i na teret sutrašnjeg dana. Ekonomska kriza je samo najsnažniji simptom ozbiljnih društvenih bolesti.
U ratu političkih i ekonomskih sistema, kapitalizam je odneo pobedu nad socijalizmom. Bez ideoloških neprijatelja, bez konkurencije, bez potrebe da se iznova dokazuju, zapadna društva i njihovi tranzicioni trabanti ulaze u godine arogantnog trijumfalizma i tužnog intelektualnog posrnuća. U tom velikom pohodu, čini se da je Zapad na putu da pobedi i sebe.
Oslanjajući se na uspešno nasleđe, privlačnost modernog kapitalizma počiva na obećanju večne ekonomske efikasnosti i blagostanja, na demokratiji i vladavini prava, na individualnim i medijskim slobodama. Na svakom od ovih hvale vrednih stubova, danas su vidljive pukotine koje se ne mogu lako zalečiti. Iako ekonomski i politički modeli Zapada nisu monolitni, iako se i ta društva međusobno razlikuju, osnovni trendovi su jasno prepoznatljivi.
Da bi mogli da troše i kupuju sve više, građani se postepeno odriču socijalne države, stabilnosti i sigurnosti – najvećih dostignuća modernih društava. Okreću leđa solidarnosti i zajedničkim vrednostima, žrtvuju slobodno vreme i porodicu. U tom razorno individualizovanom ambijentu, sada postaje jasno da obećanje o stalnom rastu kupovne moći i komfora ne može biti održano. I ekološka drama sa kojom se planeta suočava samo je drugo lice istog fenomena – besmislenog arčenja vremena, robe, resursa.
Efikasnost ekonomskog sistema, taj sveti gral kapitalizma, danas se pokazuje veštijim u kreiranju iluzija i finansijske pene nego u stvaranju realnih vrednosti. U najmoćnijim segmentima društva izgubilo se i sećanje na protestantsku etiku – poslovnu čestitost i skromnost, na kojoj je sistem počivao i koja ga je čuvala. Na njeno mesto nije došlo ništa. Vitalnije ekonomije i društva Dalekog istoka danas drže lekciju arogantnom i samozadovoljnom Zapadu.
Demokratija kao politički fundament i kao ponos zapadnog društva polako se pretvara u farsu. Američki Vrhovni sud je 21. januara ove godine doneo odluku iz koje sledi da veliki biznis može bez ograničenja i nesmetano finansirati političke kampanje i kandidate, i u političke svrhe trošiti onoliko novca koliko želi. U Evropi, u Italiji na primer, moguće je biti vlasnik medijske imperije i koristiti je u borbi za vlast, ili preko nje uticati na javno mnjenje i tako podržavati sopstvenu politiku. Politički kandidati i partije vrede onoliko koliko novca ili medijske podrške, privatne dabome, stoji iza njih. To postaje i legalno i legitimno.
Zahvaljujući tehnologiji, ali ne samo njoj, političke policije (obaveštajne službe) snažnije su nego ikada u istoriji. Koncept privatnosti nestaje, podaci o građanima se sakupljaju i katalogizuju – po potrebi, ali i bez nje. Mogu zatrebati. Da li je ovakav razvoj uslovljen porastom terorizma ili je terorizam samo izgovor, u konačnom ishodu nije previše važno. U meri u kojoj politička policija postaje moćnija, onaj deo bezbednosnih struktura koje se bave zaštitom građana i njihove imovine slabi. Strah, nesigurnost i nemoć se puzajući uvlače u sistem i u živote ljudi.
Čini se da građani bez muke i jauka prihvataju sistem u kome žive, pa može biti da slika modernog društva i nije ovako sumorna. Može i ne biti. Na obodu zapadnog sveta, ali i na gradskim periferijama unutar njega, tiho buja otpor koji je sve teže zaustaviti, kanalisati ili artikulisati. Terorizam, anarhizam, rastući kriminal i lumpenproleterizacija društava svakako su i socijalni, politički, pa i egzistencijalni bunt protiv bujajućih socijalnih razlika, bezidejnog društva i obesmišljenog bitisanja.
Proricanje kraja zapadnom modelu je neoprezno, tim pre što se u njemu i dalje najbolje živi. Sistem je uvek uspevao da se regeneriše, a u periodu svoje najveće krize stvorio je verovatno najbolju društvenu strukturu do danas – socijaldemokratsku državu i državu blagostanja. Nije u logici društvenih procesa, niti je u duhu istorije da se vraća na staro, pa se ni kapitalizam neće vratiti tamo gde je već bio. Kako to „novo” može izgledati kada i ako dođe, može se samo nagađati.
Jedno je ipak sigurno – čovek ne živi samo o hlebu. Novi sistem, ili nova inkarnacija starog sistema, moraće da ponudi nove društvene ideje i, pre svega, obnovu društvenih vrednosti. Ako se to ne dogodi, brutalna borba za resurse i prostor uvešće svet u novo varvarstvo.
(Nebojša Katić) – Jedno je ipak sigurno – čovek ne živi samo o hlebu. Novi sistem, ili nova inkarnacija starog sistema, moraće da ponudi nove društvene ideje i, pre svega, obnovu društvenih vrednosti. Ako se to ne dogodi, brutalna borba za resurse i prostor uvešće svet u novo varvarstvo.“
Лапо речено и опомињуће промишљено !
Marko B.- Овај есеј је је једноставно као промишљање актуелан на правом месту и у правом тренутку. Наслућују се дух Берђајева и Шпенглера који данас постају све уверљивији.
Мој мали осврт – Човек као индивидуа је доведен под знак питања,
Абрахам Маслов још давне 1943. године у тексту названом Теорија људске мотивације;
„Потребе за сигурношћу могу постати веома битне на друштвеној сцени
кадгод постоје стварне претње закону, реду, ауторитету друштва. Може се
очекивати да претња хаоса или нихилизма код већине људских бића изазива регресију са било којих потреба вишег ранга ка потребама за сигурношћу.То за последицу има уобичајене и очекиване реакције које лакше прихватају диктатуре или војне владавине“.
Леп и очигледан пример данас је кинеско друштвено уређење.
Дакле, у неким ванредним,условима, када је безбедност и сигурност човека угрожена, као рецимо данас, потреба за чврстом руком долази на прво место, а ти услови су засигурно потенцијално све вероватнији при креирању нововековног неостаљинизма, по калупу овог времена и мотивацијама губитника. Сведоци смо изазивања нових ратова, нуклеарних претњи, монетарног колапса и томе слично.
Сведоци смо историје која нас учи да тек кад човек обезбеди себи сигурно место у друштвеној хијерархији , тек онда покушава да намири све остале потребе.
Западњачки начин живота који пропагира брзину, модернизацију, глобализацију се показује као погрешан метод живљења јер окреће човека ка ономе што не може да задовољи основне животне потребе јер такав начин живота потискује хармоничну спрегу бића и природе.
Тако, да закључим – Стаљин није створио хаос и немире у друштву, већ контра, околности тог историјског тренутак су створиле Стаљина.
„Nije u logici društvenih procesa, niti je u duhu istorije da se vraća na staro, pa se ni kapitalizam neće vratiti tamo gde je već bio. Kako to „novo” može izgledati kada i ako dođe, može se samo nagađati.
Jedno je ipak sigurno – čovek ne živi samo o hlebu. Novi sistem, ili nova inkarnacija starog sistema, moraće da ponudi nove društvene ideje i, pre svega, obnovu društvenih vrednosti. Ako se to ne dogodi, brutalna borba za resurse i prostor uvešće svet u novo varvarstvo.“
(Nebojša Katić)
Da, reklo bi se da Rusija ipak nije spremna – iako je pre tridesetak godina izgledalo drugačije – da mirno kapitulira, da se bez borbe odrekne svojih resursa; naprotiv, reklo bi se da je spremna da se za njih lavovski bori, pa makar i po cenu trećeg svetskog rata i posledične propasti civilizacije, nakon čega bi preživeli ljudi, po svoj prilici, zaista živeli u novom varvarstvu.
Izgleda da Rusija nema snage da „ponudi nove društvene ideje i, pre svega, obnovu društvenih vrednosti“, da joj nije dovoljno primamljivo da bude lider „četvrtog sveta“, kako je njenu buduću ulogu, pre tridesetak godina, video Panarin:
„Kako nazvati taj izolovani svet, iz koga je sve aktivno i perspektivno otišlo, da se više nikad ne vrati?
Verovatno su tu ključevi tajne četvrtoga sveta, koji je danas suprotstavljen na samo prvome, zapadnome, nego i trećem, jer je iz trećeg još moguć put naviše, a iz četvrtog – nikad. Stvar je u tome, što su u trećem svetu dejstvovale modernizacione elite u pravom smislu reči: sve ono što su naučile u procesu privremenih migracija – praktičnih ili tekstualnih – u sredini prvoga sveta, one su se trudile da prenesu svojim sunarodnicima, da to učine opštenacionalnom baštinom. Tako su nastale nove industrijske zemlje trećeg sveta – tihookeanski “tigrovi“ , druga brzonoga fauna progresa.
U četvrtom svetu caruje drugi zakon : život, napušten od elite, koja je uspela da sebi obezbedi lakše i udobnije prostore. U prostoru četvrtog sveta deluju samo centrifugalne sile, koje se više ne uravnotežuju centripetalnim. Što veći broj inicijativnih i talentovanih ode, to postaje nepodnošljiviji život za one koji ostanu, i još više raste verovatnoća, da će u sledećem pokolenju odgovarajući odliv biti još veći.
Tako dolazi do ubrzavanja kontracivilizacijskog procesa: oni koji su već raskinuli sa lokalnom sredinom snižavaju njene perspektive, što sa svoje strane podstiče sledeće na odlazak. Progres – ta velika reč epohe moderne, zamenjuje se emigracijom – rečju, koja oslikava sasvim drukčiju perspektivu, drukčija očekivanja. Progres – to je proces uključivanja dopunske energije i informacije u društvenu sredinu koju hrane novatorska stremljenja i mesijanska usrdnost nacionalnih elita. Migracija elita iz nacionalnog u globalni prostor je odbitak od progresa – brisanje šansi naroda, koje su napustili oni, na koje se tradicionalno računalo.
(..)
Sudeći po svemu bivša vojno-politička bipolarnost sveta biće zamenjena novom, u kojoj će Americi i Rusiji opet biti date uloge suprotnih polova. Oni, koji već smatraju normalnim, da prirodnu ekonomsku selekciju treba pustiti da dovrši svoj posao, i da mnogostradalna narodna većina nema alibija, zbijaju svoje redove oko SAD – tog pristaništa novoga “ ekonomskog čoveka ” . Oni, koje velika religiozna tradicija saosećajnosti sa “ niščim duhom ” obavezuje da ne veruju u prirodnu selekciju i u trijumf silnih nad slabima, okupljaju se u Rusiji, i oko nje će se okupljati i ubuduće. Kompradorsku elitu ne treba računati – njeni predstavnici već odavno se osećaju kao unutrašnji emigranti u sopstvenoj zemlji.
Suprotstavljanje Americi – kao nosiocu paganskog kulta sile i uspeha, više se neće kao pre odvijati u ravni vojno-tehničkog i političkog suparništva. U tom svojstvu uloga Rusije kao supersile izgleda da pripada prošlosti. Novo suprotststavljanje polova ekonomskog čoveka i čoveka socijalnog, morala uspeha – i morala solidarnosti proticaće u duhovnoj, vrednosnoj sferi. Oni, koje kao i pre osvoji gordost uspeha, zauzeće pozicije amerikanocentrizma. Ali onima, koji ne mogu da se pomire s perspektivom izumiranja sopstvene zemlje i većine planetarne periferije, predstoji da nađu temelje svoga morala samilosti i solidarnosti u velikim religioznim tradicijama, koje su mnogo starije od moderne i koje će je nadživeti.
Danas se u svetu stvara situacija, koja podseća na onu koju su zatekli prvi hrišćani. Na jednoj strani oni su videli gordeljivi Rim, koji se hranio sokovima čitave ekumene, na drugoj – more mnogostradalnog čovečanstva, kome je vlast ukinula sve, uključujući i pravo na život. Paganski humanizam mogao im je preporučiti samo jedno : izjednačite se sa svojim gospodarima u moći, organizovanosti i prosvećenosti i tada ćete moći da im se uspešno suprotstavite. Ali Hristos im je kazao drugo : ne nadmećite se u sili i gordosti – “ blaženi nišči duhom, jer je vaše Carstvo Božije…Ali, teško vama bogatima jer ste već primili utjehu svoju. ” (Luka 6: 20,24 ) .
Pitanje socijalne i moralne rehabilitacije većine, kojoj je privatizovani progres ukinuo perspektivu, predstavlja glavno pitanje naše epohe. I to pitanje ne može biti pozitivno rešeno na bazi progresivističke ideologije uspeha. O tome svedoče oni najdosledniji adepti te ideologije, koji su napustili svoje nade ulagane u siromašne i otišli da služe bogatima. Prema tome rehabilitacija mora doći od strane principijelno drukčije tradicije, koja nema ničeg zajedničkog s “moralom uspeha” .
Mnogoznačna zagonetnost sastoji se u tome, što je čovečanstvo sačuvalo svoje velike monoteističke tradicije, okrenute gubitnicima i slabima, bez obzira na grandiozni sekularni pritisak moderne. Zbog nečega, njemu je trebalo da ih zapamti! Danas se bogati Sever može svrstati u oblasti stilizovane religioznosti : tamo se nje igraju kao što se igraju i drugih igara dokoličarske kulture. No u regionima četvrtoga sveta religiozno obećanje niščim duhom ispunjava se novim egzistencijalnim sadržajem. Bez toga obećanja i njegovog dešifrovanja na savremenom jeziku, prostom i ubedljivom, većina neće više vaskrsnuti ni duhovno ni socijalno.
Prema tome, mora se pojaviti nova proročka elita, koja uopšte neće brinuti o suparništvu sa sadašnjom i zauzimanju njenog mesta. Zadatak je te elite – formiranje novoga vrednosnoga kodeksa epohe, alternativnog kodeksima progresa, koji je uspeo da zadobije rasističke crte. Mi još ne znamo, gde će se podvizati ta nova elita, koja će poći u narod, koje će od sadašnjih institucija moći da koristi, a kojih će se kloniti. Ali zadaci koji stoje pred njom već se ocrtavaju.
Kao prvo, to je rehabilitacija svih siromašnih i neprilagođenih četvrtoga sveta. Na njih će biti primenjivani ne “očinski” kriterijumi, jer očevi više vole decu koja su demonstrirala uspešnost, nego materinski, koji su više zasnovani na jačoj emocionalnoj vezanosti i većoj brizi za krhke i ranjive. Ne zna se to: možda je baš njima, osetljivim i ranjivim, dato da isprave faustovski projekat pokoravanja prirode i istorije u duhu posttehničkih i postekonomskih prioriteta – koji će znati da poštedi i spoljni svet prirode, i unutrašnji svet ljudske duše.
Kao drugo, to je novi tip motivacije. Ljudska energija danas pokazuje očigledne znake ubrzanog gašenja. To se ogleda, s jedne strane, u stremljenju da se na tehniku prenesu rešavanja svih naših životnih problema, a sa druge – u napuštanju principa realnosti u korist principa zadovoljstva dokoličarskog hedonizma i virtuelnog uranjanja u infantilne fantazije. Sferu realnosti – sistem efikasne prakse – očigledno je monopolizovalo novo pleme beskrupuloznih ; zbog nečeg je danas samo njima dano da sačuvaju odlučnost i energetiku moderne. Ne postaju li baš zbog toga prakse moderne tako često mračnim praksama.
Da bi se mobilisala energija najboljih, a ne najgorih, potrebna je kvalitativno nova redakcija društveno priznatih ciljeva. Energetika samoafirmacije desocijalizuje ljude; novi robinzoni postmoderne nesposobni su ne samo za pravu kooperaciju u okvirima građanskog društva čiji članovi međusobno sarađuju, nego nisu sposobni ni za ponašanje uz elementarno poštovanje zakonskih normi. Alternativna energetika altruizma, sažaljenja, saosećajnosti – eto izvora budućnosti, koji nova proročka elita treba da otkrije u nedrima velike religiozne tradicije.“
(Aleksandar Sergejevič Panarin: „Dezerterstvo elita u eposi katastrofa“)
http://starisajt.nspm.rs/koment_2007/2007_panarin1.htm
Komentari preuzeti sa Politikine Internet stranice:
—————————————————————————————————
Ceda Bradic | 23/02/2010 22:09
Uzrok je MONETARNA DESTRUKCIJA (zato resenja i nisu moguca ni u politici ni u ekonoiji niti nasiljem).
Verovatno i obicni banakrski sluzbenici shvataju o cemu je rec.Neophodno je da Vlarda R Srbije (ko drugi, kada se svi prave naivni), jednostavno organizuje jednodnevno
MEDJUNARODNO savetovanje, na temu MONETRNA DESTRUKCIJA Uvod, 5-10 min, pozdrav gostima i kratko izlaganje. Radni deo (5h, npr),referati gostiju – uticaj i efekti. Prikupljeni materijal sa propratnim tekstom poslati u UN (obicna HITNA diplomatska posta-neka ga bace, ako im ne treba – R Srbja time skida odgovornsot sa sebe i njenih gradjana). Svrha. Definisati POJAM i ispoljavanje
fenomena poznatog 100 godina,kako bi se koliko je moguce
ublazila katastrofa. Ovo moze biti od koristi i kandidatima za „gospodara Planete“ i sl.Ako to hoce da grade,glupo je naparviti katastrofu,da bi se obnovio sistem koji ne moze da funkcionise.SUSTINSKE postepene PROMENE finansijskog sistema daju taj poredak. Sve najlepse,Feb2010 CB.
Zorant | 23/02/2010 22:16
Kapitalizam guta i uništava planetu u svojoj borbi za profit, a socijalizam ubija i guši kreativni deo društva. Potrebna nam je evolucija na novi novi nivo gde su pohlepa (kapitalizam) i sigurnost (sozijalizam) bolje balansirani nego danas.
Ceda Bradic | 23/02/2010 22:21
Detalj: Нови систем, или нова инкарнација старог система, Precizno: stabilziacija sadasnjeg sisitema (da ne bi doslo do kolapsa sistema),i POSTEPENO (1-2 generacije) uvodjenje novog sistema.Sadasnji finan. sistem (smisljen u „kamenom dobu“) roba=novac: a)nikada nije funkcionisao,niti moze stabilno da funkcionise (generise ELITNI robo-vlasnicki sistem i kolapsira u
trenutku,kada vise nema sta da unistava-pocinje da rusi sam sebe). b) sada ni takav sistem nije moguc, jer kreditni novac unsitava novac. Efekat: bilo koja akcija u politici ili ekonomiji protivreci „politici-ekonomiji“
plasmana novca.I obrnuto.Dobja se „nepresusni izvor“ ANARHIJE koji rusi politiku-ekonomiju a time i sve sotalo.Fenome poznat 100 godina!Na tome su Marks iEngels
„samouvereno“ gradili tvrdnju da je „komunizam“nezadrziv
proces. Banakrski sisitem plasmana kreditnog novca se SPONTATNO razvija 100 godina-nerazvijeni oblik je davao
„revoluciju“,2 sv rat.Sada ce prozivesti niz besmislenih
konfliakta. CB
Andrija | 23/02/2010 22:33
Zapad nije na putu da pobedi sebe, zapad je po prvi put dobio konkerenciju.Preporucujem svima da pogledaju film od Majkla Mura:“ Capitalism:A Love Story“.
james bond | 23/02/2010 22:39
Bravo GosnKaticu ovaja kapitalizma kakav danas imamo izgubio svaki smisao zivota.Nema nikakove Markesove carolije sve postalo Kafkin Proces svi naime krivi niko ne zna zasta al zato zivot ne zivimo vec ispastamo po taktu americkog vojno-industrijskog kompleksa i onih 15.000 sto posjeduju Merku.Danas bilo na wbai public radio New York City da ocedu da radijacijom tretiraju svu klopu ko sto vec rade u navodno Njemackoj i jos nekim zemljama Zapada.Ne samo da je vec voda zagadjena nego nece dozvolit ni zdravoj hrani das prodaje.Cemu sve ovo vodi i zasto mene nije jasno.Nije valjda da ovi vlasnici svijeta tolko mrze zivot.Mora da im se ogadio od svih onih svakodnevnih prljavih igara oko prevara da zarade koju crkavicu…
vanzemaljac | 23/02/2010 22:49
Pamet je definitivno pokopana. U progresivnom rastu je moc brutalnog. Nove ideje, potrebne za drustveni preporod, se nece poroditi, a tek prezivjelim ce ostati da napokon bitno shvate.
криза-нтим | 23/02/2010 22:51
Господине Катићу! Навашем списку тотално пропалих економија, недостаје још Србија.
Vladan | 23/02/2010 23:07
Bravo, bravo, bravo, gospodine Katiću! Ovaj Vaš tekst dokaz je da je ispravna jedna ideja koju sam neformalno izložio među tada kao i ja mladim ekonomistima, da ekonomista mora da proučava i svetsku književnost, i religijske tekstove. Sve je već viđeno i zapisano u veri i u književnosti. Pogledajmo jednu zanimljivost o kojoj malo ko razmišlja: čitav svet hvastao se poslednjih godina pre krize opštim privrednim rastom na Planeti od oko 2% godišnje. Pogledajmo šta to znači: to znači, da ova planeta treba da svake godine pronađe PUNO ZAPOSLENJE za novih 120.000.000 ljudi – to je 2% od ukupno 6 milijardi duša na Zemlji. Da li je to moguće? Vaše kolege ekonomisti kažu – može, povećaj produktivnost. Da, ali to ne može beskonačno. Jednog trenutka ta produktivnost dovede do bensedina, ali i do efekta „joj, ovo roblje neće da radi!“ I, evo nas kod filosofije, religije, književnosti. Bravo, gospodine Katiću, bravo!
cinik | 23/02/2010 23:14
Najbolji u nizu sjajnih clanaka Gospodina Katica, zato sto se ovaj put bavi filozofijom istorije. I gorak ukus saznanja da su takvi ljudi daleko od Srbije kad joj najvise trebaju.
Dejan R. Popovic, dipl. inz. | 23/02/2010 23:17
Verujem da se nova inkarnacija starog sistema nalazi i dalje u preambuli Povelje UN u kojoj pise: „Mi narodi UN odlucni da spasemo buduca pokolenja od uzasa rata, koji je dva puta u toku naseg zivota naneo covecanstvu neizrecive patnje; da ponovo potvrdimo veru u osnovna prava coveka, u dostojanstvo i vrednost coveka, u ravnopravnost muskaraca i zena kao i u ravnopravnost velikih i malih nacija; da stvorimo uslove potrebne za odrzavanje pravde i postovanje obaveza, koje proisticu iz ugovora i ostalih izvora medjunarodnog prava; da potpomazemo socijalni napredak i poboljsanje zivotnih uslova u vecoj slobodi; pa u tu svrhu da budemo snosljivi i da zivimo zajedno u miru kao dobri susedi; da ujedinimo svoje snage za odrzanje medjunarodnog mira i sigurnosti; da prihvatimo nacela i da uvedemo nacine koji jamce da se nece upotrebljavati oruzana sila osim ako je to u opstem interesu; da upotrebimo medjunarodni mehanizam radi potpomaganja ekonomskog i socijalnog napretka svih naroda; odlucili..
са Коритника | 23/02/2010 23:48
ДА.Овај систем све више личи на фарсу!
Radomir Reljic 1 | 24/02/2010 00:14
Ja to vidim malo drugacije,a i u samom slikanju zapadnog politickog sistema,autoru je ponestalo boja. Simbioza politike,finansijskih lesinara,takozvanog menadzmenta i jos nekoliko interesnih grupa-lagodno parazitira na 90% stanovnistva.Te dodatne interesne grupe su: u prvom redu raznorodni mediji,agencije, nevladine organizacije,..etc, koji su svakodnevni ispiraci mozga i stvaraju laznu sliku sveta u kojem zivimo.Porazom socijalizma,bar onog koji se desio, porazen je dualizam a sa njom i ideja da izgradimo bolji svet.Zapad se vidi samo preko medija,posetama i kontaktima-njegovo lazno lice sa istinom koja je duboko sakrivena u svakodnevnici onih 90% gradjana.Zapadni prosecni gradjanin radi od jutra do sutra da bi mogao da obavlja svoju minimalnu biolosku i drustvenu funkciju.Jedini uzrok takvog stanja je nepravedna raspodela dobiti.Jednostavno,interes malog broja ljudi-liberalni kapitalizam-uvijen u lazne oblande demokratije.U uzrocima osamucene soc. ideje treba traziti uzroke svega.
kole | 24/02/2010 00:21
najbolji „pogled“ ove godine – cestitke
Ivan Dimov | 24/02/2010 00:23
Bravo. Saželi ste ono što se skupilo kod svih jednostavno normalnih ljudi (ne samo intelektualaca ili građana), ali nema gde i ko da istakne. Kao što je ovo za naslovnu stranu, ne za kolumnu. Ali tamo ide nešto što prodaje novine, zar ne?
Zoran Mirkovic | 24/02/2010 00:29
Dugo nisam procitao bolji tekst. Preporucicu ga svim prijateljima sa kojima sam diskutovao o temi. Pozdrav za g. Katica
Dusan Z | 24/02/2010 00:31
Zapazanja gospodina Katica su izvanredna. Rastuci kriminal, jeste posledica sve vecih drustvenih razlika. Tesko ce biti sutra ubediti nekog, da postenim radom moze vise nego kriminalom. Kriminal ce sve vise uzimati maha i lagano dobijati bitku protiv institucija drzave.
Radomir Reljic 2 | 24/02/2010 00:34
Socijaldemokratija,o kojoj autor pise,postoji samo na papiru.Programska orjentacija soc.demokratije je samo mrtvo slovo na papiru.Oni dolaskom na vlast u pojedinim zemljama zapada ne menjaju nista.Postoji skoro istovetno ideolosko jedinstvo(praksa),tako da im razlicite ideje sluze samo kao sredstvo za ostvarenje cilja-vlast.Politicka scena zapada se pretvorila u jednu uniformisanu celinu(sa izuzetkom minijaturnih ekstremnih partija),koje im sluze kao obavezan dekor pluralizma.I svi su servis sebe samih i one grupacije koju sam predhodno nabrojao.Posledica je izumiranje nekad jake srednje klase koja je bila garant stabilnosti sistema.Pravednost je osamucena ali ne i pobedjena.Prolazimo procesom koji nece moci dugo trajati a sam sistem ce pasti na svom vrhuncu.Kao i svi do sada.Proricem,zapadni ce pasti iznutra od onih 90% na kojoj ova manjina parazitira.Nezajazljivi su i po prirodnoj zakonitosti stvorice kriticnu masu koja ce ih oduvati.Sabijenom gasu-dovoljna je i varnica.
Vito Raski | 24/02/2010 01:12
Gospodine Katicu, verovatno, bolje od moje malenkosti znate, ko je predvideo ne slavan kraj kapitalizma kada je napisao,u smislu, da ce kapitalizam,vodeci se ekonomskim ekstremima, sam sebe pojesti.Da kazem samo, i Vama je to jasno, da sva desavanja u poslednje vreme vode ka neminovnom kolapsu svetske ekonomije, a posle toga zna se sta sledi. Reci cu jos jednu recenicu, naseg poznatog politicara: „Ne bojte se, spasa nam nece biti“!
james bond | 24/02/2010 03:27
Wall Street Journal ot februar, 22 naslov Debt Deals Haunt Europe pa kaze zemlje zone valute euro imaju bogatu istoriju egzoticnig manevara u pravljenju njiovig deficita ruzicastim.Francuska je 1997 prije privatizacije Telekoma uplatila preko njega sopstvenoj vladi u budzet 5milijardi eura a za uzvrat garantovala pemzije telekom radnicima(uzela kredit od Telekoma za budzetski defecit).1996 italijanska vlada dobila od JPMorgan banke kreditni swap tj unapred lovu stoj privremeno poslepalo budzet koji je kasnije bio vise opterecen.Grcka izmedj 1998-2000 dobila od bamke Goldam Sacs 12 kreditnih swapova a od 2000-03 jednostavno nije knjizila vojne troskove stoj umanjilo njen deficit pred EU.Defecit preko 90% ot GDP-a umanjuje svake godne razvoj za 1%(clanak iz Wall;When Deficits Become Dangerous ot februar 12).Iako je EU postala medjusobno isprepletena mustra zemalja duznika nekim cudom zavrsava kod najvecih drzava povjerilaca Njemacke i Francuske…
james bond | 24/02/2010 04:15
U Reprezentative proso jedan zakon o zdravstvu od oko 2000 strona u Senatu drugi od 2500 strona i sad niko nece da popusti treba das usaglase zakoni a republikonci pricaju pricu po vas dan i tos zove filibaster sam da zakon ne prodje a takoj i sa zakonom o novim radnim mjestima.Nesto se kuva na ovom Zapadu bezbeli EU mutlja vec odavno oko drzavnih dugova kao i oko privatnih dugova u Merci sve radu navopako a protivu naroda Gejts ocigledno kritikuje sve odreda das ne izdvaja dovoljno za naoruzanje a men se svem se cini dab ja trebo malo vise da medetiram ne merem ja ovo dokucit…
Kendza | 24/02/2010 04:30
Пре педесетак година, као обавезну лектиру, читао сам роман Гвоздена пета од Џека Лондона. У то време сматрао сам то за глупости комунистичке пропаганде.
После скоро 40 година живљења у капитализму размишљам да бих требао да поново прочитам ту књигу, има ту много материјала за размишљање.
Поздрав г-ну Катићу
Вид(е)омир | 24/02/2010 06:41
Након 40 година живота на Западу, потписујем сваку Вашу реч г. Катићу.
Milos | 24/02/2010 07:12
>>У рату политичких и економских система, капитализам је однео победу над социјализмом.
>>Ефикасност економског система, тај свети грал капитализма, данас се показује вештијим у креирању илузија и финансијске пене него у стварању реалних вредности.
„Samo da rata ne bude, ludila medju ljudima“
svetolik danasnji | 24/02/2010 07:23
G-dine Katicu,primite iskrene cestitke od mene citaoca Politike,za jasnu sliku ekonomskog propadanja zapadnog liberalnog kapitalizma.Oni su ucili Kineze kapitalistickoj proizvodnji ali sad je vidljivo da ucenik moze da deli lekcije bahatim uciteljima,jer su im duzni do guse.
Vladan Patalj | 24/02/2010 07:37
Članak za kakvim vapi srpsko novinarstvo. Ovo nije za bravo nego za BIS
Живац | 24/02/2010 07:49
Чиста психологија. Све честитке за текст.
Dusan | 24/02/2010 08:22
A kako tek izgleda u praksi investiranje novca mafije,koji je opran,legalizovan i investiran u politicke kampanje.Toga sada ima u Evropi i svetu koliko hoces, jer to sto finansijska policija uhvati i obelodani moze biti najvise 10-20 ‘5 od stvarnog uticaja i investicija mafije u politiku.Pa eto u sesedstvu imamo primer…
Grujica | 24/02/2010 08:24
Ša dalje,kojim putem?Gde je u svemu tome Srbija?Ekonomska efikasnost sigurno neć obezbediti jačanje porodice(pronadjeni su načini da se uveze radna snaga),vraćanje moralnim vrednostima možda privremeno.Azijski tigrovi biće to samo do odredjenog stepena razvoja dok ne dostignu razvijeni zapad i oni će postati deo problema zapada.Novog poredka će biti ali kada?Nepostojanje ideje je jedinu izvesno .Inače uvek ih čekam i veliko mi je zadovoljstvo čitati kolumne gospodina Katića.
oRUKovac | 24/02/2010 08:29
Potpisujem svaku rec iz teksta.
m belic | 24/02/2010 08:33
Izvanredan clanak . Naravno , Gdin Katic je vrlo oprezan , mozda i previse , ali retko naidjem na ovako ‘visedimenzionalan “ tekst .Pisac ne samo da poznaje polit situaciju , vec i socio/ekonomsku , razume uzroke krize i mudro predvidja dalji tok
srki s | 24/02/2010 08:50
Pa i robovlasnici su pod pretnjom propasti sistema i civilizacije preveli sistem u feudalizam.U koji sistem će kapitalisti POKUŠATI da prevedu ovaj istrošen sistem i da li će uspeti ili ide varvarstvo,videćemo.Gospodine Katiću, vaše analize u“politici“ uvek su bile izuzetne i tačne ali vidite, sve ide svojim tokom.Istina ja sam bio u komentarima malo radikalniji i eksplicitniji ali nije isto potpisani članak u novinama i komentar članka.Veliki,veliki pozdrav.
titler | 24/02/2010 08:51
na zalost, potpuno ste u pravu. ono malo pozitivinih tekovina socijaliyma je sistematski zatrto, a ostao je goli dikensovski kapitalizam, oligarhija kakvu je dzek london opisao u ‘gvozdenoj peti’. kapitalizam je sam po sebi suvise intertan da bi se razvijao i napredovao bez pretnje komunizma. ta dva sistema su jin i jang – ne mogu jedan bez drugog. jedini je problem sto se hrane ljudima…
Сатрампампамбирослав Ћерезеремитипитиковски | 24/02/2010 09:37
Доброј анализи и коментару г.Катића недостају два крупна детаља.У првом је пропустио да назначи да су се креатори модела „Великог мехура сапуна“ енормно обогатили и да су,несумњиво,имали подршку државе и власти.Друго,да је и у Србији било оваквих или сличних „генијалних идеја“ (хиперинфлација,приватизација,диригован девизни курс).
Vladimir Dž | 24/02/2010 09:43
Ja korene krize vidim skroz drugаčije, on leži u jednom pasusu iz knjižice Modern Money Mechanics (Moderna Mehanika Novca) koju su izdale Federalne Rezerve i predstavlja uputstvo rada svim bankama sveta koje se nalaze u sistemu spojenih sudova, tj Matrix-u (par zemalja ne radi ovako): „Naravno, one (banke) u stvari ne daju pozajmice od novca koje prime kao depozit. Da tako rade, ne bi bilo potrebe za pravljenje dodatnog novca. Ono što u stvari čine kada daju pozajmicu jeste da prihvataju „note o obećanju vraćanja“ – ugovore o zaduženju, u zamenu za kredit (novac) koji uplaćuju na račun lica koji pozajmljuje.“ Kamatne stope banaka predstavljaju generator piramidalne sheme koja traje već 300 godina i trajaće dokle god oligarsi žele da uvlače stanovništvo u večno dužničko ropstvo. Realna ekonomija ne može da prati kamate i njihov materijalni produkt, odnosno stopa rasta materijalnog sveta je uvek manja od kamatnih stopa banaka – razlika predstavlja dug koji nikad ne može da se vrati.
Danijela | 24/02/2010 10:32
Nisu samo banke i biznisi krivi za finansijski kolaps. Obicni ljudi koji kupuju van svojih mogucnosti takodje snose odgovornost kao i drzavni i ostali cinovnici koji su propustili kontrolne mehanizme koji postoje za druge oblasti. Samouredjivanje revizorskih, finansijskih, racunovodstvenih biznisa nije odrzivo. Da se vratim na obicne ljude, oni su dobrim delom doprineli, jer su neumereno alavi. Ko im je kriv…i treba da snose odgovornost! A vladajuce birokrate i finansijske& racunovodstvene manipulante koji su se bavili kriminalom jednostavno treba u zatvor, ako za to postoji politicka volja ili pritisak javnosti. One koji su nagomilali dugove treba u kantu za djubre, a ne da se spasavaju finansijskim inekcijama, a ovima sto nemaju para da vrate dugove oduzeti imovinu i na aukcije pa za sta se proda, proda. I stezanje kajsa kod birokrata jer ni oni nikom ne polazu racun kako se trosi iz budzeta, sto bi trebalo kontrolisati i kaznjavati one koji javne pare trose za privatne stvari!
Svetozar Maksimović | 24/02/2010 10:34
Ekonomske krize veoma lako mogu da se naprave,nije neki problem. Sa jedne teritorije ispumpas novac i upumpaš na drugu teritoriju.Jedni dobiju stagnaciju i bedu, a drugi prosperitet(ako imaju fabrike) ili inflaciju (ako nemaju fabrike).Svetski mocnici,pa cak i njihove žene, su svoje: pare,fabrike,znanje,interesovanja poceli da prebacuju u Aziju za vreme posete Niksona Kini (zaboravio godinu). Zato je prosperitet u Aziji (Kina,Indija,Južna Koreja,Formoza) koji nije stvoren preko noci. Gotovina i proizvodni kapaciteti (proizvodna sila) kolosalnih razmera polako su se premeštali godinama u Aziju, dok su centrale i razvojni biroi, ostajali u USA i EU.Od jednog zaostalog i razrušenog regiona opustošenog evropskim kolonizatorima, stvoren je region sa najvecim tržištem oružja i trkom u naoružanju.Jednog lepog dana bice to veliki fantastican rat u kome ce bankari omastiti brke. San svakog industrijalca je dogovorna ekonomija-komunizam, a ne kapitalizam-slobodno preduzetništvo.
Dejan R. Popovic, dipl. inz. | 24/02/2010 10:41
Saglasan sam sa gospodom Cedom Bradicem i Radomirom Reljicem o pitanju novca kao fiktivne robe na trzistu novca na kome on stvarno kupuje i prodaje, a njegova potraznja i ponuda su realne velicine. Medjutim, stvarni novac je samo znak kupovne moci koji se, po pravilu, uopste ne proizvodi, vec nastaje putem mehanizma bankarstva ili drzavnih finansija. Takav mehanizam je u Americi prouzrokovao sadasnju finansijsku krizu. Zato je znacajna zabrana po islamskom zakonu davanje zajma uz kamatu. Zeleo bih komentar g. Katica o pitanju uvodjenja pomenute zabrane i u zemlje Zapada.
Милош Ј. Косовац | 24/02/2010 10:51
Г-дин Bradic предалаже операционализацију проблема.Но,није могуће да се деси зато што живимо у накарадном свету односа.Конкретно:ми који читамо и мислимо имамо превише времена јер су нам послове од животне важности одузели неки други који „немају времена на све да мисле“.Због тога овај свет воде у амбис,као што би со десило возачу аутобуса ако су му руке заузете па „нема времена“ да држи волан.Комунисти нису поштовали Исуса,док капитализам почива на седам божјих грехова. Ako ideš brzo sustići ćeš nevolju, ako ideš sporo,nevolja će tebe sustići.(Ruska pos.) Novac je sluga ako umeš da ga koristiš,gospodar ako ne znaš.(Seneka).Ukoliko više imate utoliko manje jeste!To jest:Otuđujete se od humnaniteta od društvenosti.Koliko smo u vlasti materijalnog,a koliko u carstvu duhovne i moralne slobode…Tragedija našeg vremena je u tome što smo uspeli da razbijemo atome pre nego što smo stekli tolko mudrosti da se ujedinimo kao čovečanstvo.(Marks)Zlatno doba bilo je doba kada nije vladalo zlato.
Nenad Savic | 24/02/2010 10:54
Hvala gospodine Katicu. Jos samo da nam ponudite i te nove drustvene ideje…
Makijaveli | 24/02/2010 11:00
Lep tekst.
Doduše ja mislim da postoji model koji bi otprilike bio dobar odgovor na naznačene probleme, a to su skandinavske zemlje. Kapitalističke, tržišna ekonomija, a opet jake javne usluge (pogotovo zdravstvo, obrazovanje, socijala, velika briga o životnoj sredini, solidarna društva skromnih ljudi). I da citiram jednog od predhodnih komentara (Zorant)“ Kapitalizam guta i uništava planetu u svojoj borbi za profit, a socijalizam ubija i guši kreativni deo društva. Potrebna nam je evolucija na novi novi nivo gde su pohlepa (kapitalizam) i sigurnost (sozijalizam) bolje balansirani nego danas“. Upravo mislim da su te zemlje našle solidan balans izmedju te „dve krajnosti“. E sad, da li će svet i druge zemlje da ih prate…, u to baš nisam siguran.
Tromb . | 24/02/2010 11:07
Sustina je da se u EU zivi bolje nego sto se moze. O Srbiji i slicnim banana drzavama da ne govorim, o tome je pisano i pricano milion puta i na ovom sajtu.
Zapadne ekonomije polako ali sigurno idu na dole, Zapad tone, neki brze neki sporije, ali cinjenica da su izmestili proizvodnju na istok im se obila o glavu, trka za bezumnim profitom i konkurentnoscu cenom se sveti, a lekciju dobijaju upravo od onih kojima su je delili! Arogantnost zapada je ocigledna, a sovinizam je direktno proporcionalan stepenu obrazovanja zapadnjaka, sto vise obrazovan arogantniji je i veci sovinista.
Posto sistemi pocinju da idu na dole to se i socijalna drzava gasi, ukida, tek se sada vidi koliki dug zapadni radnik ima prema komunizmu koji mu je obezbedio socijalu i ‘komunizam’ na zapadu. Radnik na zapadu je imao i jos uvek ima veca prava od radnika u najkomunistickije vreme u SSSR. To je istina.
I ja sam za vracanje ljudskim vrednostima, prva od njih je RAD!
minimalac dugogodisnji | 24/02/2010 11:10
C.Bradic@ Nejasne i dosta konfliktne teze,koje nemaju realnu viziju izlaska iz svetske krize.Pa eto pitanja:zasto Kina sasvim dobro,ako ne i odlicno pliva u uslovima kapitalisticke proizvodnje.Ako je kapitalizam nekontrolisan,on poput zlocudnog tumora razara drustvo,ali ako se stavi pod strgu kontrolu,narocito podela dobiti,onda on moze da funkcionise na dobrobit citavog drustva.Kina je to uspela,jednostavno zaradi ali i plati.Zapadna sebicna drustva,sa povlascenim pojedincima,to ne mogu efikasno sprovoditi pa vuku citavo drustvo u ambis nelogicnosti i nemotivisanosti i na kraju opstem krahu.
mikan | 24/02/2010 11:28
do sad najbolji tekst o svetskoj ekonomiji kojeg sam citao.
jedino sto se neslazem sa g.Katicem je- o opasnosti da zapad „pobedi sam sebe“.on je vec sebe pobjedio ili, izgubio od samog sebe.ko ima priliku da putuje u Kinu,uvjerice se u to.
bezbroj zapadnih kompanija se preselilo u Kinu trazeci jeftinu radnu snagu.to se na kratki rok isplatilo-veci profit i jeftine cene ali, tek sada vide da su usli u crnu rupu i sada su na (ne)milost Kineskih vlasti i policije.
skoro svaka kompanija koja je nekad imala veliki ugled na zapadu-pomogla je (neznano i naivno) ilegalnim kompanijama da kopiraju njihov robu.danas svaka legalna fabrika ima ilegalnu paralenu fabriku koja imitira njihovu robu.
g.Katicu ti sigurno dobro znas za lazne lekove koje su se masovno nasli u Veliku Britaniju i kako su profesionalno pakovane i napravljene da ni doktori nisu mogli da razlikuju od origionalnih.
nekad sam se smejao imitacijama iz Azije ali,danas je nemozes prepoznati-skupo ce se to uskoro platiti
Гоца Сликарка | 24/02/2010 11:37
За неколико десетина година банке више неће постојати, плаћаће се све преко рачунара у бодовима, нееееееееееееће више моћи да се држи новац под јорганом тј. душеком или закопан под дудом ( што је лепо једно дрво, енога у Конаку Књегиње Љубице зове се жалосни дуд, ако ово прочита господин Ђилас, ако би хтео да га посади по Београду било би прелепо), знаће се све и који вам је шупаљ зуб, само ми није јасно како ће са људима који не знају да баратају са компјутером, додуше за двадесет до тридесет година садашњих пензионера више неће ни бити, банке неће ни постојати (што се и слажем они су обични зеленаши а толике паре зарађују), чекајте шта још неће постојати, аха вода, вода ће бити као злато, нећемо се моћи ни купати, чему ће се радовати многи мушкарци јер стално замишљају да им се од купања оштећује кожа, онда неће, морам да смислим шта још неће бити, аха онога чега ће бити то ће се чувати као што се сада чува новац а то су ствари које се сада не чувају, арче се до бесвести.
Vladimir Dž | 24/02/2010 11:42
@Gosp Katiću – Vi kažete “Kорен кризе је свугде исти – жеља да се троши више него што се може,…” Predpostavljam onda da vi mislite da ljudi trebaju da štede? Nevidim nikakav razlog zašto bi ljudi to radili kada je realna inflacija uvek veća od procenta koji dobijate na štednju. Ili pak vi već to znate pa bi ljudi trebali svoj novac da plasiraju na berzu da im to brokeri malo uvećaju? Šta vi predlažete kao rešenje ?
Гоца Сликарка | 24/02/2010 11:52
Друштво је зрело за један онако добар светски рат.
nevena | 24/02/2010 11:53
Ovo je antologijski text po svojoj jasnoci, sazetosti i nadasve drustvenoj analzi. Kad bi nekoga i promenio, bio bi to pun pogodak!
Marko | 24/02/2010 11:59
Bravo gospodine Katicu. Ovo je zaista mozda najbolji vas tekst. Ono sto razni filozofi, sociolozi, politicari treba da kazu, rekli ste vi. rekli ste sustinu o danasnjem trenutku, ono sto u medijima drugde necemo naci.
nina | 24/02/2010 12:00
Stvarno odlican clanak i sveobuhvatna analiza.
Србенда | 24/02/2010 12:01
Добра анализа али, на жалост, непотпуна. Топло препоручијем читање „Комитет 300“, Џон Колеман. Ко и зашто инсистира н нултој расти. Свакако, велики поздрав господину Катићу!
Гоца Сликарка | 24/02/2010 12:05
Да ли између пропалих држава постоји нека веза, основати по канцеларију у свакој видети ко их је довео под стечај и дати новинарима истраживачима имена да утврде са ким и за кога су радили против своје државе
Милош Ј. Косовац | 24/02/2010 12:07
Било би грех ако више не искористимо брилијантне мисли г-дина Катића,но и предлог г-дина Брадића.Зато нас потсећа са својим прилогом колега D. R. Popovic, који се позива на Повељу УН.Управо је почео сукоб између остатка некада најмоћније империје и Аргентине око Фокландских острва која су до Аргентине,а на хиљаде километара удаљене од Лондона.Јуче су се огласили лидери држава Јужне Америке и Кариба,оних земаља које су„до јуче“експлоатисали капиталисти слиџеских земаља. Сада су слободни и могли су да поруче Британији да су на страни правде.Аргентина пише жалбу УН,а тамо је чека Повеља коју цитира г-дин Поповић.Ако неће српска влада да поступи према предлогу г-дина Брадића,оно ће Аргентина и сви њени пријтељи поступити како се влада Србије се понела пред УН око одузете њене Свете Земље од стране силеџија.Ето,научило смо незадовољне широм света да користе шерпе, пиштаљке и бубњеве,научићемо угрожене земље да користе УН, а оне морају да престану да буду слуге најјачих земаља.
Гоца Сликарка | 24/02/2010 12:09
Господине Катићу шта Ви мислите о банкама како ће изгледати кроз тридесет година и о новцу кроз исто време , шта мислите о идеји Бил Гејтса (ако је његова, видети најновији број „Банкара“) да банке више неће постојати нити новац они кажу за двадесет година?.
Radomir Reljic | 24/02/2010 12:48
Da pojasnim moje komentare i ono o cemu C.B.@ uporno pise. Trampa je nekad obavljala funkciju novca.Imam jaja-trebam hleb-moram naci pekara koji treba jaja.Onda je patentiran novac radi jednostavnije tehnike razmene robe-kupoprodaja.Problem je nastao kad su se manipulatori (u kom. sam naveo fin. hijene)dosetili da bi i novac mogao postati roba na kojoj se moze jednostavno obogatiti.Prevedeno,prisvajajanje tudjeg rada ili vrednosti koje neko stvara za tebe. Bestijalnost toga se vidi u duznickom ropstvu pojedinaca i drzava.
Небојша Катић | 24/02/2010 12:48
а Д. Р. Повића, Гоцу сликарку и Владимира Џ. – Бојим се да банке нису крајњи узрок данашњих проблема, већ је њихово понашање одраз етике и стања духа.__ Не треба укидати камате, јер су оне неопходан механизам ефикасне привреде. Мислим и да шеријат наплаћује надокнаду за уложени новац, али на другачији начин. Невоља је што финансијски систем, својим добрим делом ради против интереса реалне економије и против држава, и тако ствара профит и кризе. Потребно је зато, а није тешко (технички) спровести, опорезивање шпекулативних финансијских трансакција.__Папирни новац би могао нестати и за то нема техничких препрека. Тиме би међутим, простор за криминалне активности био веома сужен, а то би, слутим, погодило не само неваљалце, већ и оне који се против њих номинално боре. Било би тешко правити црне фондови за специјалне операције. Било би теже и избегавати плаћање пореза.__ Имам ли предлог? Да се нашалим – да. Можда није лоше вратити се Платону и његовом одличном ученику Марксу. Коме не смета, може да чита и Нови завет. Мислим да су сви ти текстови актуелнији од свега што је данас обавезна лектира. Хвала свима на коментарима.
Danski Srbin | 24/02/2010 12:56
Kapitalizam je trijumfalno pobedio komunizam ,da bi i on nako 20 godina dosao pred kolaps.To su dva ekstremna sistema ,koje su odredjene grupe ljudi korile u cilju kontrolisanja ljudskog drustva. Teoriski human inace ekonomski neefikasan, nedemokratican i grub,komunizam,nije mogao biti dugovecan.Bolje promisljeni kapitalizam sa svojom „demokratijom“, i slicnim zvakama je daleko duze poziveo.Osnovna logika kapitalizma je potrosacko drustvo koje obicnim ljudima daje mogucnost uzivanja u kupovanju robe.To sve fungira do momenta kad potraznja postane manja od proizvodnje i kad nikakvi marketinzi ne mogu vise prodati proizvedeno.Gradjani se ne odricu socijelne drzave,stabilnosti i sigurnosti – oni su na to naterani.Onda dolazi do,kako g.Katic rece, besmislenog arcenja vremena,robe i resursa i tu se na suprot zasicenosti trzista vidi ne zasicenost nosioca kapitala. Tu prestaje i za obicne,bogato, obesmisljeno,olako bitisanje.Do sada su se izlazi nalazili u ratovima ,sada to vise nije moguce
nebojša | 24/02/2010 13:09
Odličan tekst koji ide više u domen filosofije.Pozivanjem na Platona je pravi smer.Samo hrišćanstvo je i nastalo izgubljenom ekonomijom.Sama molitva OČE NAŠ govogi o tome kako se izvući iz nemoći zaduživanja.Kao što se kaže sve je zapisano i u STAROM I NOVOM ZAVETU, samo treba ga čitati i što je najteže i razumeti.Hvala za članak sa nadom da će probuditi mnoge ljude.
Vladimir Dž | 24/02/2010 13:26
Znači Gosp Katiću da je današnji moderan čovek mudriji od više-vekovne istorije koja je strogo zabranjivala kamatu (u svim civilizacijama) ili pak od Kine koja svojim strategijskim firmam daje ne-kreditni novac? Kad smo već kod spomenutog Marksa, mislim da je on ipak bliži onome što je istorija dokazala do tada, i bliži mom pogledu. U Kapitalu (III deo, V odeljak) je napisao ko je zapravo pravi nosioc ultimativne moći.
„Kreditni sistem koji ima svoj temelj u navodno nacionalnim bankama i velikim bankama i lihvarima koji ih okružuju, predstavlja ogromnu centralizaciju i daje ovoj klasi parazita neverovatnu moć ne samo da periodično desetkuju industrijske kapitaliste već i da se sami mešaju u stvarnoj proizvodnji na najpogubniji način – a ova družina ništa nezna o proizvodnji i nemaju ništa zajedničkog snjom.“ Težište ovog citata je u 3 reči: “navodno nacionalnim bankama”. Zato Kongresmen Ron Paul i vodi akciju – End The Fed (kraj centralnim bankama koje su u privatnim rukama).
srđan, sombor | 24/02/2010 13:30
Sve što je napisao g-din Katić je dobrim delom tačno, ali je i tačna prva rečenica predposlednjeg pasusa, u kojoj kaže da je proricanje kraja zapadnom sistemu neoprezno, pošto je to sistem gde se i dalje najbolje živi. Ne verujem ni u kakvu revoluciju na Zapadu, pošto će i tamošnje elite polako početi da smanjuju neke socijalne razlike, i da uvode reforme, baš zato da bi se predupredile bilo kakve neželjene stvari u budućnosti (npr. Obama reformiše zdravstveni sistem). Što se tiče prekomerne potrošnje, niko se nije bunio dok se dobro živelo, ni u USA se ljudi nisu bunili dok su, kako reče jedan ekonomista, sa kapitalom od svega 500 dolara mogli da uzmu kredit za kuću od 200.000 dolara. Jedan komentator koji je živeo 40 god. na Zapadu reče da potpisuje svaku reč teksta g-dina Katića. Pa ako je toliko živeo tamo, a nije mu valjalo, što se nije vratio ranije. Sve u svemu, biće reformi na Zapadu, a mi ćemo odavde i dalje bežati tamo, a na eventualni propast Zapada ćemo se načekati.
Radomir Reljic | 24/02/2010 13:49
Nebojsa Katic@-Slazem se sa Vama da bi ukidnjem papirnog novca bila smanjena mogucnost sive emisije novca i njegova spekulativna mogucnost u rukama pojedinca ili grupe,bez kontrole sistema.Ali,njegovim ukidanjem ide se u drugu krajnost.Finansijski sistem tada postaje vlasnik raspolaganja vrednosti koji stvaraju svi pojedinci jednog koliktiviteta,na monopolskim osnovama(jer nema alternative) i to pod uslovima koje on diktira.Zasto ja u Nemackoj ne mogu svoj LD dobiti-na ruke(blagajna)?Zasto mi policija moze oduzeti,ako posedujem vecu kolicinu novca u dzepu ili u kuci ili autu,iako je taj novac potpuno regularan?Zar ti finansijski lesinari i peivredu i pojedince na taj nacin ne dovode u duznicko ropstvo.Da li bi,ako se ukine kamatarenje,ti isti finansijski mocnici pustili da privreda nema obrtana sredstava, dopustili krah sistema ili bi bili prinudjeni da sami postanu nosioci privrednog razvoja(mogu se slikati sa novcem ako sistem ne funkcionise)?-Osnova makromolek. ek. politike-ili?
koji kapitalizam? | 24/02/2010 13:54
Voleo bih da znam odakle autoru ideja da kapitalizam obecava vecnu ekonomsku efikasnost i blagostanje. Ko je i gde je to obecao? Kapitalizam pociva na dokazanoj pretpostavci da bolje nego bilo koji drugi poznati sistem resava pitanja ekonomske efikasnosti i blagostanja vecine ljudi. I to je sve. Kapitalizam istice pravo i duznost coveka da se sam brine o sebi, a ne da ovaj ocekuje od drzave da drzava brine o njemu i da mu duguje posao. Rec kapitalizam u stvari vice krije istinu o tom sistemu nego sto je sadrzi. Danasnji kapitalizam se u mnogo cemu ponasa kao socijalizam. Slucaj Grcke je samo najnoviji primer. Da stvarni kapitalizam stvarno postoji, nikom ne bi palo na pamet da spasava Grcku. A i Grcima ne bi palo na pamet da mogu da funkcionisu kao drzava ako ne zele da nateraju svoje gradjane da placaju porez, nego svi ocekuju od Evrope da ih hrani. Kakav je to kapitalizam?
janko janković | 24/02/2010 14:31
Došlo je vreme da se pojavi novi Marks koji će kritičkom analizom sadašnjeg kapitalizma predvideti pravce izlaska iz kriza koje će nastati. Posle toga biće samo pitanje je vremena kada će se pojaviti i novi Lenjin da predviđanja sprovede u delo.
Bozic Australia | 24/02/2010 14:52
Svaki sistem ima svoje vreme.Pre kapitalizma bio je feudalizam kome su predhodili niz drigi sistema.Suprotno njima postojao je drustvenio-kulturni poredak Australskih Aboridzana koji datira iz Ledenog Doba . Uspesno je funkcionisao oko 6O hiljada godina. Aboridzani su svatili da bi preziveli klimatske nepogode bilo je neophodno ograniciti prirastaj stanovnistva,ziveli su iskljucivo od prirode,bez akmulacije vlasnistva,trgovine,profesionalizma i priviligisana klase.Nije bbilo novca .Postojala je familija kao osnovna celija drustva,iznad nje nije bilo druge vlasti niti drzave. Narod je ziveo u neki 55O plemena bez plemenski poglavica .Postojalo je oko 600 jezika.U toj dugoj istoriji nije zabelezen nijedan plemski rat.Moguce je da bi ziveli i kroz naredno ledeno doba da Kapetan Kuk nije doplovio iz Evrope i pobio Englesku zastavu .Ostatak je istoria.
ЗОРАН ШУНДИЋ | 24/02/2010 14:57
ПОУЧАН ТЕКСТ НЕБОЈШЕ КАТИЋА. – Ово је један сажет филозофско-економски и филозофско-социолошки трактат о савременом свету унутар и око савременог капитализма, који је у бурном превирању у условима глобалне кризе. Учени рекоше: „Бизнис је начин живота“. Није ли и економија сфера у којој се филозофира? Мислим да јесте. Те овај поглед Небојше Катића итекако добро одсликава стање друштвене свести и у нас, као и на Западу – голи један трошаџилук, по оном познатом: „Дај ми Боже данас, а сутра ћу те опет молити“. Што се, пак, тиче бољега сутра, ту засад поузданог одговора нема? Налази се и у питању аутора, а као одговор он указује на самостално друштвено пречишћавање, које за циљ мора да има, не стицање ради моћи, него и друштво виших вредности. Јер: „Ја зарађујем, не само новца ради, него вишега циља ради, а новац је средство којим ћу остварити тај циљ“, што је једино исправно и у духу је здраве памети. Новац ради новца је – ништа! Изванредан интелектуални приказ друштва ограничене свести.
šone | 24/02/2010 14:58
Da je tema recimo četnici protov partizana, bilo bi već 200 komentara, a tema od koje nam zavisi posao i hleb slabo ko čita i interesuje. Zato idem da gledam velikog brata i da se opustim kao svi ostali. To je sada kul.
Dusko Jremic | 24/02/2010 15:18
Odlicna tema go-dina Katica. Problem u svetu uopste u posebno u kapitalistickim zemljama je po mom misljenju u krizi jer je kao prvo ceo kapital u jednoj maloj grupi ljudi koji teze za jos vecim bogatsvom. Na drugoj strani stvara se armija bednika koji nemaju sanse da dodju bar do minimalnog uslova za licnu egzistenciju. Kapitalizam je naucio da bude mocan da se zivi sve vise luksuzno gde se stanovnistyvo jednosavno provocira da kupuje sve vise da se sve vise zaduzuje ali dolazi i tu kraj jer kupovna moc obicnog naroda opada a sa tim i proizvodnja. To dovodi do nezadovoljstva posebno kod mladih koji pribegavaju nasilju, u jednoj zemlji naprimer sa oko dvsdeset miliona stanovnika svaki cetiri sata se neko ubije a svakih 15 minuta pokusa samoubistvo i to bas u kapitalizmu. Taj nagomilavani gnev koje moze da eksplodira ali mislim da sam sistem ne moze da nadje adekvatno resenje jer bi pogodilo vrfhusku u cijim je rukama kapital.Zbog toga je moguce je pojava varvarstva ili svetski sukob.
ПАЈА ДОБРОНАМЕРНИ | 24/02/2010 16:13
@“Vladimir Dž“: Делим то мишљење. Ваља нам поново читати „Капитал“, као што већ одавно раде на Западу. Препоручујем и екномско-социолошку студију о америчким лоповлуцима. Наслов: „Богати и најбогатији“. Може се наћи у библиотекама. Ипак се све своди на једно – крађу!……Небојша Катић је толико добро написао ову колумну, да ћу је скинути са сајта и сместити у лични архив, да ми служи као оријентација у пословним векторима. И као штиво, које нагони на размишљање. Ово је најконцентрованији текст са погледом на садашњи свет и више је од економског резона. Готово филозофски поглед на данашњи свет. Похваљујем г. Катића за овај текст, јер се сличан не може наћи, овако димензиониран, нигде. Бар ја нисам наишао на ништа упоредиво до сада. А што се тиче његових одговора овде, групи коментатора, заиста, ваља нам поново читати и Нови завет. Браво, мајсторе!
„НЕ ЖИВИ ЧОВЕК САМО О ХЛЕБУ“ | 24/02/2010 16:53
Da, da. Ali hleb je bitan da se bude ziv. Sve ostalo je „drustvena nadgradnja“ koja je vazna ali i bez koje se moze ako se mora.
Vladan | 24/02/2010 17:21
Poštoavni gospodine Katiću, Molim Vas da nam u nekoj od sledećih Vaših kolumni napišete nešto više o praktičnom funkcionisanju Islamic Bank of Britain (IBB), kao i o Institute of Islamic Banking (IIB). Hvala.
Miki Maus | 24/02/2010 18:38
Koliko sam razumeo, liberalni kapitalizam je pojeo komunizam, a sada je pojeo i sam sebe. A ko je pojeo nas srednji put socijalistickog samoupravljanja? Pitam babu a ona gleda u pasulj.
Antiautocenzor Paja Oznar | 24/02/2010 18:51
За мене је најбољи облик друштвеног уређења клептократија. То је, кад ти од мене узмеш кредит, а ја теби хипотеку, па те још клепим и каматом. (Ориг.аф.)
MiT TiM | 24/02/2010 19:03
Ona sila ili pojava, pa i sam politicki sistem koji nema svoju suprotnost, konkurenciju, ide sam ka svom samounistenju, jer nema smetnji na tom svom putu tj suprotnosti koje ce ga korigovati. Ovaj danasnji kapitalizam je na tom putu.
Preziveli komunista | 24/02/2010 19:25
Deco moja, lepo vam rekoh da ne jedete komunizam. Evo sada ste pojeli sami sebe, pa sad gledajte.
Nikola Turajlić | 24/02/2010 21:43
Poštovani g. Katić!
Vidim da ste, uz ekonomskog, postali multidisciplinarni analitičar svekolike društvene stvarnosti (etički, sociološki, politološki, historijski pa i spiritualni pristup), što se u filozofiji naziva ontologijom.
Kako je velika većina čitaoca odnosno komentatora ovim oduševljena, to je očito da ste raširenim dijapazonom analitike postali interesantnijim.
Medjutim, na mene puno bolji dojam ostavljaju Vaše čisto ekonomske kolumne, ali to je pitanje ukusa čitaoca.
Antiautocenzor Paja Oznar | 24/02/2010 21:51
Деда, деца не знају да се комунизам маже на хлеб. Појели су га мангупи из твојих редова. (Ориг.аф.)
art | 25/02/2010 09:51
Ukoliko bi se ovom tekstu dodao samo jedan kratki osvrt na Istok bio bi svjetski univerzalan. Prije svega u smislu demografske eksplozije Kine i Indije a u svjetlu industrijske revolucije i neumjerenog trosenja resursa, nafte prije svega. Sto se tice novih ideja mislim da je za njih, u smislu izbjegavanja nadolazeceg svjetskog sukoba, vec kasno. Neki su ga vec nazvali sukobom civilizacija. U pitanju je nagomilana karma, pa ako dopustite, uz Novi Zavjet pozvao bih se i na druge drevne spise kao sto su Vede u kojima je karma detaljno objasnjena. Kao sto neko u komentaru vec rece shvatice onaj koji prezivi koliko smo bahati, iskvareni, neodgovorni i neumjereni bili. U svakom slucaju vise-dimenzionalan tekst do kakvog se rijetko dolazi, pa otuda i sve pohvale.
Ceda Bradic | 25/02/2010 11:11
Treba li reci, da unije (podloga za kreditni novac) zajmodavaoca, zbog inflatornog novca egzistiraju kao
„liberalizam“. (SAD, ambicija EU). Ali, potpuna je glupost, pokusaj da drzave zajmotrazioci pokusaju da grade „liberalizam“ (grade besmislicu tkz „demokratija“,
mesavina „kapitalisticke“-ekonomske i „komunisticke“-politicke, nekomletne diktature, koje su suceljene, pa to zovemo „slobode i prava“:). U daljem je neizbezna kolizija US$ i EU$..uz verovatnocu, da Rusija i Kina naprave neki „sporazum“ i „pomognu“ oporavak kao posledicu kolizije US$ i EU$ (SAD i EU postaju
„koloinije“ Azije).Pod uslovom…da to, i prezivimo.. Jer, ideje (interesa novca i sledbenika-fanatika) su jedno. Ali,realnsot je nesto, sasvim sasvim drugo.(Orvel 1984-ta, VB je VALUTA a ne „sef partije“.. primetili ste u filmu,da je SAMO njegov lik „nepokretan“
..kao lik na novcanici:).
Jaroslav | 25/02/2010 13:14
Sa ovakvim tekstovima Politika opet postaje najbolji časopis u našoj zemlji. Bar za mene.
Milos | 25/02/2010 14:10
Bravo!!!
Ovo je zaista izvrsna analiza stanja savremene (zapadne) civilizacije.Nasi politicari na zalost ne mogu ni da dobace do ovih razmisljanja ali bilo bi korisno da obicni ljudi pocnu da shavtajau i razmisljaju o svemu navedenom u ovom zaista poucnom tekstu.
Маринко Ивковић | 25/02/2010 17:23
Свет је већ ушао у ново варварство и то пре свега захваљујући НАТО-у и Американцима који свуда праве нереде, воде ратове и сваког дана штампају око три милијарде долара без покрића. Ето то вам је „модерни“ капитализам, незасити монструм који све гута. Толико.
Dusko | 26/02/2010 15:54
FENOMENALNO. Sve pozitivne komentare, po meni, dignite na kub. Svaka cast gospodine Katicu
Uglavnom se slazem sa vasom analizom. Ali su neke konstatacije problematicne. Naime, iako je cinjenica da zemlje Dalekog istoka imaju vitalnije ekonomije, one nisu u pozicji da bilo kome drze lekcije. Drustva istocnih naroda su itekako prihvatile i prigrlile skoro sve postulate surovog kapitalizma. Njihova moc se ogleda pre svega u ogromnim prirodnim resursima (sa izuzetkom Japana) i jeftinoj, produktivnoj radnoj snazi. Radnici u azijskim zemljama su cesto izlozeni nehumanom izrabljivanju (Kina prednjaci po broju suicida zbog nehumanih uslova rada, koje se granice sa robovskim). Moc Politicka policije na zapadu se tesko moze meriti sa slicnim istocnjackim organima. Cenzura interneta, progon politickih protivnika, drasticno krsenje ljudskih prava su svakodnevnica u vecini azijskih zemalja. Mislim da je glavni problem zapadnog drustva taj sto je profit privatan, a gubici javni. Pohlepni bankari, mesetari sa Wall Street-a, zaradjuju ogroman novac na spekulacijama, a ne ucestvuju u stvaranju realnih vrednosti. U trenutku velikog rasta nezaposlenosti isplacuju sebi stratosferske bonuse. Politicke elite su samo pioni svetskih mocnika, koji ce sve vecim represivnim merama gusiti pobune osiromasenih i ponizenih. Warren Buffet je u pravu kada kaze de se vlada prema bogatima odnosi kao prema belim medvedima. Sta mislite o gigantu Morgan Stanley?
CREDO
‘GREED IS GOOD – GREED IS GOD’
Globalisation Gospel, chapter 1, verse 1.
Ja to vidim svojim ocima, cujem svojim usima, to disem i to zivim. Ali opet, ja to necu da verujem, e bas necu.
Ja verujem u pet Euclidovih axioma, jer pomocu njih mogu da dokazem sve ostalo sto postoji u geometriji (ako bas mora). A ako koju zavrnes (kao Lobacevski, npr.) onda mozes da dokazes i ono sto ne postoji.
Ja verujem u cetiri Maxwellove jednacine jer su one istok i utok (Alfa i Omega, pocetak i kraj) svih sila u mome zanatu, te pomocu njih mogu da izvedem sve ostale zakone tog sveta (tj. mogao sam dok nisam zaboravio kako).
I ja jos verujem u mudrost nekoliko korisnih saveta zavestanih nam od strane nasih pra- (pra,pra…)-otaca u Kitabu (کتاب, The Book!). Imai ih u stvari desetak, ali prvih nekoliko je cisto administrativne prirode, takoreci preambule koje definisu i identifikuju uniju i exclusivitet i inclusivitet clanstva (plus uputstvo za upotebu i redovno servisiranje – svakih sedam dana).
Peti savet je naizgled suvisan, nepotreban, jer nam kazuje ono sto mi, kao i sve ostale zivotinje, imamo pribelezeno u DNA: Поштуј оца својега и мајку своју, да ти добро буде и да дуго поживиш на земљи. Pa ipak, nije suvisan, jer mi, humanimals, za razliku od ostalih zivotinja, imamo ruznu tendenciju da to ponekad zaboravimo. Sto nam i nije na cast, jer od njih naucismo ono jedino po cemu se odlikujemo od ostale stoke – vestinu govora (iliti kako su stari Grci nazivali svoje robove – stoka koja govori).
Preostalih pet, striktno govoreci, i nisu saveti. To su vise zabrane radjenja stvari koje mi, humanimals ponekad radimo, narocito ‘kad niki ne vidi’, i pri tom se srozavamo na nivo ostalih zivotinja ili nize. Moj omiljeni je broj 9 (u mojoj interpretaciji: “ne lazi, bre!”) jer, ‘У почетку беше реч (Logos – λόγος )“ [po Joci (Ἰωάννην) – my favorite, again].Oni koji zbore BS jer imaju SB (Sh.. for Brains) unistavaju jedinu razliku izmedju sebe i ostalih zivotinja.
Pre i posle njega stoje saveti koji po opstem misljenju stite privatnu svojinu, nay, prave svetinju od iste (bar na Zapadu). Ali gledano IZ DRUGOG UGLA, oni zbore upravo suprotno: NE BUDI POHLEPAN, marvo jedna! Ni posebice (br.8) niti uopsteno (br.10). Jer to nas cini gorim od ostalih zivotinja. One ne zgrcu vise no sto im je potrebno. Taj poslednji, deseti savet nasih praotaca, ne stiti svetost private svojine – on stiti nas od nas samih, da ne budemo gori no sto jesmo. Jer mi to jesmo.
Samo mogu da potvdim da je upravo tako.
Materijalizam, poslednja crkva antihristova !!!