Banke u Srbije godinama naplaćaju najveće kamatne marže, a da pri tome plaćaju najniži efektivni porez na dobit u Evropi. Takva kamatna politika je ogroman teret za građane i privredu. Istovremeno, porez na dobit bankarskog sektora zanemariv je doprinos budžetu Srbije.
Dok su kamatne stope svetskih valuta u stalnom padu i nalaze se na najnižem nivou u poslednjih nekoliko decenija, u Srbiji je trend suprotan. Kada svetske kamatne stope padaju, srpske banke podižu svoje marže i time nadoknađuju pad baznih (libor, euribor) stopa. Domaći dužnik je uvek na gubitku.
Kamatne stope u Srbiji su u proseku bar dvostruko veće od onih u Hrvatskoj ili Mađarskoj, na primer. Prema poslednjim raspoloživim podacima, prosečna kamatna stopa dostigla je nivo od spektakularnih 21 odsto godišnje. Prosečna kamatna stopa na kratkoročne kredite stanovništvu porasla je na besramnih 57 odsto.
S druge strane, nominalna stopa poreza na profit je 10 odsto i jedna je od najnižih u Evropi. U Srbiji,zemlji finansijskih čuda, banke ne plaćaju ni to. Efektivni porez, onaj koji zaista stigne do budžeta Srbije, znatno je niži od 10 odsto. Koristeći besmislene poreske pogodnosti mnoge banke, pogotovo one najveće, godinama nisu plaćale porez. Upravo se u poreskoj sferi najjasnije sagledava ludost sistema, ali i sistem u toj ludosti. Ilustracije radi, banke u Hrvatskoj plaćaju porez po stopi od 20 odsto. Slična je situacija i u ostalim zemljama u okruženju.
Ovakve pogodnosti za bankarski sektor moguće su samo uz podršku srpskih ekonomskih vlasti i uz „intelektualnu” podršku stručne javnosti koja ne vidi apsurde finansijskog sistema ili se bar pravi da ih ne vidi. To dirljivo razumevanje za interese bankarskog sektora ima dugu predistoriju.
Srbija se neobjašnjivo lako odlučila da ugasi domaće banke i da bankarski sistem prepusti strancima. To nije bilo dovoljno, pa je i odličan (državni) platni promet, kao i prihod od njega, galantno prenesen na banke. Bankama je zatim omogućeno da gotovo sve kreditne operacije obavljaju (efektivno) u stranoj valuti. Time je obesmišljeno postojanja dinara, a svi valutni i kamatni rizici prevaljeni su isključivo na privredu i građane.
Kada je privreda potonula pod teretom dugova, vlada je priskočila u pomoć i na budžet prevalila deo privatnog kamatnog tereta. Začuđujuće je da država pri tome nije zahtevala sniženje kamatnih stopa. Naprotiv, ona budžetskim novcem pomaže da kamatne stope ostanu na visokom nivou. Ove mere će se vratiti Srbiji kao bumerang. Budžet je u deficitu, pa će svaki dinar ili evro koji država danas plati bankama za subvenciju kamata, podršku „puntu” i sl. građani i privreda sutra vraćati kroz rast poreza. Ako porezi ne budu rasli, budžetska izdvajanja za školstvo, zdravstvo, socijalna davanja, za investicije u infrastrukturu itd. dodatno će se smanjivati.
I Narodna banka Srbije (NBS) svojom monetarnom politikom obilato pomaže bankarski sektor. Eksplozivni priliv špekulativnog bankarskog kapitala je doveo do viška novca u opticaju i do permanentnog inflatornog pritiska. Monetarni instrumenti za neutralisanje tog viška novca mogu špekulativni kapital kazniti, ali i nagraditi. Podizanjem stope obavezne rezerve, na primer, špekulativni kapital se kažnjava, a njegov priliv destimuliše. Opredeljenje NBS bilo je drugačije, pa je izabran instrument kojim se špekulanti nagrađuju. Kroz tzv. repo-operacije viškovi novca se povlače iz sistema, ali na tako povučen nekorisni novac NBS plaća ogromnu kamatu. U poslednjih godinu dana ta kamata se kretala između 16 i 19 odsto (efektivno), pa su banke kapital radosno unosile u Srbiju. Na gusarskoj finansijskoj sceni tranzicionih zemalja, repo-operacije su preskup mehanizam za neutralisanje špekulativnog kapitala. Cenu će u krajnjoj instanci ponovo platiti budžet, dakle građani i privreda Srbije.
Nužna reforma srpskog poreskog i monetarnog sistema zahteva vreme, ali se neke mere već sada mogu preduzeti. Ako je vlada, pritisnuta MMF-om, smogla hrabrosti da smanjuje plate i otpušta zaposlene, morala bi skupiti hrabrost i da konačno dirne u bankarske profite. Uvođenje dodatnog poreza za banke, od npr. 10 odsto, uz ukidanje bilo kakvih poreskih povlastica bankarskom sektoru morale bi biti prve mere za pomoć praznom budžetu. Dodatna, razumna mera bila bi limitiranje kamatne stope koje banke mogu naplaćivati klijentima. Država mora zaštititi svoje građane i privredu – ne od tržišta i njegovih zakona već od antitržišne samovolje domaćih monopola i kartela.
Sama bit parlamentarizma jeste da prije ili kasnije sve partije toliko zeljne vlasti, docekaju svoj trenutak i dobiju toliko zeljenu vlast i da pri tome svoje zamisli za „dobrobit cijelog naroda“ sprovedu.
Kada se manje vise izredaju a trebat ce im jos dosta izbora, sami privatnici ce shvatiti da trebaju preuzeti stvar u svoje ruke pa ce tada i mozda nivo ozbiljnosti, solidnosti, smisla za organizaciju, poverenja i iskustva medju njima samima doci na neku visu razinu.
I “WIR banka” I “JAK banka” su idejno nastale 1930ih u doba ekonomske depresije u svijetu na odgovor poduzetnika jer ni tadasnja politicka elita nije imala snage da rjesava njihove ekonomske probleme.
Hvala Vam na iskrenom odgovoru.
Za Nenada – Moje poznavanje zadružnog novca (nazovimo to tako) krajnje je površno i ne bih se usudio da dajem bilo kakav sud o tome. Iako mi se (instinktivno) ideje i modeli dopadaju, pogotovo WIR, ne bih mogao da zamislim da takvi sistemi funkcionišu u državama poput Srbije, a da se ne kompromituju. Mislim da je potreban mnogo viši nivo ozbiljnosti, solidnosti, smisla za organizaciju, poverenja i iskustva, nego što ga u Srbiji npr. ima. Da ne govorimo o tome da NBS nikada ne bi dala licencu za tako nešto. Možda grešim. Hvala na komentaru.
gosp.Katic
Da li mislite da bi si privatni sektor u ekonomski slabijim drzavama i sa drzavnom administracijom koja ih smatra kao nezeljenim svjedokom svojih ekonomskih politika, trebao potraziti odgovor u samo organiziranju i medjusobnom kreditiranju.
Pri tome mislim da se nerjesavaju cijelokupni ekonomski problemi drustva nego samo privatnog sektora.
Mislio sam na primjer JAK banke ili WIR banke. Meni je blizi JAK sistem po nacinu financiranja.
Click to access The%20JAK%20Bank%20Report.pdf
Nadam se da necete zamjeriti al evo dodao bih i svoj prijedlog.
Moj mali prijedlog bi isto bio da recimo svi clanovi banke, kada bi se osnovala, krenu putem medjusobne suradnje i udruzivanja radi povecanja proizvodnje i izvoza a ova banka bi bila srce i krvotok novog sistema.
Isto tako banka bi mogla davati “strogo kontrolirani aval za clanove” koji bi placali izmedju sebe na dobrovoljnom principu mjenicama.
Privatnik bi se obavezao da postuje 2 pravila:
a)pravilo “potpunog pokrica” tj da prilikom izlaska iz clanstva otkupi sve mjenice sa avalom banke.
(osiguranje bi bila nekretnina-70% trzisne vrijednosti,nekakav drugi vrijednosni papir ili recimo euri na vezanoj stednji-dobijaju se bodovi a mjenice imaju pokrice dok traje stednja)
b)pravilo”inflatornog ponistavanja” da prilikom izdavanja mjenice kamata bude (+-2%) od onoga sto banka predvidja za sljedecu godinu(postavlja se svaki mjesec).
Posljedica ovih mjenica bi bila da ovaj medjusobni kredit zapravo postaje bezkamatni novac i nema u sebi lihvarsku kamatu dok kruzi u ovom obliku.